Inne aktualności
- Rudka. XVII Ogólnopolski Festiwal Teatrów i Monodramistów „Wyżyna Teatralna” 26.07.2024 17:26
-
Nowy RAPTULARZ: Dramaty z probówki 26.07.2024 16:50
- Lublin/ Akrobaci, klowni, cyrkowcy na ulicach miasta podczas Carnavalu Sztukmistrzów 26.07.2024 16:00
-
Podlaskie. Rozpoczyna się wędrowny teatralny „Wertep” 26.07.2024 14:02
- Sopot. Teatr Atelier dla dorosłych i dla dzieci 26.07.2024 13:42
- Warszawa. Sebastian Fabijański wyreżyserował bajkę dla dorosłych 26.07.2024 11:34
- Zakopane. Teatr „Witkacy” zaczyna 40. sezon artystyczny 26.07.2024 09:45
- Busko-Zdrój. „Związek otwarty” kolejny raz na scenie Buskiego Samorządowego Centrum Kultury 26.07.2024 09:40
- Pińczów. Spektakl komediowy za kilkanaście dni na wirydarzu Belwederu 26.07.2024 09:33
- Łódź. W Teatrze Pinokio będzie sklep i kawiarnia 26.07.2024 09:23
-
Gdańsk. Wraca projekt Metropolitalnej Opery Bałtyckiej 26.07.2024 09:09
-
Kraków. Przełom. Dyrektor Głuchowski ma zostać w Teatrze im Słowackiego 26.07.2024 09:00
- Warszawa. 45 lat temu zmarł Stefan Wiechecki „Wiech” zwany Homerem warszawskiej ulicy 26.07.2024 08:35
- Warszawa. Rzecznik MSZ: ogłosimy konkurs na ponad 20 stanowisk dyrektorów lub zastępców dyrektorów Instytutów Polskich 26.07.2024 08:25
Martyna Majok, laureatka Pulitzera, tworzy z Florence Welch musical wg powieści Scotta Fitzgeralda.
Pochodząca z Bytomia na Śląsku Martyna Majok, która jako dziecko wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, wciąż znana jest bardziej na świecie niż w kraju. Gdy otrzymała w 2018 r. prestiżową Nagrodę Pulitzera za sztukę „Cost of living", jej teksty nie były wystawiane w kraju. Dopiero później miał premierę „Koszt życia" w Teatrze Śląskim w Katowicach i „Ironbound" w Narodowym.
Majok, pisząc o tym, jak kobiety muszą liczyć na siebie i pokonywać ograniczenia, jakie narzucają im mężczyźni i system, korzystała z doświadczeń mamy i własnych. Ojca nie poznała. Mama chwytała się fizycznej pracy, by utrzymać córkę. Gdy próbowała stworzyć nową rodzinę – padła ofiarą przemocy domowej.
Majok mimo to rozwijała swoje talenty, stykając się z teatrem, gdy pracowała z emigrantami. Pisane i inscenizowane scenki miały być naturalną formą edukacji dla obcokrajowców. Okazały się początkiem drogi do zawodowego teatru.