EN

12.05.2022, 14:57 Wersja do druku

Warszawa. Rynek Wymiany Wiedzy w TR Warszawa

Inne aktualności

W ramach cyklu wydarzeń „Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji”, 25 maja (środa) w godzinach 18.00-21.30 w TR Warszawa/Marszałkowska 8 odbędzie się Rynek Wymiany Wiedzy.

RYNEK WYMIANY WIEDZY - wieczór spotkań w formacie “Market of Knowledge” - to wydarzenie otwarte dla wszystkich chcących spotkać się z osobami, które zajmują się tematyką ciała/praw reprodukcyjnych.

Chcemy stworzyć możliwość rozmowy i wymiany, a także przywrócić w mówieniu i pisaniu o aborcji języka medycznego zamiast etycznego. Porozmawiamy m.in. o tym co zrobić, kiedy znana mi osoba potrzebuje aborcji? Jakie prawa przysługują osobom, które chcą przerwać ciążę? Jak edukować seksualnie? Czy bać się aborcji? Jak zapobiegać HIV/AIDS? Jak wspierać w aborcji? Jak rozmawiać z lekarką lub lekarzem, kiedy chcę aborcji. Jak mówić i pisać o aborcji?

Od kuratorki cyklu, SYLWII CHUTNIK: Zwieńczeniem naszego projektu jest spotkanie, które w teatrze jest najważniejsze. To właśnie dzięki wspólnej wymianie myśli i wiedzy jesteśmy w stanie naprawdę zrozumieć sytuację i problemy drugiego człowieka. Dajemy możliwość spokojnej, pogłębionej rozmowy z ekspertkami, które dzięki swojemu doświadczeniu, uważności i kompetencji będą mogły udzielić rzetelnych informacji na temat praw reprodukcyjnych. W zalewie fake newsów przygotowywanych przez demagogów ważne jest, aby znaleźć źródło faktów bez ideologii i kłamstwa.

“Rynek Wymiany Wiedzy” inspirowany jest akcją "Czarny Rynek Użytecznej Wiedzy i Niewiedzy", której autorką jest niemiecka artystka Hannah Hurtzig. Jej ideą są spotkania sam na sam z ekspertami i ekspertkami, którzy i które dzielą się wiedzą podczas półgodzinnej sesji. Akcja realizowana była m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Turcji. W Polsce odbyła się w 2005 roku w ramach programu TR Warszawa.

Do udziału w projekcie zapraszamy publiczność oraz ekspertki, które między 18:00 a 21:30 będą dostępne dla uczestniczek i uczestników wydarzenia.

Ekspertkami będą m.in.: Natalia Broniarczyk i Justyna Wydrzyńska z Aborcyjnego Dream Teamu, Kamila Ferenc i Krystyna Kacpura z Federacji na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny, Agata Stola z Fundacji Edukacji Społecznej, Sofia Wasilenko (ona/jej) z Grupy Edukatorek i Edukatorów Seksualnych Ponton oraz Katarzyna Bratkowska, krytyczka literacka, feministka i aktywistka ruchów lewicowych, Karolina Domagalska, dziennikarka, autorka podcastu “Coś na A i Paulina Reiter, dziennikarka (Gazeta Wyborcza, Wysokie Obcasy).

Spotkania odbędą się na żywo w zaaranżowanej przestrzeni w teatrze - przy małych stolikach i kanapach. Każda chętna osoba ma możliwość wybrania tematu i zapisania się do wybranej ekspertki na dwudziesto minutową rozmowę.

Zapraszamy wszystkie i wszystkich zainteresowanych do udziału w indywidualnych rozmowach z ekspertkami na następujące tematy:

STOLIK NR 1:

temat: Jakie prawa przysługują osobom, które chcą przerwać ciążę?

ekspertka: Kamila Ferenc, Federacja na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny

STOLIK NR 2

temat: Jak rozmawiać z lekarką lub lekarzem, kiedy chcę aborcji?

ekspertka: Krystyna Kacpura, Federacja na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny

STOLIK NR 3

temat: Co zrobić, kiedy znana mi osoba potrzebuje aborcji?
ekspertka: Natalia Broniarczyk, Aborcyjny Dream Team

STOLIK NR 4

temat: Jak wspierać w aborcji?

