Inne aktualności
- Wrocław. „Arabela” – premiera w Akademii Sztuk Teatralnych 17.01.2025 21:30
- Wrocław. ORLEN S.A. Mecenasem Tytularnym Narodowego Forum Muzyki 17.01.2025 16:50
- Austria. Nie żyje Martin Pollack 17.01.2025 16:31
- Warszawa. Spektakl taneczny „Home grown allure”. Otwarta Scena IT 17.01.2025 15:43
- Warszawa. W lutym premiera „Pary nasyconej” w Teatrze Ateneum 17.01.2025 15:30
- Tychy. Prapremiera monodramu „Hibernacja” w Teatrze Małym 17.01.2025 15:20
- Elbląg. Żmijewski śpiewa Cohena. Koncert w ramach XXVII Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Słowa 17.01.2025 15:17
- Kraj. Sezon Kulturalny Polska – Wielka Brytania 2025. Ponad 100 wydarzeń; start w marcu 17.01.2025 15:03
- Łódzkie. „Wiedeńska krew” w Sieradzkim Centrum Kultury 17.01.2025 14:53
- Warszawa. Wystawa poświęcona Adamowi Hanuszkiewiczowi przedłużona do końca stycznia 17.01.2025 14:45
- Warszawa. TEATROTEKA WFDiF w Centrum Kultury Filmowej. Pokaz „Jamajki” w reżyserii Bartosza Paducha 17.01.2025 14:19
- Łódź. Tomasz Konieczny wystąpi w Filharmonii Łódzkiej 17.01.2025 14:12
- Szczecin. Ostatnie pożegnanie i pogrzeb Ireny Brodzińskiej 17.01.2025 13:59
- Gdańsk. „Potop” w Wybrzeżu na początku lutego 17.01.2025 13:31
Wystawę jednego obrazu „Emballage VI” udostępniła zwiedzającym od czwartku Cricoteka w Krakowie. Obraz, który Tadeusz Kantor stworzył w 1967 r., może być odczytywany m.in. jako wyraz traumy wojennej. Dzieło jest prezentowane po raz pierwszy w kraju.
„Jest to bardzo silny estetycznie, oddający wszystkie te walory, na których Kantorowi zależało przy ambalażach, ludzki obraz” – powiedziała w czwartek dziennikarzom Małgorzata Paluch-Cybulska, kurator wystawy i kierownik Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece.
„Emballage VI” to wielkie, ponaddwumetrowe płótno. Jest jednym z serii kantorowskich ambalaży (fr. „emballage” – pol. „opakowanie”), których koncepcję artysta sprecyzował „Manifeście ambalaży” w 1963 r.
Obraz nie przedstawia konkretnej postaci. „W latach 60. odchodzono od modernizmu, nadal przepracowywano aspekty związane z traumą wojenną. Dla Kantora, także na etapie ambalażu, poprzez formowanie postaci ludzkiej i użycie wiele elementów - był to rodzaj mierzenia się z poczuciem utraty godności postaci ludzkiej” – mówiła kurator.
Kantor sam mówił, że „czas wojny i +panów świata+ sprawił, że stracił, jak wielu, zaufanie do owego dawnego wizerunku, o wspaniale uformowanych kształtach”.
„To decydowało, że +Emballage VI+, podobnie jak inne z tej serii, tak wyglądał. Jest to rozbita postać ludzka, trochę rozpostarta na płaszczyźnie płótna, jakby rozwalcowana jak okaz motyla z rozpostartymi skrzydłami” – powiedziała Paluch-Cybulska.
Dzieło pochodzi z prywatnej kolekcji, otrzymanej przez Cricotekę w wieloletni depozyt. Obraz ten wraz z innymi 18 ambalażami artysty z lat 1965–1967 został wysłany przez Tadeusza Kantora na IX Biennale w Sao Paulo, odbywające się na przełomie 1967/68 roku. Za prace te otrzymał nagrodę, obok artystów o światowej renomie, takich jak Jasper Johns (USA), Baldacini Cesar (Francja), Fumiaki Fukita (Japonia), David Lamelas (Argentyna), Michelangelo Pistoletto (Włochy) czy Josua Reichert (Niemcy).
Prezentację obrazu uzupełnia projekcja filmu „Tadeusz Kantor. Malarz. Rozmowa Denisa Bableta z Tadeuszem Kantorem”. Archiwalne nagranie powstało w 1982 r., przy okazji wystawy prac Tadeusza Kantora w Galerie de France w Paryżu. Artysta mówi w nim o tym, dlaczego postanowił zostać malarzem.
W przyszłym roku Cricoteka planuje zaprezentować ambalaże Kantora w szerszym kontekście jego twórczości teatralnej. Ekspozycja zostanie zorganizowana w Galerii-Pracowni przy ul. Siennej w Krakowie.