Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Agencja Dramatu i Teatru ADiT zapowiada wydanie antologii Tomasza Kaczorowskiego pt. Sześć opowieści o tym, jak godnie przeżyć życie. Jest to wybór reprezentatywnych dla autora, zróżnicowanych tematycznie tekstów, skierowanych zarówno do młodzieży, jak i dorosłego odbiorcy.
Kaczorowski sięga do rozmaitych tropów literacko-teatralnych od starożytnych, przez bajkowe, czy popkulturowe. Autor w przewrotny i błyskotliwy sposób krąży wokół dylematu, czy i jak „godnie przeżyć życie”. Do planowanego pierwotnie zbioru pięciu sztuk dodany został tekst pisany w pandemicznej rzeczywistości, nagrodzony w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży − Achilleis. 2021.
Premiera publikacji planowana jest na stoisku Azymutu podczas Warszawskich Targów Książki (9-12 września).
Autor zaprasza czytelnika do gry:
„Weź do ręki kość do gry – taki sześcian z napisanymi na każdej ścianie liczbami lub oczkami: od 1 do 6. Musisz rzucić kość. Jeśli wylosujesz 6, będziesz miał / miała ten przywilej, że samodzielnie nadasz tej opowieści tytuł. A kiedy już kość została rzucona, liczba wylosowana staje się liczbą wygraną i wskazującą Twój indywidualny tytuł dla tej teatralnej gry”
− Opowieść o tym, jak godnie przeżyć życie
„Sztuki Tomasza Kaczorowskiego są aktualne, interwencyjne, zabierają głos w sprawach wielkiej wagi i mają zarazem szczególny potencjał teatralny. Autor eksperymentuje zarówno z językiem, jak i dramatem jako gatunkiem literackim, bada możliwości teatru, siłę improwizacji, zasady performansu, a także użyteczność animantów, od klasycznych pacynek i marionetek, po abstrakcyjne twory wyobraźni”
− Halina Waszkiel, „Teatr Lalek”
„Prezentowana antologia pozwala wyciągnąć kilka wniosków na temat elementów językowych i wyobraźniowych, z jakich autor konstruuje tkankę tekstową swoich sztuk. Pełno tu pogłosów – pojedynczych fraz czy większych całostek – które pochodzą z najważniejszych tekstów kultury europejskiej, a także XX- i XXI-wiecznej popkultury”
− ze wstępu Joanny Żygowskiej
ISBN: 978-83-606-99-50-8
ADiT, Warszawa 2021
Liczba stron: 238
Cena: 35 zł
TOMASZ KACZOROWSKI
Reżyser i autor tekstów dla teatru i koncepcji działań edukacyjnych. Jego spektakle pokazywane były na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach i przeglądach. Jest laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie (Las Villas), głównej nagrody w 32. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez poznańskie Centrum Sztuki Dziecka (Achilleis. 2021) oraz III nagrody w 28. edycji tegoż konkursu (z czuba…) i wyróżnienia w 29. edycji ([REK•] in Pol). Jego dramat ConradMaszyna zakwalifikował się do finału konkursu dramaturgicznego CONRAD.21-PRO. Czterokrotny półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureat programu NCK „Młoda Polska” oraz stypendium MKiDN i dwukrotny stypendysta MNiSW za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne. Jest członkiem międzynarodowej społeczności autorów i autorek sztuk dla młodego widza przy ASSITEJ Write Local Play Global. Współpracował jako asystent reżysera przy spektaklach i projektach Marcina Libera, Anny Augustynowicz, Wojtka Klemma, Erlinga Jóhannessona, Piotra Ratajczaka, Stanleya Gontarskiego. Uczestniczył w warsztatach dramatopisarskich Nikołaja Kolady, w projekcie Centrum Dramatu Najnowszego Jakuba Roszkowskiego i Mateusza Pakuły oraz w warsztatach prowadzonych przez Tomasza Gromadkę w Teatrze Powszechnym w Warszawie.