ekspertka: Justyna Wydrzyńska, Aborcyjny Dream Team

STOLIK NR 5

temat: Zapobieganie HIV/AIDS

ekspertka: Agata Stola, Fundacja Edukacji Społecznej

STOLIK NR 6

temat: Jak pisać i mówić o aborcji? Porady dla dziennikarek i dziennikarzy

ekspertka: Paulina Reiter, Gazeta Wyborcza, Wysokie Obcasy

STOLIK NR 7

temat: Aborcja i media

ekspertka: Katarzyna Bratkowska, dziennikarka, feministka

STOLIK NR 8

temat: Jak edukować seksualnie?

ekspertka: Sofia Wasilenko (ona/jej), Grupa Edukatorek i Edukatorów Seksualnych Ponton

STOLIK NR 9

temat: Czy bać się aborcji?

ekspertka: Karolina Domagalska, dziennikarka, autorka podcastu “Coś na A”

STOLIK NR 10

Kolektyw Dzień Po

ZGŁOSZENIA

Aby wziąć udział w wydarzeniu wystarczy zgłosić swój udział w wybranej rozmowie/wybranych rozmowach na konkretną godzinę za pośrednictwem formularza: (link do formularza jest => TU). Zachęcamy do wyboru kilku tematów. Rezerwacje stolika wymaga potwierdzenia ze strony pracownicę/pracownika teatru. Prosimy o uważne sprawdzanie skrzynki mailowej. W razie pytań, zachęcamy do kontaktu z kasą TR Warszawa: [email protected], 505 283 185.

POROZMAWIAJMY O...

cykl wydarzeń w TR Warszawa

Teatr to jedna z niewielu przestrzeni publicznych, w których można bezpiecznie i otwarcie mówić o problemach człowieka – bez narażenia się na osąd czy moralizowanie. W tym sezonie rozpoczynamy cykl spotkań, debat i wykładów poświęconych tematom nieobecnym, zakrzywianym lub stygmatyzowanym w dyskursie publicznym. Z pomocą zaproszonych ekspertek, ekspertów, aktywistów i aktywistek, a także osób, które same przeszły przez trudne doświadczenia, chcemy zrozumieć kondycję człowieka i mechanizmy, jakie nami kierują. Pierwszym tematem, jakim wiosną 2021 roku zajęliśmy się w cyklu Porozmawiajmy o jest aborcja. Chcemy rozmawiać poza nawiasem ideologii, pogłębiając wiedzę i zrozumienie, a nie przepaść między przekonaniami. Wierzymy, że dialog to najlepsza forma rozwiązywania problemów społecznych. W następnych sezonach będziemy poruszać kolejne aktualne, nurtujące tematy i problemy – takie jak eutanazja, choroba nowotworowa, depresja czy wykluczenie osób starszych.

Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji

W ramach cyklu wydarzeń Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji jako teatr nie chcemy i nie zajmujemy stanowiska w kwestii aborcji. Naszym celem nie jest także konfrontacja stanowisk, ale pogłębienie wiedzy na temat aborcji i polityki reprodukcyjnej oraz związanych z tym zjawisk społecznych. Tworzymy przestrzeń do rozmowy na temat ważny dla większości społeczeństwa. To realizacja naszej misji publicznej. Kuratorką pierwszego cyklu Porozmawiajmy o jest Sylwia Chutnik. Jako motto całego cyklu przyjęliśmy hasło Nigdy nie będziesz szła sama, które stało się symbolem oddolnego ruchu pod nazwą Strajk Kobiet. Wyraża ono idee i wartości bliskie wielu kobietom i mężczyznom, takie jako solidarność, wsparcie, empatia, wolność. Chcemy pogłębiać świadomość tych idei i wartości w polskim społeczeństwie, tak aby już żaden człowiek nigdy nie szedł sam.

PROGRAM WYDARZEŃ

Filmy, spotkania i debaty

W ramach cyklu wydarzeń w sezonach 2020/2021 i 2021/2022 zaprosiliśmy na wydarzenia dyskursywne i artystyczne. W marcu i kwietniu 2021 roku odbyły się trzy debaty: 22 marca Aborstorie 1 z udziałem Krystyny Kacpury, Aleksandry Solik, Claudii Snochowskiej Gonzalez, Alicji Tysiąc, 6 kwietnia Aborstorie 2 z udziałem Natalii Broniarczyk, Karoliny Domagalskiej, Marty Lempart, Klementyny Suchanow, a 26 kwietnia Aborstorie 3 - dyskusja wokół książek “Aborcja jest” (Wyd. Agora), “Milczenie owieczek. Rzecz o aborcji” (Wyd. W.A.B) i “Świat bez kobiet. Płeć w polskim życiu publicznym” (wznowienie Wyd. Marginesy) z udziałem autorek Agnieszki Graff, Kazimiery Szczuki oraz Katarzyny Wężyk. Rozmowy poprowadziła kuratorka cyklu, Sylwia Chutnik. Nagrania rozmów znajdują się na stronie https://online.trwarszawa.pl/. W ramach programu cyklu powstała także seria podcastów Sylwii Chutnik (link do podcastów =>TU) oraz projekt Rynek Wymiany Wiedzy.

