EN

23.10.2024, 17:51 Wersja do druku

Warszawa. 6. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie. Echa i pogłosy”

Tegoroczna, szósta edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej otwiera nowy rozdział w historii Eufonii. Po raz pierwszy zawitamy z koncertami poza Warszawę: do Krakowa, Lusławic, Lublina, Katowic i Dębicy.

Inne aktualności

Również po raz pierwszy w programie festiwalu znalazły się sceniczne wersje oper, w tym premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (22.11). Oficjalne otwarcie Eufonii odbędzie się na tej samej scenie z udziałem światowej sławy mezzosopranistki Elīny Garanči (15.11). Będzie to jej pierwszy występ w Warszawie. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęły też inne gwiazdy światowego formatu oraz polskiej sceny muzycznej. Cechą charakterystyczną Eufonii pozostaje różnorodność i bogactwo repertuaru. Festiwal, jak zawsze, oferuje bogatą paletę utworów łączących przeszłość z teraźniejszością i udowadnia, że dawne tradycje muzyczne mogą wciąż inspirować współczesnych twórców. Na tegoroczny repertuar festiwalu Eufonie składają się trzy przenikające się sekcje: Alterfonie, Wielkie dzieła i Muzyka przeszłości.

W ostatnim nurcie znalazł się koncert "Musica Globus" (19.11, g. 18.00). Zespół Solamente Naturali przeniesie nas w czasie i przestrzeni, m.in. do Galii, Alby, Italii czy Anatolii, odkrywając bogactwo muzyki baroku. Inspirując się podróżami Georga Philippa Telemanna po Europie, muzycy zaprezentują różnorodność brzmień tamtej epoki. To niezapomniana podróż od Żar i Pszczyny po inne zakątki kontynentu - wszystko w rytmie muzycznego geniuszu Telemanna.

Coriną Marti i Michałem Gondko (17.11, g. 17.00) odkryjemy muzyczne perły polskiego renesansu. W programie znajdą się utwory przeznaczone na lutnię, klawesyn i organy, które w XVI wieku często towarzyszyły popularnym pieśniom tanecznym. Artyści zaprezentują także wokalne kompozycje z tamtej epoki, mistrzowsko dostosowane do gry na instrumentach strunowych i klawiszowych, odkrywając przed nami piękno renesansowych brzmień.

Dylematy władzy, racja stanu, zbrodnia, miłość i barokowy blask! Opera Venceslao, re di Polonia Antonia Caldary (17.11, g. 19.30) to poruszająca opowieść o królu Polski Wacławie, który musi wybrać między ukaraniem bratobójcy a ojcowską miłością. Akcja utworu, zainspirowana historią króla Władysława IV Wazy, rozgrywa się w Krakowie. Po 300 latach odkryjmy na nowo piękno XVIII-wiecznej opery.

Z zespołem The Sixteen (18.11, g. 19.30) przeniesiemy się do czasów, gdy królewskie liturgie w katedrze wawelskiej i warszawskiej kolegiacie św. Jana Chrzciciela rozbrzmiewały religijnymi kompozycjami. Usłyszymy utwory zarówno lokalnych twórców, jak i włoskich kompozytorów kapeli królewskiej, w których zachwycą nas niebiańskie harmonie tamtych czasów.

Źródło:

Materiał nadesłany