Inne aktualności
- USA. Zmarł Martin Mull 29.06.2024 17:30
- Poznań. Remont Sceny na Piętrze. Jak będzie wyglądać? 29.06.2024 16:01
- Kraków. Letnie koncerty Filharmonii Krakowskiej w każdą sobotę lata 29.06.2024 11:54
-
Kraków. Gabinet Sławomira Mrożka pełen pamiątek po pisarzu powstał w Bibliotece Kraków 29.06.2024 11:38
- Kraków. Silent disco na placu Szczepańskim kończy sezon artystyczny Starego Teatru 29.06.2024 11:36
- Kraków. Szymborska świętuje 101. urodziny w bibliotece na Rajskiej 29.06.2024 11:33
- Brwinów. Henryk Hryniewicki całkowicie lalkom oddany 29.06.2024 11:00
- Białystok. Co słychać w Operze i Filharmonii Podlaskiej? 29.06.2024 10:40
- Kraków. Krystyna Janda wystąpi w Nowohuckim Centrum Kultury 29.06.2024 10:33
-
Warszawa. Trwa 31. Festiwal Sztuka Ulicy 29.06.2024 10:30
- Paryż. Rita Gombrowicz odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 29.06.2024 10:26
- Gdańsk. Ostatni weekend czerwca. Atrakcje muzyczne, kinowe, teatralne, na świeżym powietrzu... 29.06.2024 09:55
- Poznań. Czy powstanie skwer imienia Zbigniewa Wodeckiego? 29.06.2024 09:51
- Warszawa. „Ogrody Muzyczne” – koncerty „na żywo” i projekcje 29.06.2024 09:14
W poniedziałkowy wieczór 22 listopada 2021 mieliśmy okazję zaprezentować szerszej publiczności w Instytucie Teatralnym w Warszawie przygotowane przez naszą redakcję czytanie performatywne dramatu Pawła Jurka Lady Baba w reżyserii Michała Zdunika. Pisze portal Teatrologia.pl.
Po pokazie odbyła się rozmowa z dramatopisarzem, reżyserem i aktorką Magdaleną Jaworską, którą zagrała główną bohaterkę sztuki, pieśniarkę Ewę Koman. Uczestnicy spotkania mogli więc poznać genezę utworu zainspirowanego ostatnim okresem życia Ewy Demarczyk. Z kolei reżyser i aktorka opowiedzieli o pracy nad nagraniem, z którego starali się wyeliminować wszystkie wady typowego czytania z egzemplarza, przez aktorów siedzących nieruchomo na krzesłach. Dlatego posłużono się prompterem, wprowadzono epizody odegrane w prowizorycznej dekoracji, dodano muzykę czy nakładające się zdjęcia twarzy aktorów. Powstała szczególna, gdyż niejako hybrydowa forma z pogranicza nagrania czytania performatywnego i realizacji telewizyjnej. Okazała się ona satysfakcjonująca dla autora, reżysera, aktorów, a wreszcie widzów, choć nie dawała pełnych możliwości realizacji scenicznej dramatu. Ponadto Paweł Jurek opowiedział o swym powstałym w ciągu trzydziestu lat dorobku dramaturgicznym, na który składa się ponad dwadzieścia sztuk. Mówił także o pisanym dla nas od pewnego czasu cyklu miniatur Na Ziemi i w teatrze.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania, którzy przybyli pomimo trudnego pandemicznego czasu.