Wydarzenia artystyczne

Wystawa, performans, spektakl

W ramach działań artystycznych zaprosiliśmy na wystawę i perfomans Muzeum Dowodów Rzeczowych autorstwa Jany Jacuki i Laury Stašāne. Wydarzenie odbyło się w ramach Festiwalu Baltic Transfer i zostało wyprodukowane było przez New Theatre Institute of Latvia we współpracy z TR Warszawa. W czerwcu i w lipcu 2021 roku odbyły się premierowe pokazy spektaklu “KLUB”, spektaklu, który powstał w inicjatywy aktorek, studentek dyplomowego roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Julia Biesiada, Julia Borkowska, Maria Kozłowska, Katarzyny Lis, Adrianny Maleckiej, Magdaleny Sildatk, Bernadetty Statkiewicz, Moniki Szufladowicz, Heleny Urbańskiej, Emilii Walus w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. Spektakl oparty na reportażu Matildy Voss Gustavsson powstał w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie w koprodukcji z TR Warszawa.

Konkurs dramaturgiczny

TR Warszawa ogłosił także konkurs dramaturgiczny pod hasłem Nigdy nie będziesz szła sama. Konkurs ma na celu pobudzenie refleksji na temat problematyki praw kobiet i aborcji wśród twórców i twórczyń, odbiorców i odbiorczyń teatru oraz stworzenie impulsu do powstania tekstów dramatycznych, poświęconych tematyce praw kobiet. Do finału konkursu zakwalifikowały się trzy teksty. W ramach konkursu wyłonione zostały najbardziej wartościowe i ciekawe pod względem artystycznym i merytorycznym sztuki, które zaprezentowane zostaną w maju br. w formie czytań performatywnych. Czytania reżyserować będzie: Olga Ciężkowska, Tomasz Fryzeł i Karolina Szczypek, wyróżnieni przez zespół programowy TR Warszawa w ramach konkursu Debiutu TR 2021, przyznawanej przez zespół programowy teatru na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie. 26 listopada 2021 roku na posiedzeniu Komisji Artystycznej konkursu dramaturgicznego TR Warszawa pod hasłem "Nigdy nie będziesz szła sama” zostały wybrane trzy prace finałowe laureatek i laureatów konkursu. Spośród utworów zakwalifikowanych do II etapu konkursu, w III etapie konkursu Komisja Artystyczna w składzie: Sylwia Chutnik – pisarka, aktywistka, kuratorka cyklu Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji; Natalia Kalita – aktorka TR Warszawa; Roman Pawłowski – dramaturg, pełnomocnik do spraw programowych TR Warszawa; Klementyna Suchanow – pisarka, aktywistka; Weronika Szczawińska – reżyserka; Aleksandra Szklarczyk – sekretarz Konkursu, po przeczytaniu 9 tekstów zgłoszonych w II etapie Konkursu zdecydowało o zakwalifikowaniu do III etapu – finału konkursu następujących utworów dramatycznych: "WYPARTE" Darii Kubisiak (za znalezienie szczerej formy teatralnej dla intymnego doświadczenia, związanego z przemocą seksualną),"WIELKI WYBUCH” Agnieszki Nasierowskiej (za radykalny językowo i groteskowy obraz polskiej rzeczywistości w kontekście walki o prawo do aborcji) oraz "GRUPA WSPARCIA IM. BOYA-ŻELEŃSKIEGO” Marcina Miętusa (za autoironiczną próbę odnalezienia męskiej perspektywy na współczesne problemy kobiet).

