Inne aktualności
- Warszawa. Mądzik, Malak - Herbert w nowym numerze „Sceny” 20.01.2021 14:43
- Poznań. Koncert "Tym razem bez arii" i Gala karnawałowa online w Teatrze Wielkim 20.01.2021 14:33
- Zielona Góra. Lubuski Teatr pomaga małej Ani 20.01.2021 13:38
- Szczecin. Słuchowisko do bezpłatnego wypożyczenia w Teatrze Kana 20.01.2021 12:52
- Legnica. Premiera trzeciego odcinka serialu Magdy Drab "5.0" 20.01.2021 12:45
- Kraków. Teatrzyk w twoim domu – wyniki konkursu 20.01.2021 12:31
- Warszawa. Premiera online jednoaktówki "Przygoda z metrampażem" w Teatrze Druga Strefa 20.01.2021 12:29
- Tarnów. Koncert "Babcine melodie" na Dzień Babci i Dziadka 20.01.2021 12:24
-
Warszawa. Sektor kreatywny a podmioty kultury - raport z badań 20.01.2021 12:06
- Piła. "Czerwony Kapturek" online 20.01.2021 11:56
- Kielce. „Kubuś" zaprasza dzieci do udziału w konkursie 20.01.2021 11:46
- Warszawa. Premiera online "Czerwonego Kapturka" Teatru Scena 96 20.01.2021 11:07
- Poznań. Trwa 32. Konkurs na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży 20.01.2021 10:07
- Łódź. Karnawałowy koncert online w Teatrze Wielkim 20.01.2021 09:54
"Otello" Giuseppe Verdiego (wykonanie koncertowe), w reż. Laco Adamika w Operze Krakowskiej w Krakowie. Pisze Jacek Marczyński w Ruchu Muzycznym.
Otello Verdiego kusi teatry w Polsce, choć przymiarki do jego wystawienia zaczynają od niewłaściwej strony. W Krakowie miał on być zwieńczeniem reżyserskich dokonań Laco Adamika
Nie pierwszy to taki przykład w polskich teatrach. Ćwierć wieku temu ówczesna dyrekcja Opery Narodowej planowała wystawić Otella, ponieważ zauroczył ją projekt gigantycznego statku, jaki wymyślił Andrzej Kreutz-Majewski, a wybitnym artystom się nie odmawia. Od scenografii się zaczęło i parę lat później doszło do premiery, ale już za innej dyrekcji, zatem według kolejnej koncepcji inscenizacyjnej tandemu Mariusz Treliński i Boris Kudlićka. A przecież trud wystawienia tej opery należy zacząć od znalezienia wykonawcy tytułowej roli, dysponującego głosem określanym jako tenore di forza, o mocnym, stalowym brzmieniu, a jednocześnie miękkim i delikatnym w momentach lirycznych. Nie wiem, czy tacy byli legendarni polscy odtwórcy tej partii w drugiej połowie XX wieku - Wacław Domieniecki, Józef Kolesiński lub Henryk Kłosiński. Z tych, którzy zmierzyli się z Otellem w tym stuleciu, najlepsze wrażenie pozostawił po sobie Krzysztof Bednarek, obdarzony głosem o nie najpiękniejszej urodzie, ale starannie budujący tę postać środkami wokalnymi. Sylwester Kostecki czy Jacek Laszczkowski mogli imponować co najwyżej aktorskim podejściem do roli.