22 listopada o godz. 19.00 serdecznie zapraszamy na transmisję live spektaklu „Nic” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.
Link do transmisji: https://playkrakow.com/epg/audycja/prg.263
Cena biletu: 20 zł
Spektakl będzie transmitowany na platformie PLAY KRAKÓW.
Inne aktualności
- Kraków. Odyseja Nowohucka: nowy letni festiwal Teatru Łaźnia Nowa i Domu Utopii 16.07.2024 13:25
-
Kraków. Zespół Teatru Słowackiego: chcemy, aby dyrektor Głuchowski został z nami 16.07.2024 11:43
-
Warszawa. Podróż przez świat polskiej sztuki z IAM 16.07.2024 11:32
- Kraków. W sierpniu odbędzie się 4. Krakowski Festiwal Tańca 16.07.2024 11:11
- Kraków. Nie żyje aktorka Ewa Ciepiela 16.07.2024 10:45
- Supraśl. Taniec i literatura w drugim tygodniu festiwalu „Między Wierszami” 16.07.2024 10:39
-
Gdynia. W sierpniu 10. Festiwal „Pociąg do Miasta" 16.07.2024 10:29
-
Poznań. Nowy Teatr Muzyczny z poślizgiem. Unieważniono przetarg 16.07.2024 09:51
- Warszawa. Spotkanie z Rabih Mroué, libańskim reżyserem, w Komunie 16.07.2024 09:19
- Toruń. „Zszywanie wspomnień" Władysława Owczarzaka. Emerytowany aktor pisze książkę 16.07.2024 09:05
-
Warszawa. Zmarł historyk literatury, eseista i prozaik prof. Jan Tomkowski 16.07.2024 09:04
-
Warszawa. 10 lat temu zmarł aktor i reżyser Szymon Szurmiej – żydowski Król Lear 16.07.2024 08:50
- Mazowieckie. 2. Festiwal Sztuki CARPE DIEM w Czarnolesie 15.07.2024 15:50
- Warszawa. Transmisja live spotkania z Zuzą Tehanu: „Metoda 10 pytań” od scenariusza do budowania postaci 15.07.2024 15:39
Medytacja teatralna inspirowana Czarnym kwadratem na białym tle Kazimierza Malewicza, poezją Bolesława Leśmiana, książkami Nic-nic Janusza Palikota, Kairos Cezarego Wodzińskiego, Mount Analogue René Daumala i myślą U.G. Krishnamurtiego.
Pośrodku sceny ogromne blejtramy przedstawiające biel tła z obrazu Malewicza na przekór autorowi ruszają z miejsca, ciągnięte na powrozie przez Krzysztofa Zawadzkiego-Orfeusza. Zionącą wewnątrz pustkę, która zastąpiła enigmatyczną statyczność słynnego czarnego kwadratu, wypełniają dynamiczne projekcje multimedialne i pokazy laserowe, które korespondują ze wszechobecną poezją i fragmentami filozoficznych dywagacji w wyrazistej aktorskiej interpretacji. Ciszę, którą przejmująco obrazuje pozbawiona głosu ofiara w obozowym pasiaku (Magda Grąziowska), rozbija przerażająco wymowny rap. W jednej z pierwszych sekwencji spektaklu Roman Gancarczyk do wtóru granej przez siebie minimalistycznej kompozycji mówi Miłoszowskiego „Orfeusza i Eurydykę”. Spektakl rozpoczyna więc zejście do Hadesu, gdzie Eros i Tanatos nierozłącznie się ze sobą splatają.
Krzysztof Garbaczewski w atrakcyjnej formie proponuje widzom zaglądanie pod podszewkę rzeczywistości, podróż w rejony, które dotknąć i opisać może tylko poezja. Reżyser i autor adaptacji brawurowo łączy poezję Leśmiana, Miłosza i Celana, filozofię Heideggera i duchowość Wschodu, znajdującą wyraz m.in. w rozbudowanych układach choreograficznych. Przede wszystkim jednak dumne rojenia awangardy o wyrażeniu absolutu przez sztukę zderza z prozą cielesnej egzystencji, nieuchronnie zmierzającej ku śmierci, i przede wszystkim – niepojętą grozą Holokaustu, po którym pozostaje już tylko milczenie.
„Nic jest spektaklem, który ogląda się z fascynacją i ciekawością (…). Bo jest uniwersalną opowieścią o powadze spraw ostatecznych, momencie krytycznym, po którym zostaje «nic». Warto się zanurzyć w tę formalnie skonstruowaną opowieść.”
Łukasz Gazur, „Dziennik Polski”
„Słuchanie tej poezji to duża przyjemność (zwłaszcza gdy mówi Roman Gancarczyk), a też niespodzianka, bo obecnie w teatrze rzadko się słyszy wiersze. Ale Nic to nie współczesna mutacja Teatru Rapsodycznego; mamy nie tylko zachwycać się pięknem słowa – słowo jest przecież wprzężone w gęsty świat sceniczny, atakujący wieloma bodźcami.”
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza – Kraków” online