22 listopada o godz. 19.00 serdecznie zapraszamy na transmisję live spektaklu „Nic” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.
Link do transmisji: https://playkrakow.com/epg/audycja/prg.263
Cena biletu: 20 zł
Spektakl będzie transmitowany na platformie PLAY KRAKÓW.
Inne aktualności
- Kraków. Miasto znów kręci się wokół szopek 10.12.2024 08:54
- Białystok. W weekend premiera „Dedala” w Teatrze Wolność 10.12.2024 08:34
- USA. Nowojorska premiera utworu zawierającego nowo odkryty walc Chopina 10.12.2024 08:34
- Kraków. Akademia Muzyczna uczci cyklem wydarzeń 85. rocznicę urodzin Stanisława Radwana 10.12.2024 08:27
- Kraków. Teatr Groteska przeniesie się na Wesołą. Na przeprowadzkę poczekamy kilka lat 10.12.2024 08:18
- Kraków. „Niekiepska babka”. Ukazała się pierwsza książka o Krystynie Feldman 10.12.2024 08:09
- Warszawa. „Worst Case Scenario” w Centrum Sztuki Włączającej 09.12.2024 18:27
- Szczecin. Najbliższy tydzień w Teatrze Polskim 09.12.2024 17:23
- Bielsko-Biała. Teatr Polski wystawi prapremierę musicalu o Marii Koterbskiej 09.12.2024 16:23
- Warszawa. Grudniowe wystawy w Muzeum Teatralnym i Galerii Opera 09.12.2024 15:17
- Gdańsk. Dziś czytanie holenderskiej sztuki w ramach PC Dramy w Żaku 09.12.2024 15:04
- Warszawa. Premiera spektaklu „Samao – łowczyni drzew” w Teatrze Baj 09.12.2024 14:54
- Katowice. Ogłoszono program 18. Katowickiego Karnawału Komedii 09.12.2024 14:35
- Bydgoszcz. W Operze Nova ruszają próby do Koncertów Sylwestrowych 09.12.2024 13:49
Medytacja teatralna inspirowana Czarnym kwadratem na białym tle Kazimierza Malewicza, poezją Bolesława Leśmiana, książkami Nic-nic Janusza Palikota, Kairos Cezarego Wodzińskiego, Mount Analogue René Daumala i myślą U.G. Krishnamurtiego.
Pośrodku sceny ogromne blejtramy przedstawiające biel tła z obrazu Malewicza na przekór autorowi ruszają z miejsca, ciągnięte na powrozie przez Krzysztofa Zawadzkiego-Orfeusza. Zionącą wewnątrz pustkę, która zastąpiła enigmatyczną statyczność słynnego czarnego kwadratu, wypełniają dynamiczne projekcje multimedialne i pokazy laserowe, które korespondują ze wszechobecną poezją i fragmentami filozoficznych dywagacji w wyrazistej aktorskiej interpretacji. Ciszę, którą przejmująco obrazuje pozbawiona głosu ofiara w obozowym pasiaku (Magda Grąziowska), rozbija przerażająco wymowny rap. W jednej z pierwszych sekwencji spektaklu Roman Gancarczyk do wtóru granej przez siebie minimalistycznej kompozycji mówi Miłoszowskiego „Orfeusza i Eurydykę”. Spektakl rozpoczyna więc zejście do Hadesu, gdzie Eros i Tanatos nierozłącznie się ze sobą splatają.
Krzysztof Garbaczewski w atrakcyjnej formie proponuje widzom zaglądanie pod podszewkę rzeczywistości, podróż w rejony, które dotknąć i opisać może tylko poezja. Reżyser i autor adaptacji brawurowo łączy poezję Leśmiana, Miłosza i Celana, filozofię Heideggera i duchowość Wschodu, znajdującą wyraz m.in. w rozbudowanych układach choreograficznych. Przede wszystkim jednak dumne rojenia awangardy o wyrażeniu absolutu przez sztukę zderza z prozą cielesnej egzystencji, nieuchronnie zmierzającej ku śmierci, i przede wszystkim – niepojętą grozą Holokaustu, po którym pozostaje już tylko milczenie.
„Nic jest spektaklem, który ogląda się z fascynacją i ciekawością (…). Bo jest uniwersalną opowieścią o powadze spraw ostatecznych, momencie krytycznym, po którym zostaje «nic». Warto się zanurzyć w tę formalnie skonstruowaną opowieść.”
Łukasz Gazur, „Dziennik Polski”
„Słuchanie tej poezji to duża przyjemność (zwłaszcza gdy mówi Roman Gancarczyk), a też niespodzianka, bo obecnie w teatrze rzadko się słyszy wiersze. Ale Nic to nie współczesna mutacja Teatru Rapsodycznego; mamy nie tylko zachwycać się pięknem słowa – słowo jest przecież wprzężone w gęsty świat sceniczny, atakujący wieloma bodźcami.”
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza – Kraków” online