Logo
Aktualności

Kraków. Październik w Teatrze Barakah

23.09.2025, 12:39 Wersja do druku

Krakowski Teatr Barakah zaprasza wszystkich widzów na październikowe pokazy.

fot. Maura Jaga Zabłocka

SPEKTAKLE

Arizona – PRAPREMIERA

Aniela Płudowska

reż. Michał Nowicki | fot. Michał Nowicki

3, 4 i 5 października 2025 r. o godz. 19:00

„Arizona” autorstwa Anieli Płudowskiej, inspirowana filmem „Arizona Dream” Emira Kusturicy, to opowieść o świecie, w którym bohaterowie mierzą się ze stratą. W zapomnianym miasteczku, zawieszonym gdzieś w podlaskim województwie, nic nie jest oczywiste. To świat, gdzie rzeczywistość rozpada się na fragmenty, a mieszkający w nim ludzie zmagają się z brakiem, którego nie potrafią nazwać – pustką po bliskich, po sobie, po marzeniach.

Na scenie spotykają się rencista prowadzący „Arizonę” – komis używanych samochodów, niespełniony naturszczyk, bratanek pogrążony w żałobie, mordercza macocha i jej pasierbica. Każde z nich wciąż czegoś szuka, choć intuicyjnie czują, że to, co utracone, nie może już powrócić. To właśnie w tym pęknięciu – w doświadczeniu braku – pojawia się pragnienie ulgi, ucieczki, a może wolności… Czym one są, jeśli nie da się ich uchwycić ani zatrzymać?

Spektakl prowadzi widza w przestrzeń absurdu. Świat nabiera cech surrealistycznego pejzażu. Znajome gesty i sytuacje rozmywają się, wątki urywają, by za chwilę odrodzić się w nowej, innej formie.

Twin Peaks: do drzwi czerwonych zapukam

Grzegorz Like

reż. Michał Nowicki | fot. Piotr Kubic

10 i 12 października 2025 r. o godz. 19:00 oraz 11 października o godz. 18:00

Teatr BARAKAH bierze na deski kolejne kultowe dzieło – tym razem serial Davida Lyncha „Miasteczko Twin Peaks”.

W spokojnym miasteczku gdzieś na północy Stanów Zjednoczonych zostaje odnalezione ciało uczennicy, Laury Palmer… Nie, nie, nie. Nas nie interesuje słynne pytanie: „Kto zabił Laurę Palmer?”. Nas interesuje, co się z nią działo wcześniej. Przenosząc świat Twin Peaks do współczesności, dekonstruujemy ludzkie relacje, analizując brak miłości między córką i ojcem czy brak oparcia w matce niczym z obrazu „Złe matki” Giovanniego Segantiniego. Czerpiemy z „Blue Velvet” i innych lynchowskich obrazów, czerpiemy z codzienności i aktualnych problemów, zastanawiamy się, na czym polega dualizm w odwiecznej wędrówce dusz pomiędzy dobrem i złem.

„Twin Peaks: do drzwi czerwonych zapukam” to nie tylko teatralna inspiracja kultową serią Davida Lyncha. To coś zdecydowanie więcej – my twin peaksowych bohaterów oraz lynchowski, surrealistyczny klimat przenosimy w inny czas i inną przestrzeń.

Amoria

Miłosz Mieszkalski

reż. Klaudia Gębska | fot. Maura Zabłocka

17, 18 i 19 października 2025 r. o godz. 19:00

Do miłości nie wchodzi się bezkarnie.

Jak zachowujemy się w obliczu nadmiaru miłości? Takiej miłości, która podważa utarte, monogamiczne normy i stawia znak zapytania nad przyszłością struktur relacji międzyludzkich i ich definicji? Takiej miłości, której nie do końca rozumiemy, ale może pragniemy – jeśli tylko dowiemy się, na czym polega. Morze możliwości.

W norweskim filmie „Najgorszy człowiek na świecie” Joachima Triera, Julie podejmuje decyzję o zerwaniu długoletniego związku na rzecz „miłości od pierwszego wejrzenia”. Co mogłoby się stać i jak potoczyłaby się jej historia, gdyby znała pojęcie poliamorii? Inspirując się powyższą sceną, tworzymy alternatywny scenariusz, który w zabawny, miękki i subtelny sposób buduje nowy, potencjalny świat i stwarza hipotetyczne (ale możliwe!) sytuacje, grając w miłosną grę między widzem a aktorami.

Korzystając z poli(fonicznej) i metateatralnej narracji, zadajemy sobie najtrudniejsze z pytań: o poczucie przynależności, o to, w czym leży nasza wyjątkowość, oraz jak żyć w zgodzie z samym sobą i bliskimi. To spektakl o doświadczaniu tego, czego nam brakuje – wysłuchania, przytulenia, ciepła, a w końcu o poczuciu spełnienia, szacunku i dobrej komunikacji w relacjach romantycznych – nawet jeśli obejmują więcej niż dwie osoby.

Idioci. Spass!

