Inne aktualności
- Kalisz. „Trik Patricka”. Najnowsza premiera w Teatrze Bogusławskiego 19.04.2024 08:24
- Opole. Finał IX Konkursu „Klasyka Żywa” podczas 48. Opolskich Konfrontacji Teatralnych 18.04.2024 17:50
- Warszawa. Ruszył nabór NIMiT do kolejnego Programu Rezydencji Artystycznych dla artystów z Ukrainy 18.04.2024 16:48
- Warszawa. Pokaz filmu „Pastor. Cztery akty” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej - w poniedziałek 18.04.2024 16:30
- Warszawa. Znamy program festiwalu Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu 18.04.2024 15:59
- Tarnogród. Międzywojewódzki Sejmik Wiejskich Zespołów Teatralnych 18.04.2024 15:52
- Wrocław. Zarząd województwa chce odwołać dyrektora Opery Wrocławskiej 18.04.2024 15:34
- Gdańsk. Teatr w Oknie kończy 15 lat 18.04.2024 15:16
- Warszawa. W niedzielę premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka „Czasen” 18.04.2024 14:12
- Łódź. Teatr Narodowy na finał Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 18.04.2024 11:50
- Warszawa. Powrót „Cząstek kobiety”. Pokazy w Nowym Teatrze 18.04.2024 11:11
- Łódź. Zapowiedź sezonu 2024/2025 w Teatrze Wielkim 18.04.2024 11:06
- Warszawa. Majowe działania teatralne Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy” 18.04.2024 11:01
- Szczecin. „Tożsamości. Wieczór nowej choreografii” premierowo na scenie Opery Na Zamku 18.04.2024 10:25
W poniedziałkowy wieczór 22 listopada 2021 mieliśmy okazję zaprezentować szerszej publiczności w Instytucie Teatralnym w Warszawie przygotowane przez naszą redakcję czytanie performatywne dramatu Pawła Jurka Lady Baba w reżyserii Michała Zdunika. Pisze portal Teatrologia.pl.
Po pokazie odbyła się rozmowa z dramatopisarzem, reżyserem i aktorką Magdaleną Jaworską, którą zagrała główną bohaterkę sztuki, pieśniarkę Ewę Koman. Uczestnicy spotkania mogli więc poznać genezę utworu zainspirowanego ostatnim okresem życia Ewy Demarczyk. Z kolei reżyser i aktorka opowiedzieli o pracy nad nagraniem, z którego starali się wyeliminować wszystkie wady typowego czytania z egzemplarza, przez aktorów siedzących nieruchomo na krzesłach. Dlatego posłużono się prompterem, wprowadzono epizody odegrane w prowizorycznej dekoracji, dodano muzykę czy nakładające się zdjęcia twarzy aktorów. Powstała szczególna, gdyż niejako hybrydowa forma z pogranicza nagrania czytania performatywnego i realizacji telewizyjnej. Okazała się ona satysfakcjonująca dla autora, reżysera, aktorów, a wreszcie widzów, choć nie dawała pełnych możliwości realizacji scenicznej dramatu. Ponadto Paweł Jurek opowiedział o swym powstałym w ciągu trzydziestu lat dorobku dramaturgicznym, na który składa się ponad dwadzieścia sztuk. Mówił także o pisanym dla nas od pewnego czasu cyklu miniatur Na Ziemi i w teatrze.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania, którzy przybyli pomimo trudnego pandemicznego czasu.