Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Agencja Dramatu i Teatru ADiT zapowiada wydanie antologii Tomasza Kaczorowskiego pt. Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie. Jest to wybór reprezentatywnych dla autora, zróżnicowanych tematycznie tekstów, skierowanych zarówno do młodzieży, jak i dorosłego odbiorcy.
Kaczorowski sięga do rozmaitych tropów literacko-teatralnych od starożytnych, przez bajkowe, czy popkulturowe. Autor w przewrotny i błyskotliwy sposób krąży wokół dylematu, czy i jak „godnie przeżyć życie”. Do planowanego pierwotnie zbioru pięciu sztuk dodany został tekst pisany w pandemicznej rzeczywistości, nagrodzony w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży − Achilleis. 2021.
Premiera publikacji planowana jest na stoisku Azymutu podczas Warszawskich Targów Książki (9-12 września).
Autor zaprasza czytelnika do gry:
„Weź do ręki kość do gry – taki sześcian z napisanymi na każdej ścianie liczbami lub oczkami: od 1 do 6. Musisz rzucić kość. Jeśli wylosujesz 6, będziesz miał / miała ten przywilej, że samodzielnie nadasz tej opowieści tytuł. A kiedy już kość została rzucona, liczba wylosowana staje się liczbą wygraną i wskazującą Twój indywidualny tytuł dla tej teatralnej gry”
− Opowieść o tym, jak godnie przeżyć życie
„Sztuki Tomasza Kaczorowskiego są aktualne, interwencyjne, zabierają głos w sprawach wielkiej wagi i mają zarazem szczególny potencjał teatralny. Autor eksperymentuje zarówno z językiem, jak i dramatem jako gatunkiem literackim, bada możliwości teatru, siłę improwizacji, zasady performansu, a także użyteczność animantów, od klasycznych pacynek i marionetek, po abstrakcyjne twory wyobraźni”
− Halina Waszkiel, „Teatr Lalek”
„Prezentowana antologia pozwala wyciągnąć kilka wniosków na temat elementów językowych i wyobraźniowych, z jakich autor konstruuje tkankę tekstową swoich sztuk. Pełno tu pogłosów – pojedynczych fraz czy większych całostek – które pochodzą z najważniejszych tekstów kultury europejskiej, a także XX- i XXI-wiecznej popkultury”
− ze wstępu Joanny Żygowskiej
ISBN: 978-83-606-99-50-8
ADiT, Warszawa 2021
Liczba stron: 238
Cena: 35 zł
TOMASZ KACZOROWSKI
Reżyser i autor tekstów dla teatru i koncepcji działań edukacyjnych. Jego spektakle pokazywane były na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach i przeglądach. Jest laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie (Las Villas), głównej nagrody w 32. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez poznańskie Centrum Sztuki Dziecka (Achilleis. 2021) oraz III nagrody w 28. edycji tegoż konkursu (z czuba…) i wyróżnienia w 29. edycji ([REK•] in Pol). Jego dramat ConradMaszyna zakwalifikował się do finału konkursu dramaturgicznego CONRAD.21-PRO. Czterokrotny półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureat programu NCK „Młoda Polska” oraz stypendium MKiDN i dwukrotny stypendysta MNiSW za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne. Jest członkiem międzynarodowej społeczności autorów i autorek sztuk dla młodego widza przy ASSITEJ Write Local Play Global. Współpracował jako asystent reżysera przy spektaklach i projektach Marcina Libera, Anny Augustynowicz, Wojtka Klemma, Erlinga Jóhannessona, Piotra Ratajczaka, Stanleya Gontarskiego. Uczestniczył w warsztatach dramatopisarskich Nikołaja Kolady, w projekcie Centrum Dramatu Najnowszego Jakuba Roszkowskiego i Mateusza Pakuły oraz w warsztatach prowadzonych przez Tomasza Gromadkę w Teatrze Powszechnym w Warszawie.