55 edycja Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT odbędzie się w Szczecinie między 3 a 12 września 2021 roku.
Inne aktualności
- Kraków. „Australia” pierwszą premierą Teatru Słowackiego w nowym roku 22.01.2025 16:56
- Szczecin. Jacek Jekiel wybrany na następną kadencję 22.01.2025 16:41
- Warszawa. TEATR POLSKA 2025. Nabór spektakli do 10 marca 22.01.2025 15:27
- Kraków. Premiera spektaklu inspirowanego historią Św. Faustyny w Łaźni Nowej 22.01.2025 15:23
- Europejskie Stolice Kultury 2025: Chemnitz i Nova Gorica – Gorycja 22.01.2025 15:01
- Łódź. Premiera „Piaskowego Wilka” w Teatrze Pinokio już w sobotę! 22.01.2025 14:29
- Słupsk. Premiera dla najnajów i nowa strona internetowa Teatru Tęcza 22.01.2025 13:47
- Dolnośląskie. Koncert w Sycowie na rzecz rodaków na Wschodzie 22.01.2025 13:45
- Ruda Śląska. Koncert „I love Sinatra” na Walentynki w Teatrze Impresaryjnym im. H. Bisty 22.01.2025 13:36
- Jelenia Góra. „Muzyczne Czwartki” w nowym roku startują 23 stycznia 22.01.2025 13:34
- Wrocław. Na afisz wraca „Historia pewnej taniny” 22.01.2025 12:59
- Warszawa. Premiera „Ślubów panieńskich” Jemmetta w Teatrze Polskim – za tydzień 22.01.2025 12:41
- Warszawa. Anna Augustynowicz reżyseruje pierwszą premierę sezonu w Dramatycznym 22.01.2025 12:30
- Poznań. Dyrektorka Teatru Wielkiego w jury konkursu RING AWARD w Austrii 22.01.2025 12:20
W głównym konkursowym nurcie Przeglądu szczecińska publiczność zobaczy, a na koniec oceni w dwustopniowym głosowaniu, dziewięć spektakli:
– „A House In Asia”, Agrupación Señor Serrano (Barcelona, Hiszpania)
– „Uncanny Valley” (Dolina niesamowitości), Rimini Protokoll (Berlin, Niemcy)
– „BigMouth” , SKaGeN, Richard Jordan Productions LTD, Theatre Royal Plymouth (Antwerpia, Belgia)
– „Virtual Ritual”, Jan Mocek (Praga, Czechy)
– „Jezus”, Nowy Teatr w Warszawie
– „I tak nikt mi nie uwierzy”, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie
– „Zabić prezydenta”, Teatr Współczesny w Szczecinie
– „Warunki zabudowy”, Scena Robocza w Poznaniu & Teatr Cinema w Michałowicach
– „Staff only", Biennale Warszawa
Swoje nagrody przyznają także jurorzy - Malina Prześluga - dramaturg, dr Dariusz Kacprzak - historyk sztuki oraz Zbigniew Niecikowski – aktor, reżyser, wieloletni dyrektor lalkowej Pleciuga. Narracje wszystkich konkursowych propozycji połączy motto festiwalu: PRAWDA.
Kolejny nurt - OFF Kontrapunkt – to prezentacje najlepszych spektakli niezależnych, w tym roku to dziesięć przedstawień.
– „Psujesz trochę humor wszystkim dookoła”, Teatr Zakład Krawiecki (Wrocław)
– „W dwóch językach polskich”, Teatr na Faktach (Wrocław)
– „Sticky Fingers Club”, Sticky Fingers Club (Gdańsk/, Lublin)
– „Misterium Buffo”, Orbis Tertius (Poznań)
– „Spektakl dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze”, Teatr Nowy Proxima (Kraków)
– „Kuracjuszki”, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru (Wrocław)
– „Rodzina”, Circus Ferus (Poznań)
– „Ludzie/Psy”, Fundacja Analog (Warszawa)
– „Usta/Lenia”, Terminus A Quo (Nowa Sól)
– „I Come To You River: Ophelia Fractured” ( wersja II), Studio Kokyu (Wrocław)
Przedstawienia tego nurtu także rywalizują w konkursie. W tym roku oceniać będą – Paulina Skorupska – teatrolożka, Jolanta Krukowska – współzałożycielka legendarnej Akademii Ruchu oraz Adam Karol Drozdowski – krytyk teatralny.
W programie Kontrapunktu także wiele wydarzeń towarzyszących, między innymi teatralny eksperyment „White Rabbit, Red Rabbit” Nassima Soleimanpoura, spektakl kulinarny Giena Mientkiewicza, nowa produkcja Fundacji pod Sukniami czy Stowarzyszenia Kamera. Będzie opowieść o Ludwiku Margulesie - Polaku, który zrewolucjonizował meksykański teatr. Będzie też całodzienna ekspedycja do nowopowstałego Ośrodka Rampa Kultury i Twierdza Design w Goleniowie. Zaplanowano także kilka koncertów, wśród nich Ensemble Kompopolex czyli wrocławskie trio specjalizujące się w muzyce najnowszej, wykonujące utwory zaangażowane i angażujące.
Autorką tegorocznej identyfikacji wizualnej Przeglądu jest Karolina Gołębiowska.
Sprzedaż biletów startuje już 9 sierpnia 2021 na platformie www.bilety.fm.
Siłą Przeglądu Teatrów Małych Form KOTRAPUNKT jest wypadkowa ponad półwiecznej tradycji oraz odwaga i świeżość spojrzenia współczesnych twórców – organizatorów festiwalu oraz Jego uczestników. Nie traci na aktualności dodana przed blisko trzema dekadami proweniencja nazwy KONTRAPUNKT. Szukając znaczenia tego słowa szybko natrafi się na termin muzyczny, który określa kompozytorską technikę polegającą na prowadzeniu kilku niezależnych linii melodycznych zgodnie z określonymi zasadami harmonii i rytmu. Jest także konotacja literacka: powieść „Kontrapunkt” Aldousa Huxley’a, w której jedna z postaci mówi, że "istotą nowego sposobu patrzenia jest różnorodność”. Oba przykłady metaforycznie lecz wyczerpująco określają idee oraz charakter KONTRAPUNKTU jako unikalnego przedsięwzięcia artystycznego, jednego z najważniejszych i najstarszych festiwali teatralnych w Polsce.
Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT to wbrew nazwie interdyscyplinarny festiwal sztuki. To niezwykle wrażliwa konfrontacja rozmaitych stylistyk i języków, nie tylko scenicznych, a także zderzenie kultur, gdyż KONTRAPUNKT ma charakter międzynarodowy. W głównym nurcie konkursowym o laury festiwalu (z wysoką pulą finansową nagród) rywalizują zespoły teatralne z całego świata. O podobne zaszczyty w ramach OFF KONTRAPUNKTU walczą także najlepsze teatry niezależne. Całości towarzyszy bogaty interdyscyplinarny program wydarzeń towarzyszących. Obok teatru obecna jest tu muzyka, literatura, film, sztuki wizualne oraz performance. Do tego zestawienia śmiało można dołączyć także, wyniesioną do rangi sztuki, idee Spotkania, która spaja wszelkie… kontrapunkty.