Aniela Płudowska

reż. Jakub Zalasa | fot. Piotr Kubic

25 października 2025 r. o godz. 20:00 oraz 26 października o godz. 19:00

Tożsamość to kluczowy problem współczesności. Chcemy być wydajni, autentyczni, wyjątkowi. Równocześnie, jesteśmy etykietowani chorobami i zaburzeniami. W filmie Larsa von Triera grupa nieprzystosowanych ucieka przed nudą, traumą i przeciętnością, udając osoby z niepełnosprawnościami. Żyją z zasiłku, testując granice norm społecznych i eksplorując ideę „wewnętrznego idioty”. Gdy ich krucha ideologia upada, grupa się rozwiązuje.

Spektakl „Idioci. Spass!” dialoguje z filmem, unikając moralizatorstwa. Wierzymy w konstrukt wewnętrznego idioty – stan percepcji oparty na bezpośrednim odbiorze świata, bliski dziecku, mnichowi, sportowcowi, zwierzęciu i aktorowi. Wymaga on jednak chwilowego zawieszenia własnej tożsamości. W tym tkwi pewna przestroga – stan zawieszenia kontroli w nieodpowiednich warunkach, prowadzi do nadużyć. Syntezą tej myśli jest różnica w zapisie „spass” (co znaczy zabawa), a „spass!” (co brzmi jak rozkaz).

Postaramy się wydobyć z von Triera to, co najpiękniejsze. W końcu u podstaw filmu nie leży ani temat nadużyć, ani niepełnosprawności, lecz gorące pragnienie wspólnoty – wartości, która jest również fundamentem teatru.

***

„Rozważania” – cykl rozmów, spotkań, debat, wykładów

Przemoc nie jest nieunikniona. Co musimy robić, żeby zamiast mylić leczenie skutków, skutecznie zapobiegać przyczynom – spotkanie z Agatą Teutsch

15 października 2025 r. o godz. 19:00

W trakcie spotkania porozmawiamy: czym jest kultura militaryzmu i militaryzacja? Jak się ma (nie)bezpieczeństwo międzynarodowe do przemocy wobec kobiet i innej przemocy ze względu na płeć? Czy przemoc jest nieunikniona? Co na poziomie indywidualnym, społeczności, państw i międzynarodowo musimy robić, żeby nie mylić leczenia skutków z zapobieganiem przyczynom? Jak zapobiegać propagandzie, w której o pokoju i sprawiedliwości w ogóle już nie myślimy i nie mówimy.

Prawa zwierząt – debata z udziałem dr Małgorzaty Jantos i Szymona Bałka

29 października 2025 r. o godz. 19:00

Czym są dziś prawa zwierząt i gdzie przebiega granica między interesami człowieka a dobrostanem innych istot? Debata stworzy przestrzeń do rozmowy, w której spotkają się różne głosy i perspektywy – od etycznej, przez prawną i społeczną, po praktyczną. Wspólna rozmowa pozwoli zastanowić się nad tym, jak układać nasze relacje ze zwierzętami z poszanowaniem ich potrzeb i godności.

***

KONCERTY

Inga

24 października 2025 r. o godz. 19:00

Mam na imię Inga. Mam 20 lat, urodziłam się i wychowałam na Śląsku. Jestem autorką piosenek, wokalistką i gitarzystką. W wieku 14 lat rozpoczęłam edukację w Państwowej Szkole Muzycznej. Aktualnie jestem w 4 klasie drugiego stopnia w klasie gitary klasycznej. Dziś jestem studentką dziennikarstwa i pod koniec 2024 roku wydałam własnym nakładem anglojęzyczną EPkę „Walls Painted White” zawierającą sześć utworów.

Strangers in name x Kielichy

30 października 2025 r. o godz. 20:00

Strangers in name – nowy duet wywodzący się z otchłani Warszawskiego podziemia. Emocjonalne teksty ubrane w zawiłe kompozycje tworzą tajemnicę, która obiecuje głęboką podróż godną uwagi.

Kielichy – Piątka sawantów co jest trochę z Wrocławia i troszeczkę z Krakowa, grająca urocze słodko-gorzkie piosenki. Szczególną inspirację w Kielichowej muzyce można znaleźć w twórczości Swans, Anny Von Hausswolff czy Death in June. Bardzo ważnym elementem muzyki Kielichów są także teksty pisane i śpiewane po polsku, tematycznie skupiające się na kontakcie z naturą, sennych wizjach czy metaforycznym przepracowywaniu traum, rzeczywistości i psot własnego ego.

Dziady

31 października 2025 r. o godz. 20:00

Co to będzie?! Na rozpoczęcie ciemnej pory, przenieśmy się do świata wierzeń naszych słowiańskich przodków! Udowodnimy, że najsłynniejszy polski horror – “Dziady” A. Mickiewicza – to pełnokrwista literatura, do której chce się powracać. Okazją jest koncert a właściwie spektakl muzyczny ze scenografią i kostiumami. Spektakl pełen niesamowitości, niepokoju, w którym dusze umarłych błąkają się między żywymi.

 

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także