22 listopada o godz. 19.00 serdecznie zapraszamy na transmisję live spektaklu „Nic” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego.
Link do transmisji: https://playkrakow.com/epg/audycja/prg.263
Cena biletu: 20 zł
Spektakl będzie transmitowany na platformie PLAY KRAKÓW.
Inne aktualności
- Warszawa. „Przypadki warszawskiego amanta” w Teatrze XL 04.12.2023 17:59
- Gdynia. „Arka Agathe” w Muzeum Emigracji 04.12.2023 17:52
- Wrocław. Studio Kokyu w grudniu w Instytucie Grotowskiego. 04.12.2023 16:46
- Poznań. Dominika Kulczyk kupiła prawa do marki zadłużonego festiwalu Malta. Zapowiada wielkie zmiany 04.12.2023 16:06
- Gardzienice. Grudniowe Maratony Teatralne 04.12.2023 16:03
- Białystok. Rozpoczynają się „Kresy", finały konkursu recytatorskiego dla Polaków z zagranicy 04.12.2023 15:58
- Warszawa. „Taneczne szuru-buru”. Warsztaty performatywne dla rodzin z dziećmi z cyklu „{Zamieszanie}” w U-jazdowskim 04.12.2023 15:56
- Rosja. Reżyser filmowy Aleksandr Sokurow: praca w Rosji stała się niemożliwa 04.12.2023 15:34
- Toruń. Sylwester w Baju Pomorskim 04.12.2023 14:56
-
Warszawa. Znamy laureatów Wielkich Splendorów i Debiutów Teatru Polskiego Radia 04.12.2023 14:27
- Poznań. Dominika Kulczyk: sfinansowaliśmy zakup praw do marki Malta Festival Poznań 04.12.2023 14:08
- Warszawa. Grudniowa „Nowa książka” w Nowym Teatrze 04.12.2023 12:46
- Warszawa. Premiera „Klubu Niepokornych” w Garnizonie Sztuki - w środę 04.12.2023 12:33
-
Warszawa. „The Other Side of the Dance”. Diana Niepce w TR Warszawa 04.12.2023 12:28
Medytacja teatralna inspirowana Czarnym kwadratem na białym tle Kazimierza Malewicza, poezją Bolesława Leśmiana, książkami Nic-nic Janusza Palikota, Kairos Cezarego Wodzińskiego, Mount Analogue René Daumala i myślą U.G. Krishnamurtiego.
Pośrodku sceny ogromne blejtramy przedstawiające biel tła z obrazu Malewicza na przekór autorowi ruszają z miejsca, ciągnięte na powrozie przez Krzysztofa Zawadzkiego-Orfeusza. Zionącą wewnątrz pustkę, która zastąpiła enigmatyczną statyczność słynnego czarnego kwadratu, wypełniają dynamiczne projekcje multimedialne i pokazy laserowe, które korespondują ze wszechobecną poezją i fragmentami filozoficznych dywagacji w wyrazistej aktorskiej interpretacji. Ciszę, którą przejmująco obrazuje pozbawiona głosu ofiara w obozowym pasiaku (Magda Grąziowska), rozbija przerażająco wymowny rap. W jednej z pierwszych sekwencji spektaklu Roman Gancarczyk do wtóru granej przez siebie minimalistycznej kompozycji mówi Miłoszowskiego „Orfeusza i Eurydykę”. Spektakl rozpoczyna więc zejście do Hadesu, gdzie Eros i Tanatos nierozłącznie się ze sobą splatają.
Krzysztof Garbaczewski w atrakcyjnej formie proponuje widzom zaglądanie pod podszewkę rzeczywistości, podróż w rejony, które dotknąć i opisać może tylko poezja. Reżyser i autor adaptacji brawurowo łączy poezję Leśmiana, Miłosza i Celana, filozofię Heideggera i duchowość Wschodu, znajdującą wyraz m.in. w rozbudowanych układach choreograficznych. Przede wszystkim jednak dumne rojenia awangardy o wyrażeniu absolutu przez sztukę zderza z prozą cielesnej egzystencji, nieuchronnie zmierzającej ku śmierci, i przede wszystkim – niepojętą grozą Holokaustu, po którym pozostaje już tylko milczenie.
„Nic jest spektaklem, który ogląda się z fascynacją i ciekawością (…). Bo jest uniwersalną opowieścią o powadze spraw ostatecznych, momencie krytycznym, po którym zostaje «nic». Warto się zanurzyć w tę formalnie skonstruowaną opowieść.”
Łukasz Gazur, „Dziennik Polski”
„Słuchanie tej poezji to duża przyjemność (zwłaszcza gdy mówi Roman Gancarczyk), a też niespodzianka, bo obecnie w teatrze rzadko się słyszy wiersze. Ale Nic to nie współczesna mutacja Teatru Rapsodycznego; mamy nie tylko zachwycać się pięknem słowa – słowo jest przecież wprzężone w gęsty świat sceniczny, atakujący wieloma bodźcami.”
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza – Kraków” online