Inne aktualności
- Białystok. Premiera spektaklu o miłości – „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira w Teatrze Dramatycznym 22.02.2025 14:18
-
Warszawa. Premiera spektaklu muzycznego „Na prochach” w Teatrze Syrena – w sobotę 22.02.2025 12:00
- Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej 21.02.2025 18:02
-
Kielce. Zdjęcia Pawła Edelmana do „Skóry po dziadku” Pakuły 21.02.2025 17:50
- Kraków. Artyści i pracownicy Teatru Scena STU uhonorowani Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 21.02.2025 16:26
- Zakopane. Spektakl kabaretowo-muzyczny „Międzyczas” wg utworów Jonasza Kofty i premiera płyty 21.02.2025 16:09
- Warszawa. Ukraińskie „Dziady” w Teatrze Dramatycznym 21.02.2025 16:08
- Szczecin. W marcu premiera „Pół na pół” w Teatrze Polskim 21.02.2025 16:05
- Warszawa. Niepokojące plany dotyczące czeskiego Instytutu Teatralnego 21.02.2025 16:00
-
Lublin. Nowy cykl czytań performatywnych w Teatrze Osterwy 21.02.2025 15:42
-
Katowice. Wkrótce finał 2. edycji projektu WyspianKiss w Teatrze Śląskim 21.02.2025 14:36
-
Wrocław. Opera zachęca do wsparcia Ukrainy podczas spektaklu „Carmen” 21.02.2025 14:34
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej – w poniedziałek 21.02.2025 14:34
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują „Misia Kubusia i przyjaciół” 21.02.2025 14:07
Trwa gorąca dyskusja na temat nowelizacji prawa autorskiego w Polsce. Już w najbliższy wtorek, 23 lipca, projektem dostosowującym polskie prawo do dwóch dyrektyw UE ponownie zajmie się senacka komisja Kultury i Środków Przekazu.
Przedmiotem posiedzenia mają być rozwiązania chroniące polskie media przed wpływem globalnych korporacji. ZASP, reprezentujący polskich aktorów podkreśla, że w pełni popiera argumenty środowiska dziennikarskiego. Artyści wykonawcy świetnie je rozumieją ponieważ sami od wielu lat mają problemy z uzyskaniem sprawiedliwego wynagrodzenia od czerpiących zyski z ich pracy big techów. Aktorzy liczą, że wraz z nową ustawą ten problem zniknie, ale aby tak było w projekcie potrzebne są jeszcze zmiany.
Jak podkreśla ZASP, projekt w obecnym kształcie uwzględnia niezwykle ważne dla środowiska aktorskiego tantiemy z Internetu, reemitowania oraz tantiemy za streaming audiobooków czy słuchowisk. Aktorzy są bardzo wdzięczni parlamentarzystom za te zapisy, ale widzą konieczność doprecyzowania niektórych użytych w ustawie pojęć, by można było skutecznie egzekwować tantiemy – wynika z listu ZASP, podpisanego także przez przedstawicieli sekcji reprezentujących reżyserów, wykonawców form audialnych, tańca, dubbingu i wielu innych. List został przesłany do senatorów w związku z wtorkowym posiedzeniem komisji Kultury i Środków Przekazu.
- Konieczne jest odpowiednie zdefiniowanie w projekcie pojęć takich jak wprowadzanie bezpośrednie, nadawanie i reemitowanie oraz właściwe uregulowanie rozpowszechniania programów rtv przy zastosowaniu techniki wprowadzania bezpośredniego (chodzi o programy kodowane). Brak odpowiednich definicji i związanych z nimi prawidłowych przepisów sprawi, że zgodność ustawy z prawem europejskim będzie mogła być kwestionowana. Będzie to prowadziło do podważania swoich zobowiązań przez sieci kablowe i platformy cyfrowe. Efektem będą wieloletnie spory sądowe o tantiemy. Artyści na wiele lat zostaną pozbawieni należnych im środków, a warto podkreślić, że dla wielu z nich, szczególnie osób starszych, z niewysokimi świadczeniami emerytalnymi, taka zwłoka może mieć katastrofalne skutki – podkreśla dyrektor generalny ZASP Andrzej Gajewski.
Scenariusz taki jest prawdopodobny także w opinii niezależnych sądów. Niedawno Sąd Apelacyjny w Warszawie orzekając w sprawie przeciwko jednej z dużych sieci kablowych jasno wskazał, że: „w sytuacji, gdyby projekt ustawy w zakresie definicji nadawania i reemitowania wszedł w życie w aktualnym brzmieniu – rozpoznanie sprawy przez sąd wymagałoby rozważenia skierowania do Trybunału Sprawiedliwości pytania prejudycjalnego wobec wątpliwości dotyczących zgodności z implementacją przepisów dyrektywy SatCab II do polskiego porządku prawnego”.
To że definicje zawarte w ustawie wymagają zmian potwierdziło także w swojej opinii Biuro Legislacyjne Senatu.
ZASP zwraca też uwagę, że w projekcie powinien znaleźć się zapis o obowiązkowym pośrednictwie Organizacji Zbiorowego Zarządzania w egzekwowaniu tantiem.
- Wielkie międzynarodowe korporacje medialne, korzystające z dorobku polskich artystów są zdecydowanie silniejszą stroną przy ustalaniu z twórcami i artystami ich wynagrodzeń. Dlatego wsparcie dużej, doświadczonej organizacji zbiorowego zarządzania to jedyny, skuteczny, efektywny i bezpieczny dla artystów sposób egzekwowania należnych im tantiem – czytamy w liście.
ZASP podkreśla, że projekt w obecnej, uchwalonej przez Sejm RP, formie zawiera niezwykle ważne dla polskich artystów zapisy. – Projekt dostosowuje polskie prawo nie tylko do wymogów unijnych dyrektyw, ale także do zmian technologicznych w sposobie konsumpcji kultury, jakie zaszły w ciągu ostatnich 30 lat, gwarantując artystom należne im tantiemy z emisji filmów nie tylko np. na VHS i DVD, ale także z nowych, coraz popularniejszych obszarów eksploatowania, jak serwisy streamingowe i platformy VOD. Jednak żeby te gwarancje nie pozostały jedynie na papierze, ważne są precyzyjne zapisy ustawowe i możliwość skutecznej obrony praw artystów przez OZZ – podkreśla prezes ZASP Krzysztof Szuster.
ZASP zaznacza również, że postulowane zapisy nie niosą ze sobą żadnych skutków finansowych dla budżetu ani dla obywateli, konsumentów. Jedynie gwarantują one aktorom sytuację, w której za ich pracę będą oni mogli w sposób skuteczny i sprawiedliwy otrzymywać należne im wynagrodzenie od wielkich firm i korporacji.
Jeśli komisja we wtorek zakończy prace nad ustawą, projekt mógłby zostać poddany głosowaniu już na najbliższym posiedzeniu plenarnym Senatu, zaplanowanym na 24, 25 i 26 lipca.