To nasza autorska wersja "Kota w butach", która nieco koliduje z klasycznym odczytaniem tej XVI-wiecznej włoskiej baśni ludowej - powiedział PAP współautor scenariusza i współreżyser spektaklu "Kot w butach" Dariusz Jarosiński. Premiera w stołecznym Teatrze Scena 96 - w piątek.
Inne aktualności
-
Warszawa. Spektakl „Grzybki” w ramach Otwartej Sceny IT 12.04.2025 09:57
- Warszawa. Prapremiera „Strachy, achy i kalorie!” w Teatrze Lalek Guliwer – w sobotę 12.04.2025 09:21
- Kraj. „Po co ten spacerek?” – Maja Komorowska czyta wiersze polskich poetów. Powrót Sceny Poetyckiej Teatru Telewizji 12.04.2025 09:08
-
Warszawa. Ogłoszenie programu 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych 12.04.2025 08:51
- Warszawa. MKiDN zainaugurowało działalność Narodowego Obserwatorium Kultury 11.04.2025 15:26
- Badów Górny. Majówka w Teatrze Badów 11.04.2025 14:44
- Sopot. Zmodernizują Międzypokoleniowe Centrum Kultury Mamuszki 14 11.04.2025 14:09
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Po co ten spacerek?" na Scenie Poetyckiej 11.04.2025 13:58
- Warszawa. „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej w Komunie 11.04.2025 13:52
- Warszawa. Cykl wykładów ON-LINE dla Kandydatów na Wydział Scenografii 11.04.2025 13:39
- Wrocław. Cezary Łukaszewicz w głównej roli w filmie „Bucza” 11.04.2025 12:59
- Lublin. Redbad Klynstra-Komarnicki eksmitowany ze służbowego mieszkania 11.04.2025 12:31
- Poznań. Wokół książki Wojciecha Śmiei „Po męstwie” – dziś w Teatrze Polskim 11.04.2025 11:50
-
Wrocław. Sherlock Holmes walczy z Białym Diabłem. Spektakl z udziałem publiczności - na scenie i... w tramwaju! 11.04.2025 11:20
"Ta bajka została spopularyzowana w Polsce w latach 60. XX wieku, dzięki audycji radiowej. Bohaterem tytułowym jest kot, który przy pomocy wybiegów i podstępów doprowadza do ślubu swego pana z królewną" - wyjaśnił Jarosiński.
"Wierszowany dramat Jana Brzechwy pt. Kot w butach ukazał się w 1966 r. Zrealizowany w formie słuchowiska radiowego, na długie lata zdominował historię o kocie w butach. W zakończeniu król wydaje swoją córkę za młynarczyka, a kot zostaje wielkim łowczym polującym na myszy" - powiedział współautor scenariusza.
Twórcy przedstawienia przypomnieli, że w polskiej tradycji literackiej postać kota w butach pojawiła się w adaptacji Ewy Szelburg-Zarembiny. "Opowieść wydana została po raz pierwszy w 1954 r. W finale tytułowy bohater, właściciel kota, nie chce przejmować majątku złego czarownika i wyzyskiwać chłopów" - wyjaśnili.
"Nie odwołujemy się w naszym spektaklu ani do tekstu Szelburg-Zarębiny, ani do Brzechwy. Niemniej ten klucz interpretacyjny, który pomaga jednemu z braci odnaleźć się w rzeczywistości, został zachowany" - podkreślił Dariusz Jarosiński.
"W naszym przedstawieniu Kot występuje jako postać drugiego planu. Jest cwany, chytry, przebiegły. Bardzo często wykorzystuje czyjąś naiwność po to, by osiągnąć własne cele" - mówił. "Zachowujemy ten klucz interpretacyjny, który pojawił się już we wcześniejszych wersjach tej baśni, ale przypisujemy mu współczesne odniesienia do rzeczywistości. W naszej historii kot w butach to sprawny manipulator" - wyjaśnił współreżyser przedstawienia.
Maciej Dużyński zwrócił uwagę, że "akcja spektaklu toczy się w czasie nieokreślonym, mitycznym lub baśniowym". "Opowiadamy bajkę, w której historia prowadzi Jaśka drogą od młyna do królestwa. Występują w niej Jasiek, Kot, Królewna, Król, Czarnoksiężnik i bardzo ważni bohaterowie zbiorowi, czyli Szczęśliwi Wieśniacy" - powiedział współreżyser spektaklu.
"W naszym teatrze od wielu lat propagujemy teatr familijny. Czyli próbujemy znaleźć takie rozwiązania formalne i estetyczne w naszych przedstawieniach, żeby nie udało się ich zaszufladkować jako spektakle dla dzieci" - powiedział Dariusz Jarosiński. "Staramy się uprawiać teatr, w którym najmłodsi widzowie znajdą interesujące wątki na poziomie scenografii, plastyki, wciągającej opowieści. Z kolei widz dorosły, opiekun dziecka powinien odnaleźć warstwę spektaklu, która skłoni go do rozważań intelektualnych" - podkreślił Dariusz Jarosiński, dodając, że "Teatr Scena 96 chce być teatrem wielopokoleniowym".
"W tej wersji bajkowej Kota w butach występują laki, jest zamek, jest młyno-piekarnia, która okazuje się rodzajem fabryki. Myślę, że dla dzieci ten spektakl będzie atrakcyjną opowieścią drogi" - wyjaśnił Maciej Dużyński. "Zazwyczaj w naszych przedstawieniach mrugamy do widzów dorosłych, podsuwamy im rozmaite aluzje. Tym razem nawiązujemy wprost do otaczającej rzeczywistości" - ocenił współreżyser.
Spektakl grany w żywym planie, w którym pojawiają się lalki.
Scenariusz i reżyseria - Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński. Muzyka - Marek Żurawski. Projekt scenografii - Galeria Podpora Stropowa. Wykonanie scenografii - Artur Endler.
Występują Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński.
Premiera "Kota w butach" - 16 lutego o godz. 19 w Pałacu Szustra (ul. Morskie Oko 2). Kolejne przedstawienia - 17 i 18 lutego
Teatr Scena 96 działa w strukturach Stowarzyszenia Scena 96. Od 2018 r. prowadzi stałą scenę repertuarową w Pałacu Szustra przy ul. Morskie Oko 2 na warszawskim Mokotowie. W swoim repertuarze ma m.in. takie spektakle, jak: "Legenda sp. z o.o.", "Księga raju", "U rodziny Wigilia", "Cmok.Smok", "Czerwony kapturek", "Pan Tom buduje dom", "Pani Twardowska" i "Czarny łabędź". Przedstawienia te prezentowano m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Wertep" na Podlasiu, na "Karawanie. Wędrującym Festiwalu Sztuki i Animacji" na Mazowszu oraz na Festiwalu Teatralnym "InQbator" w Ostrołęce.
Stowarzyszenie Scena 96 grupuje artystów, animatorów i menedżerów kultury, od 1996 r. prowadzi działalność polegającą na organizowaniu wydarzeń teatralnych: spektakle teatralne i taneczne, festiwale, własne zespoły teatralne i taneczne, warsztaty i przedsięwzięcia edukacyjne o charakterze artystycznym. Głównym przedsięwzięciem Stowarzyszenia jest Międzynarodowy Festiwal "Sztuka Ulicy".