Warszawska Opera Kameralna zaprasza na wyjątkowe koncerty w ramach jesiennego tournée z Leszkiem Możdżerem i Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej MACV z gościnnym udziałem multiperkusjonistki Patrycji Betley, promującego wspólny album Composites.
Leszek Możdżer wraz z 35-osobową Orkiestrą pod dyrekcją maestro Marcina Sompolińskiego odwiedzi siedem miast i zagra w najbardziej prestiżowych salach koncertowych:
4 listopada (sobota), Łódź, klub Wytwórnia
5 listopada (niedziela), Warszawa, Teatr Polski (SOLD OUT)
19 listopada (niedziela), Poznań, Aula UAM
27 listopada (poniedziałek), Katowice, NOSPR
28 listopada (wtorek), Wrocław, NFM
29 listopada (środa), Bielsko-Biała, Cavatina Hall
30 listopada (czwartek), Kraków, ICE
Bilety na koncerty kupisz tutaj: https://operakameralna.pl/tag/leszek-mozdzer-i-orkiestra-macv/
Wszystkie kompozycje, które znalazły się na albumie Composites zostały nagrane specjalnie na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Jest to sześć utworów, z których cztery (Compositum I-IV ) są kompozycjami, będącymi mistrzowskim połączeniem formy i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera zaimprowizowane a do tych improwizacji pianista dopisał partyturę dla orkiestry. Dwa dodatkowe utwory, Ballad For Lars zadedykowany szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz liryczny Natalladia, Leszek Możdżer skomponował w klasycznej konwencji.
Album Composites na płycie CD, niebieskim krążku winylowym oraz w formie kolekcjonerskiego, numerowanego wydawnictwa dostępny będzie w sprzedaży podczas wszystkich koncertów jesiennego tournée.
Wydawnictwo można nabyć również w internetowym sklepie Warszawskiej Opery Kameralnej oraz w salonach muzycznych:
Warszawska Opera Kameralna:
Kolekcjonerski box - https://tiny.pl/wz834
Empik
Posłuchaj w serwisach streamingowych:
Digital: https://id.ffm.to/composites_macv
Kompozyt to połączenie kompozycji i improwizacji. To inny niż tradycyjny sposób budowania muzycznej formy: Leszek Możdżer
Jacek Hawryluk, dziennikarz Programu II Polskiego Radia o Composites: To utwory utrzymane w świetnie rozpoznawalnym stylu Możdżera, który tym razem miał do dyspozycji inny instrument. A dokładnie - inne instrumenty. Ani jazz, ani muzyka dawna. Czyli co? Proszę posłuchać.
„María de Buenos Aires” / Ástor Piazzolla
9, 10 listopada | godz. 19.00
12 listopada | godz. 18.00
14, 17, 18 listopada | godz. 19.00
Basen Artystyczny, ul. M. Konopnickiej 6
Wprost: Po przerwie na warszawskie afisze wróciła „María de Buenos Aires”, spektakl, w którym Alicja Węgorzewska stworzyła rolę nie do zapomnienia, dowód jej charyzmy, doskonałego warsztatu, perfekcjonizmu. Alicja Węgorzewska w tej roli oddaje piękno Marii, jej miłość do życia, ale też ból, smutek.
Tango operita Astora Piazzolli María de Buenos Aires (1968) opowiada o miłości i namiętności, o potrzebie przekroczenia i dotknięcia tajemnicy śmierci. Formalnie jest fenomenalnym połączeniem opery z tańcem, który w tym konkretnym przypadku nie jest klasycznym baletem tylko tangiem - tańcem, którego siła polega na mistyczności. Bo tango to muzyka introwertyczna, tajemnicza, odwołująca się do pragnień, często ukrytych. Tango jako taniec nie jest formą ścisłego kontaktu kobiety i mężczyzny. To pragnienie, spotkanie się pragnień, niedopowiedzenie, tęsknota – przez co jest czyste, bo niespełnione. Może dlatego María de Buenos Aires była spełnieniem dążeń artystycznych Piazzolli, a tytułowa María była dla kompozytora alegorią jego ukochanego miasta. Piękna i przeklęta, urodzona „w dniu, gdy Pan Bóg leżał pijany”. Angielski krytyk muzyczny Colin Cooper napisał: Tanga Piazzolli są jak mazurki Chopina. Będą żyły tak długo, jak długo muzyka będzie doceniana za możliwość wyrażania ludzkich emocji: smutku, nostalgii, przygnębienia, namiętności i radości ducha.
I takie jest też przedstawienie Michała Znanieckiego: pełne smutku, namiętności i dzikiej radości. W roli tytułowej – Alicja Węgorzewska.
Spanish Night / najsłynniejsze utwory hiszpańskie
17 listopada | godz. 19.00
Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie
Krzysztof Meisinger - zdaniem krytyki i melomanów z całego świata jest jednym z najwybitniejszych i najbardziej charyzmatycznych gitarzystów klasycznych. Współpracuje z takimi gwiazdami muzyki klasycznej jak Sumi Jo, Philharmonia Quartett Berlin czy orkiestra Academy of St Martin in the Fields.
W programie „Spanish Night” znajdują się najsłynniejsze i ukochane przez publiczność utwory hiszpańskie nierozerwalnie kojarzone z gitarą, takie jak „Requerdos de la Alhambra” F. Tarregi, „Romance de Amor” czy „Asturias” I. Albeniza w opracowaniu na gitarę i orkiestrę barokową napisanym przez Krzysztofa Meisingera. Poszczególne utwory programu „Spanish Night” Krzysztof Meisinger wielokrotnie wykonywał z orkiestrami na całym świecie i zawsze wzbudzały entuzjazm publiczności. Teraz wszystkie te utwory zostały zebrane w jeden, niezwykle atrakcyjny program zatytułowany „Spanish Night”, który będzie także programem kolejnej płyty Krzysztofa Meisingera dla brytyjskiej wytwórni CHANDOS.
Od wieków nie słyszałem tak fascynującej indywidualności jak Krzysztof Meisinger i mam nadzieję, że na tego wyjątkowego gitarzystę czeka światowa kariera, bo świat zasługuje na jego grę, wirtuozerię, indywidualność i emocje! - „The Listener”, Rainer Aschemeier (Niemcy)