Inne aktualności
- Warszawa. „Gry i zabawy” – spektakl w DK Zacisze 21.01.2025 17:26
- Warszawa. Ogłoszono przetarg na realizację budowy TR Warszawa 21.01.2025 16:16
- Warszawa. MKiDN ogłosiło projekty dofinansowane z rezerwy ministra w ramach programu „Edukacja artystyczna 2025” 21.01.2025 16:07
- Bydgoszcz. Teatr Polski gra z WOŚP 21.01.2025 15:07
- Radom. Wkrótce premiera spektaklu „Café Luna” w Teatrze Powszechnym 21.01.2025 15:03
- Rzeszów. Promocja książki Andrzeja Piątka „Szajna. Dom wyobraźni artysty” 21.01.2025 14:56
- Nowy Sącz. XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – w maju 21.01.2025 14:46
- Białystok. 30 twórców ze stypendiami artystycznymi prezydenta miasta 21.01.2025 14:43
- Bydgoszcz. „Zemsta” na Dzikim Zachodzie. Teatr Polski zaprezentował plakat z kaktusem i rewolwerem 21.01.2025 14:09
- Katowice. Za tydzień premiera spektaklu „Mianujom mie Hanka” w Teatrze Telewizji 21.01.2025 13:56
- Katowice. Gala wręczenia Nagrody im. Kazimierza Kutza w Teatrze Śląskim – 16 lutego 21.01.2025 13:28
- Gdańsk. Najbliższe wydarzenia w Teatrze Wybrzeże 21.01.2025 12:26
- Bydgoszcz. Opera ku pokrzepieniu serc. Weekend z „Napojem miłosnym” w Operze Nova 21.01.2025 12:20
- Płock. Zmarł aktor Zbigniew Płoszaj 21.01.2025 12:09
21 marca 2021 roku po raz 18. obchodzony był Światowy Dzień Lalkarstwa ustanowiony przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Lalkarzy UNIMA powołane w 1929 roku w czeskiej Pradze, a od 1981 roku mającego swą główną siedzibę we francuskim mieście Charleville-Mézières.
Światowy Dzień Lalkarstwa to doskonała okazja na zwrócenie uwagi na znaczenie tej wyjątkowej sztuki teatralnej i aktorskiej, której znaczenie dla wychowania całych rzesz teatromanów jest nie do przecenienia. O znaczeniu sztuki lalkarskiej pisze w specjalnym orędziu ogłoszonym z okazji World Puppetry Day Audrey Azoulay, dyrektorka generalna UNESCO, pod którego auspicjami działa UNIMA. Przypomina ona m.in. o początkach teatru lakowego, które znaleźć można już w starożytnym Rzymie i antycznej Grecji. Wyróżnikiem teatru lalkowego jest to, że głównym środkiem wyrazu są w nich lalki (m.in. pacynki, kukiełki, jawajki, marionetki) animowane przez aktora – lalkarza, skrytego najczęściej za zasłonką lub parawanem. Przez to lalkarze nie mogą liczyć na tak dużą popularność, jak aktorzy stricte dramatyczni, którzy granym przez siebie postaciom użyczają własnej fizjognomii. A i zainteresowanie krytyków teatralnych przedstawieniami lalkarskimi jest dużo mniejsze. Na szczęście twórcy teatru dla najmłodszych coraz częściej uciekają się do tradycyjnych form realizacji przedstawień, nadając wizerunkowi bajkowo – baśniowej postaci twarz konkretnego aktora.
Interesującą, jak się wydawało, formę obchodów Światowego Dnia Lalkarstwa zaproponował Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, który wyjątkowo dba o najmłodszych teatromanów, tworząc dla nich ciekawe, różnorodne w formie i treści przedstawienia na wysokim poziomie artystycznym. Wynika to w dużym stopniu z tego, iż jako jedyny teatr w mieście jest do tego w pewnym sensie zobligowany, ale też i z tego, iż radomski Powszechny ma w swoim zespole kilku absolwentów lalkarstwa (m.in. Agnieszka Grębosz, Wojciech Ługowski, Adam Majewski). Jeden z nich w towarzystwie Tygryska Pietrka, bohatera jednego z przedstawień radomskiego teatru, spotkał się (z wiadomych względów – tylko wirtualnie)z widzami. Przemysław Bosek, bo o nim mowa, związał się z radomską sceną zaraz po ukończeniu w 2010 roku studiów na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Zagrał tu tytułową rolę w „Baśni o dzielnym Radomirze”. Wystąpił też w takich spektaklach dla młodego widza, jak „Czerwony Kapturek – zabawa w teatr”, „Krawiec Pan Niteczka”, „Daszeńka”, „O krokodylu i królu Daktylu”. Zagrał też w „Makbecie”, „Władzy”, „Skrzypku na dachu” i „Ferdydurke”. A zatem aktor o niekwestionowanym doświadczeniu aktorskim i umiejętnościach warsztatowych, co udowodnił podczas spotkania animując Tygryska Pietrka odpowiadającego na pytania prowadzącej Iwony Pieniążek (koleżanki Boska z teatru). Infantylność tych pytań wytłumaczyć można faktem, iż spotkanie adresowane było głównie do dzieci. Organizatorzy zapowiadali możliwość zadawania pytań, prosili o nie nawet w czasie spotkania. Zanim jednak ktokolwiek zdążył je zadać, transmisję zakończono po zaledwie 6 minutach i 55 sekundach. Szkoda, bo można było Światowy Dzień Lalkarstwa wykorzystać do przybliżenia oglądającym specyfikę pracy aktora – lalkarza(wszak Światowy Dzień Lalkarstwa to w dużej mierze ich święto, opowiedzieć o tworzeniu spektaklu lalkowego (prowadząca mogła przygotować też kilka pytań do aktora). Po kilku godzinach (bez zapowiedzi w pierwszej części) Przemysław Bosek wrócił na profil teatralnego Facebooka. Tym razem z magazynu lalek, które kiedyś zagrały w spektaklach dla dzieci granych głównie na Scenie Fraszka Teatru Powszechnego w Radomiu. Tym razem spotkanie potrwało jeszcze krócej, bo 5 minut, 44 sekundy i traktowało głównie o różnicach poszczególnych lalek. Nic więc dziwnego, że niedosyt i swego rodzaju zawód pozostał.