Po kolejnych destynacjach na trasie europejskiego tournée – Piccolo Teatro Milano (Włochy), SPRING Utrecht Performing Arts Festival (Holandia), KunstFestSpiele Herrenhausen (Niemcy), Auawirleben Theaterfestival Bern (Szwajcaria) – zespół „MATEK PIEŚNI NA CZAS WOJNY”, spektaklu teatru chórowego w reżyserii Marty Górnickiej, nie zwalnia tempa, udając się na pokazy w kolejnych miejscach.
Inne aktualności
-
Katowice. Wręczono Fryderyki w 12. kategoriach muzyki klasycznej 31.03.2025 08:53
- USA. W wieku 90 lat zmarł aktor Richard Chamberlain 31.03.2025 08:23
-
Warszawa. Spektakl „Sam na sam” w ramach Otwartej Sceny IT 31.03.2025 08:20
- Bytom. Wydział Teatru Tańca AST zaprasza na „Bachantki” w reż. Darii Kopiec 29.03.2025 14:34
- Bytom. Rozbark zaprasza do udziału w konkursie teatrów tańca dzieci i młodzieży 29.03.2025 12:38
- Olsztyn. OTL z rekordowym dofinansowaniem z MKiDN 29.03.2025 12:29
- Gdańsk. Dziś premiera „Potopu” w Teatrze Wybrzeże 29.03.2025 10:41
- Częstochowa. Teatr Mickiewicza rozpoczyna współpracę z Uniwersytetem Jana Długosza 29.03.2025 09:48
- Rzeszów. Teatr Siemaszkowej wznawia „Okno na Parlament” w reż. Marcina Sławińskiego 29.03.2025 09:28
- Warszawa. We wtorek premiera „Karolci” w Teatrze Polskim 29.03.2025 09:23
-
Kraków. Dźwięk, przestrzeń i historia: wkrótce Misteria Paschalia 2025 29.03.2025 09:17
- Poznań. Ogłoszono wykonawcę nowego gmachu Teatru Muzycznego 29.03.2025 09:11
- Bydgoszcz. Filharmonia Pomorska dostała 50 milionów złotych dofinansowania na rozbudowę 29.03.2025 09:07
- Olsztyn. W Teatrze Jaracza świętowano Międzynarodowy Dzień Teatru 29.03.2025 08:58
Czerwiec to dla nas czas pokazów w Austrii (premierowych na festiwalu Tangente St. Pölten i kolejnego na Sommerszene Salzburg) oraz w Niemczech (na festiwalu Performing Democracy).
„Niezwykle piękny, mrożący krew w żyłach spektakl MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY można nazwać aktem wyzwolenia” – Shira Keller. W NRC Advertorial, jednym z kluczowych pism niderlandzkich, spektakl uzyskał najwyższą z możliwych not, czyli pięć gwiazdek.
Premiera w Austrii
Pokazy „MATEK”, które odbyły się 5 i 6 czerwca w Landestheater Niederösterreich w ramach Tangente St. Pölten*, są jednocześnie austriacką premierą spektaklu. Tegoroczny festiwal skupiony jest wokół zagadnienia pamięci – prywatnej, ale zawsze politycznej. Jest ono rozpatrywane z perspektywy globalnej i lokalnej oraz w ramach różnorodnych projektów artystycznych. Pytanie, na które starają się znaleźć odpowiedź organizatorzy, brzmi: które wspomnienia są stłumione lub zapomniane oraz jak napisać historię na nowo, żeby uwzględnić w niej teraźniejszość?
W sobotę 8 czerwca „PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” miała kolejny pokaz w Austrii na festiwalu sztuk performatywnych Sommerszene Salzburg, który w tegorocznej odsłonie oscyluje wokół hasła „change views”.
*Pokazy na festiwalu Tangente St. Pölten dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Performing Democracy
Niemiecki festiwal Performing Democracy to jedenaście dni tańca, teatru, performansu i muzyki, skupionych wokół trzech zagadnień: zmiany klimatu i jej konsekwencjach, dojrzałości demokratycznej i oporze oraz tematu, do którego zostały zaproszone „MATKI”, czyli wojny i dzieciństwa.
– Demokracje po raz kolejny w coraz większym stopniu opierają się na przemocy militarnej jako środku politycznym, a horror konfliktów zbrojnych stał się częścią codziennego życia mediów. Chcemy przeciwstawić się tym głośnym głosom, dlatego zaprosiliśmy produkcje skupiające się na kobietach i dzieciach – wyjaśnia zespół kuratorski festiwalu Performing Democracy, na którym „MATKI” zostały zaprezentowane 15 i 16 czerwca.
O spektaklu
Wojenne rytuały przemocy wobec kobiet są niezmienne. Wojna stawia przed Europą pytania ostateczne: o odpowiedzialność w obliczu zagrożenia i o nasze mechanizmy obronne. Ze świadectw matek i dzieci – Ukrainek, Białorusinek i Polek: tych, które uciekły przed wojną; tych, które uciekły przed prześladowaniem i tych wreszcie, które otworzyły przed nimi domy w Polsce – Marta Górnicka, reżyserka, autorka CHÓRU KOBIET i założycielka Instytutu Politycznego Głosu w Maxim Gorki Theater w Berlinie, tworzy wraz z zespołem spektakl chóralny.
W jego skład wchodzi 21 ukraińskich, polskich i białoruskich kobiet w wieku od 9 do 71 lat, każda z wyjątkowym doświadczeniem politycznym i inną historią życiową, uciekinierek z Mariupola, Kijowa, Irpienia i Charkowa. Ten CHÓR MATEK NA CZAS WOJNY poszukuje nowego, post-operowego głosu chóralnego, nawiązującego do chórów żeńskich z VII w. p.n.e.
Ukraińskie wyliczanki dziecięce, tradycyjne pieśni, zaklęcia i wypowiedzi polityczne miksują się ze sobą.
Spektakl „na czas wojny” rozpoczyna szczedriwka (ukr. щедрівка) – tradycyjna ukraińska pieśń – życzenie szczęścia i odrodzenia. Jej historia sięga czasów przedchrześcijańskich i prawdopodobnie liczy tysiące lat. Rytuał śpiewania szczedriwek wykonywały tylko kobiety lub kobiety z dziećmi, i zawsze dla konkretnej osoby. Wierzono w moc tej pieśni, ufano, że jej słowa i dobre życzenia na pewno się spełnią. Te wyśpiewane życzenia są dziś kierowane do wszystkich ludzi, na nowy czas; na całe życie.