Inne aktualności
- Kraków. „Huljet, huljet” w Teatrze Figur – niezwykły spektakl teatru cieni dla dorosłych 26.04.2024 17:07
- Kraków. „Męczeństwo i śmierć Marata” w Teatrze Groteska 26.04.2024 16:59
- Warszawa. Maj i czerwiec w Teatrze Collegium Nobilium 26.04.2024 16:25
- Warszawa. 5. Mozart Junior Festival 26.04.2024 15:44
- TVP1. Teatr Telewizji – nowa odsłona 26.04.2024 15:22
- Wałbrzych. Teatr Dramatyczny współpracuje z ESK Chemnitz 2025 26.04.2024 15:05
- Szczecin. Premiera „Giselle, tańcz!” w Teatrze Współczesnym 26.04.2024 14:29
- Warszawa. Konkurs na spektakl w namiocie. Wyniki I etapu 26.04.2024 14:25
- Warszawa. Teatr Polska 2024 – 13 spektakli ruszy w trasę po Polsce 26.04.2024 14:15
- Wrocław. Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji – Spotkanie Kultur w Sercu Europy 26.04.2024 13:45
- Łódź. Komedie w Teatrze Muzycznym 26.04.2024 12:16
- Łódź. „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w Teatrze Jaracza 26.04.2024 11:44
- Łódź. Kolejne pokazy w ramach akcji Dotknij Teatru 26.04.2024 11:34
- Warszawa. „Policzone i Policzeni 2024” - rusza badanie liczby artystów 26.04.2024 11:08
- Będzie ciężko, ale nie da się iść na skróty. Tego się nauczyłam przez ostatnie pięć lat - mówiła Marta Lempart, liderka Strajku Kobiet, podczas debaty po przedstawieniu w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.
W rocznicę protestów kobiet przeciw zaostrzeniu praw aborcyjnych w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu mogliśmy obejrzeć spektakl „Niech prawo będzie z Wami albo co warto wiedzieć o konstytucji na wypadek rządów złodziei, furiatów i fundamentalistów" w reżyserii Anety Groszyńskiej.
Wałbrzych. Teatr Dramatyczny debatuje o konstytucji
Zaraz po spektaklu odbyła się debata, która inauguruje cykl spotkań zorganizowanych we współpracy z Martą Wosak, wałbrzyską liderką Strajku Kobiet. Zainicjowała go pedagożka teatru Nikola Olszak. Debaty będą odbywały się pod hasłem z dramatu Bertolta Brechta „Nieszczęśliwy to kraj, który potrzebuje bohaterów".
Spektakl, który dla publiczności zagrał Filip Perkowski, traktuje o konstytucji. Ale dokument, o który walczyło tyle pokoleń Polaków, począwszy od 1791 roku, to tylko punkt wyjścia do rozmowy o wolności i jej granicach. W formule nawiązującej do „teatru w teatrze" jesteśmy świadkami tego, co dzieje się współcześnie, ale i tego, co działo się za czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego czy Józefa Piłsudskiego. Artyści z Szaniawskiego uczciwie rozliczają się i z twórcami konstytucji z 1997 roku, i z tymi, którzy obecnie jej nie respektują.
Dostaje się też twórcom, którzy ze sceny mówią o wartościach, jednocześnie sięgając po pieniądze od władzy. Widzowie na zakończenie czują w ustach nie tylko rozchodzący się po scenie dym, ale i gorycz tego, że walka pokoleń Polaków o konstytucję i teraz, i kiedyś była zbiorem kompromisów.