To nasza autorska wersja "Kota w butach", która nieco koliduje z klasycznym odczytaniem tej XVI-wiecznej włoskiej baśni ludowej - powiedział PAP współautor scenariusza i współreżyser spektaklu "Kot w butach" Dariusz Jarosiński. Premiera w stołecznym Teatrze Scena 96 - w piątek.
Inne aktualności
- Warszawa. 79 projektów dofinasowanych w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą 2025” 02.01.2025 17:59
- Kraków. Rozpoczął się nabór do Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego 02.01.2025 17:56
- Lublin. Widowisko „Jechała kolęda” w CSK 02.01.2025 14:58
- Kraków. Andrzej Wyrobiec znów kieruje Teatrem Bagatela 02.01.2025 14:40
- Warszawa. XII edycja Nagrody im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” 02.01.2025 14:32
- Warszawa. Kapituła Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego ogłosiła nominacje za 2024 rok 02.01.2025 14:15
- Warszawa. Pierwszy rok MSN-u w nowej siedzibie 02.01.2025 14:04
- Warszawa. Sinfonia Varsovia w Bozar 02.01.2025 13:41
- Bielsko-Biała. Musical o Marii Koterbskiej na scenie Teatru Polskiego 02.01.2025 13:37
- Warszawa. „Simon Boccanegra” Giuseppe Verdiego premierowo w Operze Narodowej – w lutym 02.01.2025 13:09
- Bielsko-Biała. Koncerty noworoczne w Teatrze Polskim 02.01.2025 13:01
- Płock. „Pokłon Trzech Króli”. Wystawa pocztówek z kolekcji Mariana Sołobodowskiego w Teatrze Szaniawskiego 02.01.2025 12:11
- Warszawa. Nowy Rok w Teatrze Tańca Zawirowania. Pokazy projektów Akademii Tańca 02.01.2025 11:45
- Toruń. Ferie zimowe w Teatrze Baj Pomorski 02.01.2025 11:18
"Ta bajka została spopularyzowana w Polsce w latach 60. XX wieku, dzięki audycji radiowej. Bohaterem tytułowym jest kot, który przy pomocy wybiegów i podstępów doprowadza do ślubu swego pana z królewną" - wyjaśnił Jarosiński.
"Wierszowany dramat Jana Brzechwy pt. Kot w butach ukazał się w 1966 r. Zrealizowany w formie słuchowiska radiowego, na długie lata zdominował historię o kocie w butach. W zakończeniu król wydaje swoją córkę za młynarczyka, a kot zostaje wielkim łowczym polującym na myszy" - powiedział współautor scenariusza.
Twórcy przedstawienia przypomnieli, że w polskiej tradycji literackiej postać kota w butach pojawiła się w adaptacji Ewy Szelburg-Zarembiny. "Opowieść wydana została po raz pierwszy w 1954 r. W finale tytułowy bohater, właściciel kota, nie chce przejmować majątku złego czarownika i wyzyskiwać chłopów" - wyjaśnili.
"Nie odwołujemy się w naszym spektaklu ani do tekstu Szelburg-Zarębiny, ani do Brzechwy. Niemniej ten klucz interpretacyjny, który pomaga jednemu z braci odnaleźć się w rzeczywistości, został zachowany" - podkreślił Dariusz Jarosiński.
"W naszym przedstawieniu Kot występuje jako postać drugiego planu. Jest cwany, chytry, przebiegły. Bardzo często wykorzystuje czyjąś naiwność po to, by osiągnąć własne cele" - mówił. "Zachowujemy ten klucz interpretacyjny, który pojawił się już we wcześniejszych wersjach tej baśni, ale przypisujemy mu współczesne odniesienia do rzeczywistości. W naszej historii kot w butach to sprawny manipulator" - wyjaśnił współreżyser przedstawienia.
Maciej Dużyński zwrócił uwagę, że "akcja spektaklu toczy się w czasie nieokreślonym, mitycznym lub baśniowym". "Opowiadamy bajkę, w której historia prowadzi Jaśka drogą od młyna do królestwa. Występują w niej Jasiek, Kot, Królewna, Król, Czarnoksiężnik i bardzo ważni bohaterowie zbiorowi, czyli Szczęśliwi Wieśniacy" - powiedział współreżyser spektaklu.
"W naszym teatrze od wielu lat propagujemy teatr familijny. Czyli próbujemy znaleźć takie rozwiązania formalne i estetyczne w naszych przedstawieniach, żeby nie udało się ich zaszufladkować jako spektakle dla dzieci" - powiedział Dariusz Jarosiński. "Staramy się uprawiać teatr, w którym najmłodsi widzowie znajdą interesujące wątki na poziomie scenografii, plastyki, wciągającej opowieści. Z kolei widz dorosły, opiekun dziecka powinien odnaleźć warstwę spektaklu, która skłoni go do rozważań intelektualnych" - podkreślił Dariusz Jarosiński, dodając, że "Teatr Scena 96 chce być teatrem wielopokoleniowym".
"W tej wersji bajkowej Kota w butach występują laki, jest zamek, jest młyno-piekarnia, która okazuje się rodzajem fabryki. Myślę, że dla dzieci ten spektakl będzie atrakcyjną opowieścią drogi" - wyjaśnił Maciej Dużyński. "Zazwyczaj w naszych przedstawieniach mrugamy do widzów dorosłych, podsuwamy im rozmaite aluzje. Tym razem nawiązujemy wprost do otaczającej rzeczywistości" - ocenił współreżyser.
Spektakl grany w żywym planie, w którym pojawiają się lalki.
Scenariusz i reżyseria - Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński. Muzyka - Marek Żurawski. Projekt scenografii - Galeria Podpora Stropowa. Wykonanie scenografii - Artur Endler.
Występują Maciej Dużyński i Dariusz Jarosiński.
Premiera "Kota w butach" - 16 lutego o godz. 19 w Pałacu Szustra (ul. Morskie Oko 2). Kolejne przedstawienia - 17 i 18 lutego
Teatr Scena 96 działa w strukturach Stowarzyszenia Scena 96. Od 2018 r. prowadzi stałą scenę repertuarową w Pałacu Szustra przy ul. Morskie Oko 2 na warszawskim Mokotowie. W swoim repertuarze ma m.in. takie spektakle, jak: "Legenda sp. z o.o.", "Księga raju", "U rodziny Wigilia", "Cmok.Smok", "Czerwony kapturek", "Pan Tom buduje dom", "Pani Twardowska" i "Czarny łabędź". Przedstawienia te prezentowano m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Wertep" na Podlasiu, na "Karawanie. Wędrującym Festiwalu Sztuki i Animacji" na Mazowszu oraz na Festiwalu Teatralnym "InQbator" w Ostrołęce.
Stowarzyszenie Scena 96 grupuje artystów, animatorów i menedżerów kultury, od 1996 r. prowadzi działalność polegającą na organizowaniu wydarzeń teatralnych: spektakle teatralne i taneczne, festiwale, własne zespoły teatralne i taneczne, warsztaty i przedsięwzięcia edukacyjne o charakterze artystycznym. Głównym przedsięwzięciem Stowarzyszenia jest Międzynarodowy Festiwal "Sztuka Ulicy".