W Klubie Żak 25 września zostały ogłoszone wyniki Solo Dance Contest, który odbywa się w ramach 17. Gdańskiego Festiwalu Tańca. Pierwszą nagrodę wytańczył Antonio Javier Aguilera Rodríguez. Drugie miejsce w konkursie zdobyła Lili Eva Irmeli Oksanen, a trzecie Wojciech Furman. Publiczność nagrodziła Marine Fernandez za solo „Centifolia”.
Solo Dance Contest to wizytówka Gdańskiego Festiwalu Tańca, przyciągająca od lat do Gdańska międzynarodowe grono tancerzy. Tegoroczna edycja odbyła się od 22 do 25 września a jej trakcie publiczność w Klubie Żak zobaczyła 20 choreografii wybranych w otwartym naborze z ponad 160 zgłoszeń z całego świata.
Jurorzy Solo Dance Contest 2025: Jivko Jeliazkov, Fernando Roldan Ferrer i Katarzyna Chmielewska oceniali wartość artystyczną, oryginalność, dramaturgię i poziom techniki tanecznej. Mając na uwadze te kryteria przyznali nagrody:
Antonio Javier Aguilera Rodríguez solo „Simulacrum” (ES) - I nagroda 2750 euro
Uzasadnienie jury: za intuicyjny sposób przedstawienia na scenie swojej osobowości.
Lili Eva Irmeli Oksanen „Pump and run” (DE) - II nagroda 1750 euro
Uzasadnienie jury: Za mocną intymność i odpowiadającą jej strukturę dzieła tanecznego.
Wojciech Furman „Room for sadness” (PL) - III nagroda - 1000 euro
Uzasadnienie jury: Za przeniesienie indywidualnej praktyki ruchowej na dzieło sceniczną.
Nagrodę publiczności ( 500 euro) zdobyła Marine Fernandez za solo „Centifolia”
Ponadto Jivko Jeliazkov przyznał 20 dniową rezydencję artystyczną w Derrida Dance Center w Sofii Antonio Javierowi Aguilera Rodríguezowi. III nagroda w konkursie w wysokości 1000 euro została ufundowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
W finale tegorocznego Solo Dance Contest zatańczyły również: Luisa Rivas ( solo „Void”), Vitaliia-Yuliia Vaskiv ( solo „Verbum Corpus” w choreografii Jakuba Mędrzyckiego) oraz Magdalena Wójcik ( solo „Ja - Teresa”, choreografia Stefano Silvino).
Co jeszcze na Gdańskim Festiwalu Tańca? „Cultus”, „Island!” i „Full Moon”
Przed nami jeszcze trzy dni 17. Gdańskiego Festiwalu Tańca. Spektakl „Cultus” grupy Compagnia Zappalà Danza, czyli jednego z najważniejszych zespołów włoskiej sceny tańca, działającego pod przewodnictwem Roberta Zappali zostanie zaprezentowany w Żaku 26 września.
Podczas ponad godzinnego pokazu ciała ósemki tancerek i tancerzy, w nieustającym płynnym ruchu, przechodzą przez różne stany: od porzucenia, poprzez czułość i radość, aż po ekstazę.
„Cultus” narodził się z potrzeby zestawienia dwóch języków wyrazu: muzyki i tańca, zwracając uwagę nie tylko na ich bliskość i punkty styczne, ale przede wszystkim na dzielące je różnice. Compagnia Zappalà Danza, która na scenę Klubu Żak powraca po 14 latach charakteryzuje się bogatym i wyrazistym repertuarem, z którym podróżuje po całym świecie już od ponad 30 lat.
Giuseppe Distefano z włoskiego portalu exibart.com pisał o spektaklu „Cultus”: „Katański choreograf uczynił z troski o ciało, traktowane jako czyste, wyjątkowe i głębokie narzędzie ekspresji i komunikacji, swoje twórcze credo, wyrażone w abstrakcyjnym tańcu, który zawsze pulsuje i jest pełen znaczeń.”
Kolejnego dnia (27 września) festiwalowa publiczność zobaczy „Island!” zespołu Burkicom w choreografii Jany Burkiewiczovej. Burkicom założony przez Janę Burkieviczovą to wiodący czeski zespół współczesnego fizycznego teatru tańca, który w tym roku obchodzi 10-lecie istnienia.
W „Island!” efektowne grupowe i indywidualne sekwencje choreograficzne inspirowane scenami ze świata zwierząt, sprawiają, że siedmioosobowa obsada zaczyna przypominać stado lub jeden żywy organizm zamieszkujący tytułową „wyspę”. Multimedialny spektakl jest taneczną wyprawą w dziewiczą naturę, stawiająca pytanie o to czym w dzisiejszych czasach tak naprawdę jest dzika, niczym nieskażona przyroda i jaka jest nasza relacja z nią.
Jana Návratová na tanecznym portalu „podhoubi.com” recenzowała: „Oglądałam spektakl z uczuciem, że mamy w Pradze dzieło taneczne o europejskich parametrach. Najważniejsze jest to, że wymagająca choreografia Jany Burkiewiczovej dała świetnym tancerzom możliwość pełnego wyrażania siebie. W dramatycznie silnych, rytmicznie porywających i fizycznie wymagających scenach możemy dostrzec głębokie połączenie całej grupy i jej płynny ruch.”.
A dziennikarka i krytyczka tańca Lucie Kocourková w internetowym przewodniku po świecie muzyki, opery i tańca „Opera+” oceniła: „Choreografia Jany Burkiewiczovej przypomina tornado. Jest ekstrawagancka w swojej dzikiej energii i bogactwie obrazów.”
Festiwal zamknie 28 września spektakl „Full Moon”, czyli najnowsza produkcja wybitnego choreografa Josefa Nadj.
Nadj, którego choreografie były wielokrotnie prezentowane na całym świecie, w swoich pracach oscyluje pomiędzy między tradycją i nowoczesnością, rzeczywistością, a fantazją, łącząc uniwersalne tematy z osobistymi doświadczeniami. Do współpracy przy „Full Moon” zaprosił siedmiu tancerzy z Mali, Senegalu, Wybrzeża Kości Słoniowej, Burkina Faso i Demokratycznej Republiki Konga, zachęcając ich do eksploracji osobistych doświadczeń i kulturowej tożsamości. „Full Moon” jest jednak przede wszystkim hołdem dla świata amerykańskiego jazzu okresu od końca lat 50. do początku lat 80. – próbą odnalezienia jego korzeni i stworzenia odpowiadającego mu języka ruchu. W spektaklu taniec współczesny łączy się z elementami tradycyjnych tańców z różnych części Afryki, hip hopu i jazzu.
Organizatorem Gdańskiego Festiwalu Tańca oraz Solo Dance Contest jest gdański Klub Żak