EN

1.06.2022, 16:37 Wersja do druku

Warszawa. Czerwiec w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

Filmowy Czarodziejski flet, magiczna Burza, spektakularna Carmina Burana, koncert Artur Ruciński&Pretty Yende, a na koniec sezonu intrygująca Halka na deskach TW-ON jeszcze w czerwcu!

„Halka” / fot. Krzysztof Bieliński / mat. Archiwum Artystyczne Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Inne aktualności

BURZA: 3/4.VI

Miłośników tańca zapraszamy na początku czerwca na wieczór baletowy Burza w choreografii Krzysztofa Pastora. Tym razem ponadczasowe dzieło Williama Shakespeare’a zostanie opowiedziane za pomocą ruchu i tańca. Spektakl powstał w koprodukcji Polskiego Baletu Narodowego z Het Nationale Ballet w Amsterdamie. To chyba najbardziej magiczna z dotychczasowych realizacja Krzysztofa Pastora i nie ma jednoznacznego zakończenia. Minimalistyczna scenografia oraz symbolika choreografii z pewnością pozostanie na długo w pamięci u widza.

CZARODZIEJSKI FLET: 8/26/29.VI

Nowatorskie połączenie filmowej animacji z teatrem żywego planu; to zobaczymy w Czarodziejskim flecie Mozarta w inscenizacji Barrie Kosky’ego. To bajka, z duża dawką humoru, gdzie widz przenosi się w magiczny świat, w którym Królowa Nocy jest wielkim pająkiem, Monostatos pojawia się jako blady wampir w kostiumie hrabiego Drakuli, a Pamina nosi czarną perukę z grzywką, co upodobnia ją do aktorki i tancerki Louise Brooks, gwiazdy kina niemego. W ujęciu Barrie Kosky’ego jest to niezwykle logiczna, a przy tym przesiąknięta fantazją, opowieść o lęku przed samotnością. Warszawski spektakl to przeniesienie słynnej już i pokazywanej w wielu krajach inscenizacji z Komische Oper w Berlinie.

CARMINA BURANA: 17/18.VI

Carmina Burana Carla Orffa jest jednym z bodaj najbardziej rozpoznawalnych na świecie dzieł muzyki klasycznej i przyniosła kompozytorowi nieśmiertelność. Połączenie muzyki współczesnej z tekstem osadzone w kontekście średniowiecza, wpływają na ponadczasowość kantaty. Opracowania wizualnego tego projektu podjął się Boris Kudlička.

W pracy nad Carminą jest pewne niebezpieczeństwo. Ta muzyka, szczególnie kilka najbardziej znanych utworów, jest jak strumień porywający słuchającego. Żeby nie dać się porwać i nie płynąć bezrefleksyjnie z prądem, trzeba znaleźć klucz. Wydaje mi się, że tym kluczem może być rodzaj zaprzeczenia: wizualne zwolnienie – kiedy muzyka pędzi, prosta forma – kiedy utwór sięga po estetykę monumentalną - opowiada Boris Kudlička

Artur Ruciński & Pretty Yende23.VI

Wyjątkowe wydarzenie i spotkanie dwóch wyjątkowych osobowości scenicznych. On – znakomity baryton, ona – wspaniała sopranistka. I choć pochodzą z różnych kontynentów, a miejsca, w których się urodzili oddalone są od siebie o kilkanaście tysięcy kilometrów – wiele ich łączy. Pierwszy raz razem na warszawskiej scenie wystąpią Artur Ruciński oraz Pretty Yende. Podczas tego niezwykłego koncertu, zbiegającego się w czasie z rocznicą 20-lecia debiutu artysty na naszej scenie, usłyszymy najpiękniejsze arie operowe takich mistrzów, jak Verdi czy też Rossini. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi Patrick Fourniller.

HALKA: 30.VI

Obecny sezon artystyczny zakończy najsłynniejsze dzieło znakomitego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki - Halka. W inscenizacji Mariusza Trelińskiego z pewnością nie zobaczymy ckliwej historii z rodzimego podhala z góralami w roli głównej. Reżyser przenosi nas w lata 70., do cieszącego się renomą hotelu, gdzie bawią się wyższe, uprzywilejowane sfery. Ta mistrzowska scenografia utrzymana zostaje w konwencji filmowej. Chwilami, klatka po klatce, zobaczymy dramat tytułowej Halki z rozbawionym i upojonym do nieprzytomności tłumem weselnych biesiadników w tle. Najbardziej znana polska aria "Szumią jodły na gór szczycie" nabierze zupełnie innego znaczenia w zestawieniu z realizmem PRL.

Źródło:

Materiał nadesłany