CZYTANIA PERFORMATYWNE FINAŁOWYCH TEKSTÓW

7 maja br. o godzinie 19.00 w TR Warszawa/Marszałkowska 8 odbyło się czytanie performatywne pierwszego tekstu finałowego "WIELKI WYBUCH" autorstwa Agnieszki Nasierowskiej w reżyserii Karoliny Szczypek z dramaturgią Zofii Krawiec. Autorem wideo jest Jana Moroz, inspicjentką - Patrycja Węglarz, a producentką Magda Igielska. Drugie czytanie "WIELKIEGO WYBUCHU" odbędzie się 29 maja br., również o godzinie 19.00 na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8. Czytanie współtworzą aktorki i aktorzy: Magda Dębicka, Jakub Gola, Lech Łotocki, Karolina Staniec oraz Maria Wójtowicz. Od twórców i twórczyń: Co wybucha w naszych myślach i ciałach, kiedy słyszymy, że aborcja jest nielegalna? Nielegalne jest podejmowanie przez nas decyzji o naszych życiach? Że nielegalne jest być człowiekiem? Jak surrealizm świata zewnętrznego mieli nam wnętrzności i zapładnia głowę obsesyjnymi wizjami? Języki i słowa dostają się pod naszą skórę. Co urodzi się z tego zapłodnienia?

13 i 28 maja br. o godzinie 19.00 zaprosimy na czytanie performatywne drugiego tekstu finałowego autorstwa i z dramaturgią Marcina Miętusa "GRUPA WSPARCIA IM. BOYA-ŻELEŃSKIEGO" w reżyserii Tomasza Fryzła. Producentką wydarzenia jest Magda Igielska; czytanie współtworzą aktorki i aktorzy: Kinga Bobkowska, Adam Borysowicz, Jan Dravnel, Łukasz Gawroński oraz Mirosław Zbrojewicz.

Od twórców i twórczyń: W świetlicy domu kultury na Bielanach regularnie spotyka się grupa mężczyzn. Ich głównym celem jest wspieranie kobiet. Debatują, dyskutują i czytają „Piekło kobiet” Tadeusza Boya Żeleńskiego. Z czasem okazuje się, że ich pobudki nie są tak szlachetne jak twierdzą, a wypowiedzi pełne feministycznych frazesów nie przekładają się na działanie. Marazm pogłębia się, następuje lawina wzajemnych oskarżeń, a utopijny w swoim zamierzeniu projekt zamienia się w okrutną walkę o dominację. Sytuacji nie polepsza nawet pojawienie się ducha samego Boya-Żeleńskiego…

„Grupa wsparcia im. Boya-Żeleńskiego” Marcina Miętusa to komedia rozprawiająca się z hipokryzją i biernością mężczyzn. To opowieść o próbie generalnej do działania, którego nie będzie. Autor nie tylko tworzy wiarygodne, sprzyjające weryfikacji własnych postaw postaci, lecz także poddaje krytycznemu oglądowi ich kondycje, racje, uwikłania oraz dyskursy, którymi się posługują. Ujawnia wpisane w ich postawy sprzeczności, a przede wszystkim prowokuje widza do zajęcia stanowiska, zachęca do sprawczości i aktywizmu opartego na samoświadomości, realnej wspólnocie i krytycznym myśleniu.

20 i 27 maja br. o godzinie 19.00 zaprosimy na czytanie performatywne trzeciego tekstu finałowego autorstwa i z dramaturgią Darii Kubisiak "WYPARTE" w reżyserii Olgi Ciężkowskiej. Autorką choreografii jest Katarzyna Gorczyca, przestrzeń dźwiękową tworzy Edka Jarząb, zaś producentką wydarzenia jest Magda Igielska. Czytanie współtworzą: Mateusz Górski, Edka Jarząb, Maja Luxenberg oraz Weronika Łukaszewska.

Od twórców i twórczyń:

Proponowane dzieło sceniczne opowiada wypartą z pamięci opowieść o tym, jak dziewczynka spodobała się starszemu koledze swojego brata. A on jej.

Proponowane dzieło sceniczne to tekst o amnezji dysocjacyjnej, która nastąpiła na skutek przemocy seksualnej, albo jak wolisz traumatycznych doświadczeń, albo jak wolisz przestępstwa na tle seksualnym popełnionym wobec dziewczynki, albo jak wolisz przemocy seksualnej popełnionej wobec dziewczynki, albo jak wolisz gwałtu, albo jak wolisz molestowania, albo jak wolisz to może też być tekst o tym, jak pewien starszy chłopak bardzo lubił młodszą siostrę jego kolegi, lubił ją tak bardzo, że aż nie mógł się powstrzymać i robił coś, czego ta mała dziewczynka nie chciała, robił tonie tylko jej, ale również jej kuzynce. Ale może to być też tekst o tym, jak starszy chłopak zakochał się w młodszej siostrze swojego kolegi i chciał ją dotykać, całować, pieścić i uwielbiać.

