Inne aktualności
- Warszawa. Historyczny układ urbanistyczny placu Teatralnego wpisany do rejestru zabytków 21.11.2024 17:22
- Warszawa. Trwa Przegląd spektakli VOD w Teatrze Powszechnym 21.11.2024 17:12
- Warszawa. Premiera w Teal House: „Mahamaya Electronic Devices” 21.11.2024 17:01
- Warszawa. Wirtualna wystawa „Pamięć teatru. Polska fotografia teatralna od początku istnienia do dziś” 21.11.2024 16:45
- Sopot. Czytanie „Cały Twój” Agaty Olszewskiej w reżyserii Piotra Pacześniaka 21.11.2024 16:34
- Warszawa. Premiera „Pułapki na myszy” w Teatrze Ateneum – w sobotę 21.11.2024 15:36
- Warszawa. „W 80 lat dookoła Syreny” – kalendarz jubileuszowy na rok 2025 21.11.2024 15:25
- Warszawa. MKiDN: Agnieszka Stułka p.o. dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 21.11.2024 14:37
- Gdańsk. Rezydencja na Solo vol. 2. Spektakle taneczne w Żaku 21.11.2024 14:28
- Poznań. Prześluga wg Ratajczaka. Prapremiera „Baśni dla wkur...onych” w Teatrze Nowym 21.11.2024 14:01
- Warszawa. Przedświąteczne plany Teatru Baj 21.11.2024 13:31
- Warszawa. „Dwaj Panowie S.” z almanachem w tle. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” w IT 21.11.2024 13:30
- Wrocław. Film z autorską audiodeskrypcją Doroty Masłowskiej rozpoczyna festiwal Korelacje 21.11.2024 13:27
- Gdynia. „Quo vadis” od kulis. Projekcja filmu „Rzym to kabaret” w Teatrze Muzycznym 21.11.2024 12:17
Zarobki, kredyty, samochody i wartościowe przedmioty. Sprawdzamy oświadczenia majątkowe dyrektorów marszałkowskich instytucji kultury.
Dyrektorzy podległych marszałkowi instytucji kultury podobnie jak członkowie zarządu województwa czy radni sejmiku, regularnie muszą ujawniać stan swojego majątku. Co roku publikują oświadczenia majątkowe za minione dwanaście miesięcy kalendarzowych. Od dwóch lat w tym gronie nie ma Katarzyny Mieczkowskiej, która po przekształceniu Muzeum Lubelskiego w podległe ministrowi kultury Muzeum Narodowe nie ma obowiązku publikowania oświadczeń. Sprawdziliśmy, co mają pozostali szefowie marszałkowskich jednostek.
Oszczędności i długi
Największe oszczędności zgromadziła dyrektor Muzeum Wsi Lubelskiej Bogna Bender-Motyka, która ma 200 tys. zł, ok. 760 euro i kilkadziesiąt dolarów. 180 tys. zł odłożyła Kamila Lendzion, szefowa Teatru Muzycznego. Nieco ponad 100 tys. zł ma na koncie kierujący Filharmonią Lubelską Wojciech Rodek.
48,5 tys. ma Tadeusz Sławecki (Wojewódzka Biblioteka Publiczna), ale do tego jest posiadaczem funduszy inwestycyjnych o wartości 81 tys. zł. 37,5 tys. zł oraz prawie 133 tys. zł w papierach wartościowych wykazał natomiast Włodzimierz Staniewski, dyrektor Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Na przeciwległym końcu jest Artur Sępoch (Wojewódzki Ośrodek Kultury), który ma tylko 2 tys. zł zaskórniaków i kilka kredytów do spłacenia. W sumie jego zobowiązania na koniec ubiegłego roku sięgały 418 tys. zł. Blisko pół miliona kredytu na zakup mieszkań musi spłacić szef Lubelskiego Centrum Konferencyjnego Aleksander Batorski. On nie wykazał żadnych oszczędności, poza 1,6 tys. zł w giełdowych akcjach.
Tu rada nadzorcza, tam rada powiatu…
Najwyższe zarobki na podstawie umowy o pracę wykazał Wojciech Rodek. Z tego tytułu zarobił ponad 190 tys. zł w Filharmonii Lubelskiej oraz na Akademii Muzycznej we Wrocławiu, choć nie podał dokładnych kwot z każdego z tych źródeł. Dodatkowo dorobił ponad 15 tys. zł m.in. na prawach autorskich.
Najmniej w swojej instytucji w ubiegłym roku zarobił Włodzimierz Staniewski – niespełna 95 tys. zł. Ponadto na podstawie umów o dzieło otrzymał blisko 8 tys. zł z Uniwersytetu Warszawskiego, warszawskiego Teatru Dramatycznego, Telewizji Polskiej czy Teatru Stella Polaris z Norwegii.
Gdzie jeszcze dorabiają szefowie marszałkowskich instytucji? Aleksander Batorski zasiada w radzie nadzorczej Lubelskiego Rynku Hurtowego Elizówka (roczny dochód prawie 40 tys. zł), a Tadeusz Sławecki jest radnym powiatu radzyńskiego. W ubiegłym roku jego diety wyniosły prawie 15 tys. zł. Z kolei dyrektor Teatru im. J. Osterwy Redbad Klynstra-Komarnicki przy rocznych zarobkach na poziomie 113 tys. zł z tytułu praw autorskich dorobił 21 tys. zł.
Nie tylko samochody
W oświadczeniach znajdziemy też rubrykę zatytułowaną: „składniki mienia ruchomego o wartości powyżej 10 tys. zł”. Dwoma autami pochwalił się Wojciech Rodek, który ma opla zafirę z 2015 roku i 11-letniego chevroleta orlando. Ale dyrektorzy wpisują tu nie tylko samochody. Szefowa Centrum Spotkania Kultur Katarzyna Sienkiewicz ma dwa obrazy polskich malarzy współczesnych i cztery zegarki na rękę, z kolei Redbad Klynstra-Komarnicki z wartościowych przedmiotów posiada wycenianego na 13 tys. zł laptopa.