EN

15.12.2024, 20:20 Wersja do druku

Kraków. Werdykt XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia

„Fobia” Markusa Ohrna z Nowego Teatru w Warszawie zwycięzcą XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.

fot. mat. festiwalu

W sobotni wieczór podczas gali w krakowskim Bunkier Cafe poznaliśmy werdykt międzynarodowego jury, które w tym roku oceniało jedenaście spektakli konkursowych.

Grand Prix i statuetka Boskiego Komedianta przypadła „Fobii” z warszawskiego Nowego Teatru, wyreżyserowanej przez szwedzkiego reżysera Markusa Ohrna. Spektakl, który nie boi się najbardziej radykalnych rozwiązań, doceniono za „odwagę w artystycznej prowokacji, która nakłuwa społeczną wrażliwość, każąc dostrzec tematy dotychczas ignorowane”.

Dwie nagrody – za scenografię dla Małgorzaty Szczęśniak oraz aktorską dla Mai Komorowskiej – przypadły „Elizabeth Costello” Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.

Tegoroczna Boska Komedia należała w tym roku do aktorek. Jury doceniło Karolinę Kowalską główną nagrodą aktorską za tytułową kreację w „Pięknej Zośce” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże, a nagrodą aktorską Emose Uhunmwangho za „Złote płyty” w reżyserii Mateusza Pakuły z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu.

Przez część obserwatorów typowana do Grand Prix „Piękna Zośka” otrzymała też reżyserską nagrodę dla Wierzchowskiego, jury zauważyło również światła w tym przedstawieniu, zaprojektowane przez Szymona Kluza.

Dwa wyróżnienia – za kompozycję wokalną dla Marty Górnickiej oraz za choreografię dla Evelin Facchini – zdobyły „Matki. Pieśni na czas wojny", kolejny projekt Chóru Kobiet Marty Górnickiej, firmowany przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Maxim Gorki Theather w Berlinie.

Listę laureatów zamyka Jan Duszyński, uhonorowany za „pejzaż dźwiękowy” w spektaklu „Antygona w Molenbeek” w reżyserii Anny Smolar z Teatru Dramatycznego w Warszawie.

Źródło:

Materiał nadesłany

Data publikacji oryginału:

15.12.2024