Inne aktualności
- Bydgoszcz. „Manon" z Wilna na 30. Bydgoskim Festiwalu Operowym 24.04.2024 09:10
- Warszawa. Wystawa prac Grzegorza Pabla w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej - od czwartku 24.04.2024 08:52
- Maryla Zielińska laureatką Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za rok 2023 23.04.2024 22:14
- Poznań. „Straszny dwór” Teatru Wielkiego w Filharmonii Berlińskiej 23.04.2024 21:46
- Poznań. Szczecińskie „Sceny z sufitu” gościnnie w Teatrze Animacji 23.04.2024 18:44
- Warszawa. „Przez ścianę” – premiera już jutro 23.04.2024 18:18
- Gdańsk. „Piękna Zośka” w Teatrze Telewizji 23.04.2024 17:26
- Wsola. Literatura według... Kolejne spotkanie w Muzeum Witolda Gombrowicza 23.04.2024 16:44
- Gniezno. „Empuzjon” – premiera w Teatrze im. A. Fredry 23.04.2024 16:40
- Gdańsk. Jubileusz 55-lecia pracy artystycznej Wandy Neumann - aktorki Teatru Wybrzeże 23.04.2024 16:21
- Katowice. 7. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR - w czerwcu 23.04.2024 16:07
- Wrocław. 7. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci 23.04.2024 15:43
- Gdynia. W maju premiera „OFELIAkontraHAMLET" w Teatrze Gdynia Główna 23.04.2024 15:12
- Kraków. Prapremiera „Requiem dla snów” w Teatrze Barakah 23.04.2024 14:36
Największe, najważniejsze, najbardziej prestiżowe, a może najpiękniejsze. Czy warto dziś tworzyć rankingi czołowych domów operowych, skoro jest ich tak wiele, że najbardziej szalony operomaniak nie zjeździłby wszystkich?
A gdyby taki ranking miał powstać, to jakie przyjąć kryteria? Gwiazdy na scenie? Jakość wokalna zespołu? Silna osobowość dyrektora artystycznego? A może wygrałby teatr z najbardziej kreatywnym dyrektorem naczelnym? Z zarządem zręcznie powiązanym z biznesem? Lub po prostu – w czasach mediów społecznościowych – teatr z modelowo prowadzoną promocją?
Dominacja Anglosasów
Na sukces teatru operowego składa się wiele czynników. Od razu trzeba zastrzec, że pieniądze w tym biznesie są na pewno kluczowe, choć niekoniecznie decydują o jakości artystycznej. Gdyby tak było, opera w Omanie (Royal Opera House Muscat) byłaby jedną z najważniejszych na świecie.
Na pewno ważna jest tradycja operowa w danym mieście czy kraju, prestiż, na który pracowały pokolenia. Royal Opera House - Covent Garden mieści się w gmachu stojącym w starej części Londynu i jest gigantycznym kombinatem rozrywki dla zamożnych Brytyjczyków, który oferuje strawę duchową, estetyczną, ale równolegle ze spektaklem w pobocznych wnętrzach toczy się życie towarzyskie wokół pięknie zastawionych stołów.