Proponowane dzieło sceniczne może być o przemocy seksualnej, ale może też być o opowiadaniu sobie o tym, co nam się przytrafiło, czy pamiętamy, czy nie to opowiadamy, bo może coś nam się przypomni, a może po prostu lubimy opowiadać.

Proponowane dzieło sceniczne może być też prośbą, którą ktoś kiedyś do Ciebie skieruje: Zabierz mnie na Paradę Równości albo Paradę z okazji Święta Odzyskania Niepodległości albo na jakiś czarny protest niech będzie albo jakiś inny strajk czy protest: „Powiedz mi tylko gdzie, a będę szła u twojego boku w okularach przeciwsłonecznych, dyskretnie ocierając łzy z twarzy”.

ZUZANNA JANIN: POKOJE/HISTORIA PEWNEJ ZDRADY

performance

W ramach cyklu wydarzeń "NIGDY NIE BĘDZIESZ SZŁA SAMA", wspólnie z Galerią lokal_30 i fundacją Feminoteka zapraszamy 22 maja br. o godzinie 19.00 do TR Warszawa/Marszałkowska 8 na performans Zuzanny Janin “POKOJE/HISTORIA PEWNEJ ZDRADY”. Performans Zuzanny Janin rozgrywający się w przestrzeni instalacji wideo, dotykający problemu zdrady i przemocy psychicznej w związku. Artystka odwiedziła pokoje hotelowe w Paryżu, Berlinie i Białymstoku, skrywające tajemnicę zdrady. W każdym z nich spędziła jedną noc. Okrucieństwo i ból zdrady zapisane są w leniwym tempie zarejestrowanych na wideo scen, w pozornie spokojnych emocjach i przyćmionym świetle obrazów hotelowych pokoi, w których pojawia się samotna kobieta spędzająca w białej pościeli ciężką, długą, nieprzespaną noc. Tekst wypowiadany w trakcie performansu ma charakter listu bohaterki, Pani B., będącej zarazem jego protagonistką, adresatką i autorką. Pokrętność przemocy, niewidoczność rozpaczy, nieoczywistość samotności składają się na emocje, jakie odczuwa osoba będąca w związku z oprawcą. Artystka tworzy na żywo multimedialny kolaż, wprowadzając w obraz bezpiecznych hotelowych wnętrz poczucie niewygody i zagrożenia, a jednocześnie tragicznego humoru.

Tak to bardzo dziwne, co zrobiła Pani B, ale Pani B. miała wybór: zabić siebie, albo zabić w sobie tę miłość, dlatego pojechała do rozpaczy, do bólu, do straty.

(fragment tekstu performansu)

Artystka wizualna, Zuzanna Janin zajmuje się rzeźbą, instalacją, filmem, wideo, fotografią, akcjami i działaniami performatywnymi. Należy do grona najważniejszych przedstawicielek sztuki polskiej po 1989 roku. Brała udział m.in. w Biennale w Istambule (1992), Biennale w Sydney (1993) Sonsbeek’93 (1993), Biennale w Liverpool (1998), FOKUS Łódź Biennale (2010), a także w 54. Biennale Sztuki w Wenecji w prezentacji Rumunii (2011), Alternativa 6, Gdańsk (2016), Open City Lublin (2017).

TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

Autorką koncepcji, instalacji wideo oraz wykonawczynią performansu jest Zuzanna Janin. Opiekę reżyserską nad performancem sprawuje Roman Pawłowski, dramaturg, kurator, pełnomocnik dyr. TR Warszawa ds. programowych. Kuratorką jest Agnieszka Rayzacher (Galeria lokal_30). Partnerem wydarzenia jest Galeria lokal_30. Matronką performansu jest fundacja Feminoteka. Wideoinstalacja “ROOMS / POKOJE (209 Paryż, 108 Berlin, 1002 Białystok). Historia pewnej zdrady” powstała w latach 2018-2019 i była prezentowana m.in.w BWA w Jeleniej Górze. Scenariusz performansu znajduje się w kolekcji Zachęty. Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Performans Zuzanny Janin był częścią wystawy "Take my Eyes" dotyczącej przemocy ze względu na płeć, której kuratorką była Agnieszka Rayzacher. Wystawa prezentowana była w dniach 18.02-21.04.2022 roku w Galerii lokal_30 w Warszawie. Partnerem wystawy był TR Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne