Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
„Chronimy was przed wami samymi”, czyli wystawa hiszpańskiego kolektywu Democracia, drugi sezon „Ekonomii przyszłości”, programy rezydencyjne, sieciowanie międzyinstytucjonalne i współpraca międzynarodowa – jesień w Biennale Warszawa zapowiada się intensywna.
Po wakacjach Biennale Warszawa wystartowało premierą „Zakopane słońce”. Aleksandra Jach i Michał Dąbrowski zabrali nas w multimedialną podróż, która skłania do refleksji zarówno na temat historycznych kontekstów związanych z energią, jak i najnowszych idei oraz możliwości zrodzonych wraz z energetycznymi transformacjami, których kierunek wciąż jeszcze nie został ostatecznie wyznaczony. Dokument sieciowy łączy ze sobą słuchowisko online, materiały wizualne, esej, animacje i film i zanurza nas w samym środku być może najważniejszej aktualnie debaty związanej z kryzysem klimatycznym.
„Inna kultura jest możliwa. Koronawirus i przyszłość kultury w Polsce” to raport przygotowany we współpracy z ekonomiczną Fundacją INSTRAT. Wychodząc w nim od krytycznej analizy aktualnych rozwiązań i odpowiedzi na kryzys koronawirusowy, projektujemy nową, inkluzywną, równościową politykę kulturalną. Prezentujemy konkretne alternatywne możliwości, zakorzenione w rzetelnej refleksji ekonomicznej. To nasz głos w toczącej się dzisiaj na ten temat dyskusji.
Ten wątek poruszony został także w książce „W poszukiwaniu wspólnego mianownika. Uniwersalizm i progresywna polityka kulturalna” (pod redakcją Jana Sowy), w której m.in. Ana Teixeira Pinto, Andrzej Leder, Ulrike Guérot, Anna Curcio czy Robert Pfaller podejmują refleksję wokół wizji europejskich progresywnych polityk kulturalnych. Zastanawiają się nad rolą (nowego) uniwersalizmu w świecie podziałów, partykularyzmów i polityk tożsamościowych. Książka, która jest owocem współpracy Biennale Warszawa z EUNIC – Stowarzyszeniem Narodowych Instytutów Kultury), właśnie ujrzała światło dzienne. Polecana jest wszystkim, których interesuje głębsze zrozumienie współczesnych procesów międzynarodowych.
Biennale Warszawa, kontynuując międzynarodową współpracę i proces sieciowania instytucji o podobnych celach i formacie działalności, współorganizuje – jako członek East European Biennial Alliance, w ramach Bienále Ve věci umění / Matter of Art – sympozjum „Culture at the Crossroads: What Collaboration Do We Want in Eastern Europe”. Spotkanie w Pradze, które będzie transmitowane online, zaplanowane jest na 18 września. W jego trakcie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie o rolę instytucji artystycznych w zmieniającym się pejzażu politycznym i społeczno-kulturowym, kreśląc możliwe scenariusze budowania solidarności w polu sztuki w Europie Środkowo-Wschodniej.
Innym międzynarodowym programem, w którym Biennale Warszawa bierze udział, jest FEINART – The Future of European Independent Art Spaces in a Period of Socially Engaged Art. Jest to europejski projekt współpracy między ośrodkami badawczymi a sektorem sztuki niezależnej i społecznie zaangażowanej. Jego celem jest zorganizowanie stypendium dla 11 badaczek i badaczy, którzy chcą się doktoryzować w dziedzinie sztuki zaangażowanej społecznie. Sieć obejmuje cztery uniwersytety (University of Wolverhampton, University of Edinburgh, Zeppelin University, University of Iceland) oraz siedem organizacji partnerskich (oprócz Biennale Warszawa, Tensta Konstall, BAK, State of Concept, W-Est, Tranzit.ro oraz Icelandic Academy of the Arts).
We wrześniu rusza drugi sezon „Ekonomii przyszłości”. Kurator cyklu Przemysław Wielgosz zaprosił do udziału w projekcie wybitnych polskich ekonomistów i ekonomistki, z którymi zastanawiamy się, jakiej ekonomii chcemy i potrzebujemy; jaka ekonomia może odpowiedzieć na nasze potrzeby i wyzwania. W programie między innymi ekonomia ekologiczna, feministyczna i ekonomia dóbr wspólnych. Spotkania przewidziane są co miesiąc, a ostatnie w grudniu.
Do końca roku kontynuujemy też nasz program rezydencji online „COVID-2019. Jaki świat po pandemii?”, w której uczestniczy 15 artystów, badaczy i aktywistów. W najbliższych miesiącach swoje rezydencje rozpoczną: Justyna Orłowska, która przywołuje swoje doświadczenie z badań etnograficznych na Malediwach, żeby podjąć refleksję nad splotem kryzysu klimatycznego i pandemicznego, Tytus Szabelski (przyjrzy się wizji przyszłości wyłaniającej się z patentów Amazona), Arek Pasożyt (zajmie się nową ekonomią wymiany i zbada alternatywne sposoby wartościowania), Kornelia Dzikowska (prześledzi mechanizmy adaptacji i przystosowania), Romuald Krężel (będzie badał w kontekście kryzysu klimatycznego, czego aktualny kryzys pandemiczny może nas nauczyć), Daniel Kotowski (poruszy temat dostępu do informacji), Bartosz Wójcik (współpracujący z barbadoskim środowiskiem artystycznym i literackim, które intensywnie eksploruje wątki związane z alternatywnymi wizjami przyszłości), Anka Herbut (zbada choreografie pandemiczne oraz sposoby funkcjonowania ciał w przestrzeni publicznej), Julia Holewińska i Tomasz Szerszeń (inspirując się ideami i praktykami z Ameryki Łacińskiej, podczas wspólnej rezydencji podejmą temat utopii artystycznych i życia zbiorowego). Efekty niektórych rezydencji prezentować będziemy w naszej przestrzeni MA3450 (przy Marszałkowskiej 34/50).
Format rezydencji wykorzystany został przez nas także przy zaproszeniu do wspólnego działania Szymona Adamczaka wraz z jego autorskim projektem „Polskie EIDS”. Tym samym prowadzimy dalszy namysł nad politycznymi, ekonomicznymi, społeczno-kulturowymi i osobistymi kontekstami epidemii HIV/AIDS w Polsce, który zapoczątkowaliśmy przygotowaniem wraz z grupą badawczą EUROPACH wystawy „HVstorie: Żywe polityki” na początku tego roku. Szymon Adamczak podczas jesiennego pobytu w Biennale Warszawa będzie starał się razem z powołaną do życia grupą współpracowników i współpracowniczek pogłębić kulturową recepcję kilkudziesięciu lat doświadczeń HIV/AIDS w Polsce.
W ramach kontynuowanej od zeszłorocznej edycji Biennale Warszawa 2019 współpracy z Rezydencjami Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, włączyliśmy się, wraz z Siecią Pedagogik Empatycznych, w przygotowanie seminarium/laboratorium „Re–Directing: East x Empathic Pedagogies”, czyli wspólnie tworzonych warsztatów oraz grupowej rezydencji dla międzynarodowych i lokalnych twórczyń i twórców, teoretyczek i teoretyków, organizatorek i organizatorów, skupionych wokół wzajemnego uczenia się i oduczania .
Od 1 do 10 października w ramach Warsaw Gallery Weekend 2020 gościmy w naszej przestrzeni Galerię Szara z Katowic z wystawą „No Regerts” Szymona Szewczyka.
23 października otwieramy wystawę hiszpańskiego kolektywu Democracia. Tytuł wystawy „Chronimy was przed wami samymi” nawiązuje do tematu nowych polityk bezpieczeństwa i roli policji w zmieniającym się politycznym krajobrazie i coraz bardziej opresyjnych systemów władzy. Wydarzenie to, wraz z towarzyszącym mu programem publicznym, poświęcone będzie analizie najnowszych form autorytaryzmu. Kuratorką wystawy jest Sylwia Serafinowicz z londyńskiego stowarzyszenia a/political.
Bądźcie z nami w tym nie najłatwiejszym czasie, zarówno w bezpiecznym dystansie w przestrzeni fizycznej, jak i online.