Organizowany w Łodzi po raz 14. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy odbędzie się w dniach 21–31 sierpnia i przebiegnie pod hasłem „W formie”. Tradycyjnie zainauguruje go premiera Teatru Chorea – będzie to „Ubu Król” według Alfreda Jarry’ego w reż. Konrada Dworakowskiego.
Inne aktualności
-
Kraków. Zmarła Elżbieta Penderecka
31.10.2025 20:01
- Warszawa. Ruszył nabór do trzech programów dotacyjnych na rok 2026 31.10.2025 19:45
- Warszawa. Wkrótce rozpocznie się 23. Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej „Kamera Dawida” 2025 31.10.2025 19:39
- Gorzów Wlkp. Już wkrótce 41. Gorzowskie Spotkania Teatralne 31.10.2025 18:33
- Poznań. Listopad w Polskim Teatrze Tańca 31.10.2025 18:07
- Warszawa. Satyryk Zenon Laskowik uhonorowany Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 31.10.2025 17:18
-
Warszawa. Trwa nabór do trzeciego sezonu Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego
31.10.2025 16:02
- Gdańsk. Tytuł Miasta Literatury UNESCO dla Gdańska 31.10.2025 13:58
- Lublin. W Teatrze Starym spektakl o Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej 31.10.2025 13:46
-
Teatr Telewizji. „Embodying Pasolini” z Tildą Swinton już 3 listopada
31.10.2025 12:47
- Warszawa. 94 uczniów ze szkół artystycznych otrzymało stypendia ministra kultury 31.10.2025 12:45
- Kraków. Architekci w pierwszym rzędzie Narodowego Starego Teatru 31.10.2025 12:20
- Gdańsk. Wystawa „Witkacy Wielokrotny” w Muzeum UG 31.10.2025 12:18
- Łódź. Posłuchaj „Dziadów” 31 października 31.10.2025 12:04
Pierwsze szczegóły dotyczące tegorocznej edycji wydarzenia jego organizatorzy przekazali na konferencji prasowej w środę. Hasło Festiwalu - "W formie" - ma być zaproszeniem widzów do głębszej refleksji nad formą, jako narzędziem ekspresji artystycznej, ale też formą obecności, współpracy i komunikacji w ramach Retroperspektyw.
"Po 13 latach intensywnej pracy nadszedł moment, by zadać sobie pytanie: czym dziś naprawdę jest forma – zarówno jako kategoria estetyczna, jak i struktura samego festiwalu. Zależy nam, by Retroperspektywy pozostały przestrzenią spotkań, w której różnorodność języków artystycznych sprzyja wspólnej refleksji i twórczemu dialogowi. W tym roku symbolicznie wychodzimy poza dotychczasowe ramy – otwieramy się na przestrzeń Fabryki Sztuki i nawiązujemy nowe partnerstwa, m.in. z naszym sąsiadem Fuzją. To dla nas moment przełomowy i pełen znaczeń" – podkreślił dyr. artystyczny Teatru Chorea Tomasz Rodowicz, pomysłodawca i inicjator Retroperspektyw.
Zgodnie z jego zapowiedziami, Retroperspektywy mają otworzyć się na nowych widzów, partnerów oraz miejskie przestrzenie, dzięki czemu staną się bardziej dostępne i różnorodne. Nowa identyfikacja wizualna, odświeżona oprawa graficzna oraz program są odzwierciedleniem nowego podejścia, zakładającego otwartość na eksperyment, współczesność i dialog z publicznością przy jednoczesnym poszanowaniu dotychczasowej tożsamości festiwalu. W programie 14. Festiwalu znalazły się wydarzenia tworzone przez i dla różnych grup wiekowych oraz społecznych. Obok lokalnych inicjatyw będą spektakle i działania performatywne z Norwegii, Czech, Niemiec, Białorusi i Włoch, prezentujące szerokie spektrum współczesnego teatru.
"Chcemy, żeby Retroperspektywy były nie tylko przestrzenią prezentacji, lecz okazją do niecodziennego, artystycznego spotkania. Program budowaliśmy wokół idei współtworzenia – zarówno z artystami i artystkami, jak i z publicznością. Zaprosimy widzów do bardzo różnorodnych, często zaskakujących teatralnych eksperymentów. Poszerzenie współpracy międzynarodowej oraz otwarcie na nowe, często nieoczywiste lokalizacje w mieście to krok, który ma zachęcić do odkrywania teatru na nowo, poza utartymi ramami i schematami" – zaznaczyła Ola Shaya z Teatru Chorea.
To już tradycja, że Retroperspektywy inauguruje premiera przygotowana przez Teatr Chorea. W tym roku powstaje ona w koprodukcji z Grupą Coincidentia i w reżyserii Konrada Dworakowskiego, a podstawą scenariusza spektaklu będzie tekst Alfreda Jarry’ego "Ubu Król".
Odbywający się w dniach 21–31 sierpnia festiwal będzie mieć również program taneczny. Widzowie obejrzą uznane spektakle z Polski i z zagranicy – kameralny duet improwizowany oraz współczesny teatr fizyczny z Norwegii. Ich wykonawców łączy poszukiwanie nowych form wyrazu oraz rozwijanie języka ciała wychodzącego poza tradycyjne formy.
"Klamrą dla festiwalu stanie się rezydencja Ani Nowickiej Kalejdoskop, podczas której artystka wraz z zaproszonymi gośćmi badać będzie proces tworzenia z perspektywy śnienia, tworzenia żywej formy oraz zakorzenienia w obecności" – zapowiedziała kuratorka Maja Caban.