Inne aktualności
- Kraków. Krzysztof Głuchowski powraca w „Komediantce” Teatru Nowego Proxima 24.04.2024 18:15
- Warszawa. Nadano imię Jerzego Wasowskiego skwerowi na ulicy Kruczej 24.04.2024 18:03
- Białystok. Dni otwarte Akademii Teatralnej 24.04.2024 17:10
- Poznań. Maj w Teatrze Wielkim 24.04.2024 16:50
- Warszawa. Bartłomiej Sienkiewicz złożył rezygnację z pełnienia funkcji szefa MKiDN 24.04.2024 16:08
- Warszawa. 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego 24.04.2024 15:32
- Bytom. Spektakl dyplomowy IV roku studentów Wydziału Teatru Tańca 24.04.2024 14:25
- USA. Legenda Hollywood Shirley MacLaine kończy 90 lat 24.04.2024 14:23
- Warszawa. Elegia miłosno-patriotyczna na scenie Teatru Druga Strefa 24.04.2024 13:49
- Warszawa. Minister kultury powołał dr Olgę Wysocką na stanowisko dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza 24.04.2024 13:32
- Lublin. Jest już program Nocy Kultury 2024 24.04.2024 13:13
- Poznań. Nagroda ZAiKS-u dla kolektywu Holobiont za „Mój ogon i ja” 24.04.2024 12:55
- Niemcy. Jutro premiera „Trzech sióstr” w Norymberdze 24.04.2024 12:25
- Warszawa. „Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy” w cyklu SOLO INACZEJ w MIK 24.04.2024 10:45
Dom Kultury Kolejarza po przebudowie ma być siedzibą teatru dla dzieci, biblioteki i świetlicy środowiskowej. Od lat większa część budynku jest nieużywana.
- Budowa Centrum Sztuki Dzieci i Młodzieży przywróci potencjał i znaczenie temu miejscu. W budynku Domu Kultury powstanie nowoczesna instytucja, dedykowana przede wszystkim dzieciom i młodzieży - obiecuje prezydent Lublina Krzysztof Żuk.
Ratusz chce przeznaczyć budynek na siedzibę Teatru im. H.Ch. Andersena, filię Miejskiej Biblioteki Publicznej w nowej odsłonie oraz świetlicę dla dzieci i młodzieży. Przetarg na dokumentację to pierwszy etap inwestycji. - Termin realizacji tego dużego i istotnego z punktu widzenia miasta przedsięwzięcia będzie uzależniony od pozyskania na ten cel środków z funduszy zewnętrznych - precyzuje Żuk.
Teatr Andersena ze śluzą akustyczną, kawiarnią i green roomem
Po rozbudowie Dom Kultury Kolejarza będzie miał dużą salę widowiskowa ze sceną o wymiarach 12 na 12 metrów, czterema zapadniami, dwiema kieszeniami i rampą oraz z widownią na minimum 300 miejsc. Do tego planowana jest sala kameralna z małą mobilną sceną, która pomieści minimum 100 widzów.
Przewidziane są także: systemy nagłośnienia i oświetlenia, kabiny elektroakustyczne do obsługi spektakli, dwa pomieszczenia dla realizatorów przy obu scenach, magazyny scen oraz główna sala prób. Sala widowiskowa ma być wyposażona w śluzę akustyczną, tak by była możliwość prezentacji widowisk na obu salach jednocześnie.
W teatrze zostaną zabezpieczone również przestrzenie dla widzów: wejście główne dla gości i dostępne dla dużych grup, w tym osób z niepełnosprawnościami; foyer - ogólnodostępne centralne miejsce teatru z wejściami do obu sal, zaprojektowane na minimum 400 osób. Ponadto kasa i punkt obsługi widza, kawiarnia wraz z zapleczem, przestrzeń wystaw czasowych, która podobnie jak kawiarnia może stanowić integralną część foyer, sala wielofunkcyjna dla prób czytanych czy edukacji artystycznej, a także szatnie i toalety dla widzów oraz inne pomieszczenia podręczne.
