130 tysięcy widzów – tych na widowni, i tych przed ekranem, 2 festiwale, 5 premier, przeszło 100 spektakli, kilkanaście koncertów i recitali, 300 wydarzeń edukacyjnych, debiuty młodych choreografów i debiuty wokalne. A ponadto „operowy Oscar” dla Jawnuty, kampania społeczna, Moniuszko w słonecznym LA i wiosennym Berlinie – sezon 2023/2024 w Teatrze Wielkim w Poznaniu dobiegł końca.
„Czas nie stoi w miejscu. Stoimy w obliczu potężnej rewolucji technologicznej. W takim momencie remont w teatrze operowym jest bardzo ważny” – mówiła w 2021 roku dyrektor Renata Borowska-Juszczyńska na konferencji prasowej zapowiadającej modernizację sceny. Pomimo ograniczeń wynikających z pandemii, remont przebiegł zgodnie z założonym harmonogramem i od października 2023 roku widzowie mogli na powrót zasiąść w teatralnych fotelach. Hasło POWROTY w pełni oddawało ideę sezonu 2023/2024.
Po pierwsze: Moniuszko
Sezon rozpoczął Festiwal Moniuszki – nowa propozycja w
repertuarze. Zróżnicowany program przyciągnął zarówno widzów
tęskniących za teatrem operowym, jak i tych poszukujących nowatorskiego
podejścia do dorobku patrona poznańskiej sceny. Wydarzeniem specjalnym
pierwszej edycji festiwalu była Gala otwarcia sceny
(14.10.2023), podczas której wystąpili związani z Teatrem soliści,
laureaci Konkursów Moniuszkowskich, natomiast gwiazdą wieczoru był
baryton, Artur Ruciński. Równie wielkie emocje towarzyszyły koncertowi Moniuszko / Możdżer (15.10.2023). Muzyczną osią wydarzenia była uwertura fantastyczna Bajka wykonana przez orkiestrę Teatru pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak. Po niej nastąpiła prezentacja inspirowanej Bajką kompozycji Leszka Możdżera Moniuszko ALT_SHIFT_1 ESCAPE.
Artysta określił swoje spotkanie z Moniuszką jako „odkurzenie dorobku
kompozytora” i za tę pracę otrzymał od dyrektor Teatru tytuł honorowego
ambasadora Stanisława Moniuszki.
Niespełna miesiąc po Festiwalu Moniuszki patron poznańskiej sceny doczekał się międzynarodowego rozgłosu. Realizacja Jawnuty,
przygotowana przez Ilarię Lanzino i pod kierownictwem muzycznym Rafał
Kłoczko, którą Teatr pokazał w grudniu 2022 roku, została nagrodzona
International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo”. Ponadto
Moniuszko – chciałby się napisać „tradycyjnie”, bo już po raz trzeci –
wyruszył do Berlina. Poznańscy artyści zaprezentowali w Filharmonii
Berlińskiej Straszny dwór (22.04.2024). Licznie zgromadzeni
melomanii ulegli czarowi moniuszkowskiej frazy w arii Stefana, a
gromkimi oklaskami nagrodzili mazura.
Znaczącym wydarzeniem minionego sezonu był udział dyr. Renaty
Borowskiej-Juszczyńskiej w Konferencji Operowej i Światowym Forum
Operowym w Los Angeles (Opera Conference & World Opera Forum).
Kierująca poznańską sceną została zaproszona jako prelegentka do grona
60 oficjalnych delegatów z 6 kontynentów. Podczas forum dyskutowano
m.in. o przyszłości opery, strategiach organizacyjnych i artystycznych
uwzględniających zmiany społeczne, technologiczne i kulturowe oraz
budowaniu społeczności świadomych i zaangażowanych odbiorców kultury.
Renata Borowska-Juszczyńska przedstawiła m.in. działania poznańskiej
sceny dotyczące promocji spuścizny Moniuszki, które mogą zainspirować do
sięgnięcia po dorobek kompozytorów lokalnych, których twórczość
niesłusznie jest pomijana.
Po drugie: po raz pierwszy
Premierowym emocjom podsycały debiuty. Iwona Sobotka po raz pierwszy wykonała partię Desdemony (Otello, 25.11.2023)
oraz Manon Lescaut (8.06.2024). Premierowe odsłony tych spektakli były
streamingowane na platformie OperaVision. Ponadto Manon Lescaut Pucciniego po raz pierwszy została wystawiona na poznańskiej scenie. Za jej reżyserię odpowiadał Gerard Jones. Natomiast Otella oraz Wyprawy pana Broučka
Janáčka (15.03.2024) przygotował David Pountney, jeden z czołowych
twórców teatru operowego. Szalona opowieść o praskim kamieniczniku była
jednocześnie polską prapremierą.
Nie zabrakło również prapremier baletowych oraz pierwszej edycji festiwalu Przedwiośnie Baletowe. Spektakl Królowa Śniegu
(27.10.2023) powstał z myślą o poznańskich tancerzach. Muzykę
skomponował Przemysław Zych, za choreografię odpowiadał Robert Bondara.
Również po raz pierwszy swoje prace pokazał duet wybitnych twórców Sol
Léon i Paula Lightfoot. Ich finezyjnym choreografiom Sutters Shut i Subject to Change w ramach spektaklu 4 towarzyszyły prace polskich twórców: fenomenalna realizacja Krzysztofa Pastora Moving Rooms oraz przyjęte owacyjnie przez publiczność Bolero w choreografii Roberta Bondary. Dla szefa poznańskiego Baletu była to pierwsza próba zmierzenia się z kompozycją Ravela.
Po trzecie: liczne powroty
Ponadto w repertuarze poznańskiej Opery znalazły się koncerty i wydarzenia specjalne. Spektakl Łabędzie
przygotowany z osobami niewidomymi, słabowidzącymi oraz poruszającymi
się alternatywną motoryką zaprezentowany został w Warszawie, gdzie pod
koniec kwietnia zainaugurował kampanię społeczną Osoba z_.
Pod Pegazem zaroiło się od gości. Jacek Kaspszyk, na co dzień
sprawujący stanowisko dyrektora muzycznego, do współpracy zaprosił,
m.in. Marco Guidariniego, Katarzynę Tomalę-Jedynak, Martę Kluczyńską,
Alexeia Baklana i Antonella Allemandiego. Obok solistów etatowo
związanych z Poznaniem wystąpili, m.in. Andrzej Dobber (Traviata, Rigoletto), Gwyn Hughes Jones (Otello), Dario Solari (Otello), Karol Kozłowski (Wyprawy pana Broučka), Anna Lubańska (Wyprawy pana Broučka, Straszny dwór).
Teatr Wielki w Poznaniu podchodzi do swojej przeszło stuletniej historii
z szacunkiem, jednocześnie zdając sobie sprawę, że myślenie o
przyszłości sztuki operowej, promocja dorobku kompozytorskiego
Stanisława Moniuszki, tworzenie inscenizacji zgodnie ze współczesnymi
trendami oraz świadome kreowanie artystycznych potrzeb widzów w XXI
wieku to misja. Poznański Teatr konsekwentnie wypełniał ją w sezonie
2023/2024 i będzie realizować w kolejnych latach. Sezon POWROTY
był niezwykle intensywny i ważny, pełen artystycznych wyzwań, a przede
wszystkim emocji i wzruszeń. Dziękując za wspólnie spędzony sezon,
liczymy na Państwa obecność w następnym. Do zobaczenia w Teatrze Wielkim
w Poznaniu!