Projekt ma uwzględniać także przestrzenie zaplecza dla około 70-osobowego zespołu pracowników, w tym cztery garderoby dla aktorów przy obu salach, charakteryzatornię oraz poczekalnię dla aktorów, czyli tzw. green room. Konieczne będą pomieszczenia techniczne i magazyny, jak m.in. modelarnia, farbiarnia, pracownia krawiecka, mechanizatornia, malarnia, stolarnia, pralnia, magazyn techniczny.
Oprócz tego przewidziane jest m.in. sześć pokoi o standardzie hotelowym z aneksem kuchennym i łazienkami dla artystów gościnnych. Na zewnątrz wykonawca ma zaprojektować miejsca parkingowe dla dwóch autokarów, ciężarówki oraz około 30 miejsc postojowych dla widzów oraz pracowników teatru.
Biblioteka, Pracowania Edukacji Artystycznej i świetlica
Przez ostatnie lata większa część DKK jest nieużytkowana, ale cały czas działa tam filia nr 7 Miejskiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego. Po przebudowie w części bibliotecznej działać będzie Ilustratornia/Sztuka Książki - Pracownia Edukacji Artystycznej i Działań Twórczych.
- Będzie to autonomiczna jednostka zajmująca się edukacją estetyczną, gromadzeniem zbiorów graficznych na różnych nośnikach, będących bazą do działań promujących sztukę książki. Program tej placówki skierowany będzie do dzieci i młodzieży, ale również dorosłych i środowiska akademickiego - precyzuje Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego ratusza.
W DKK będzie też świetlica środowiskowa Pracownia Kreatywna.
Wykonawca będzie miał cztery miesiące od daty zawarcia umowy na opracowanie wstępnego projektu architektoniczno-budowlanego dla przebudowy Centrum Sztuki Dzieci i Młodzieży, a następnie sześć miesięcy m.in. na projekt budowlany i projekt rozbiórek. Projekty wykonawcze, technologiczne oraz pozostałe opracowania powinny powstać w ciągu następnych ośmiu miesięcy.
- Wykonawca będzie również zobowiązany do pełnienia kompleksowych nadzorów autorskich przez cały czas trwania robót budowlanych aż do zgłoszenia gotowości do odbioru końcowego - dodaje Góźdź.
Najpierw Niemen, potem Samoobrona
DKK znajduje się przy ul. Kunickiego 35. Jego historia zaczyna się w 1948 r., ale od innego adresu. W podwórzu kamienicy przy ul. 1 Maja 51 mieściła się kolejarska świetlica. Ponieważ była za mała dla rozrastającej się działalności kulturalnej środowiska związanego z koleją, zdecydowano o budowie nowego gmachu, pomyślanego specjalnie dla tego typu funkcji.
Pierwszą wersję DKK zaprojektował inżynier Wacław Jungowski z Lublina, który zaproponował dwupiętrowy budynek. Aby jednak można było ruszyć z inwestycją, kolejarze musieli dostać zgodę Centralnego Biura Studiów i Projektów Budownictwa Kolejowego w Warszawie. Zamiast akceptacji przyszedł inny projekt, podpisany przez inż. Polatyńskiego, zgodnie z którym bryła miała być jednopiętrowa.
Do czasu transformacji DKK pełni funkcję dzielnicowego domu kultury. Koncertował tu np. Czesław Niemen czy Niebiesko-Czarni. Działał amatorski teatr TOR, który w latach 70. miał nawet epizod na deskach warszawskiego Ateneum.
Czasy po 1989 r. nie sprzyjały DKK. Kultura w dzielnicy Dziesiąta przestała być oczkiem w głowie kolei. Sytuację starało ratować się założone w 1993 r. przez pracowników zlikwidowanej placówki stowarzyszenie. Potem jednak umowa na korzystanie z nieruchomości była dla niego zbyt niekorzystna. A kolej tłumaczyła, że musi działać na zasadach rynkowych i osiągać przychody.
PKP miało nawet pomysł, by budynek sprzedać, ale nie znalazło kupca. W końcu nieruchomość przejęło miasto w zamian za umorzenie zaległości podatkowych. W międzyczasie gmach był jeszcze siedzibą lubelskich struktur Samoobrony, dorabiał do utrzymania, wynajmując się na wesela, studniówki itp.