Uznawana za szczytowy punkt romantycznego bel canta opera Vincenza Belliniego – „Norma” w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka będzie emitowana online już 18 kwietnia o 18.30 na Play Kraków. Spektakl zarejestrowano w 2018 roku w Operze Krakowskiej.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Norma to dwuaktowa opera tragiczna Vincenza Belliniego, napisana do libretta Felice Romaniego inspirowanego sztuką Norma czyli Dzieciobójczyni Alexandre Soumeta. Światowa premiera dzieła odbyła się 26 grudnia 1831 roku w Mediolanie na deskach La Scali. Główną bohaterką opery jest arcykapłanka galijskich druidów, która poprzez miłość rzymskiego prokonsula Polliona zdradza nie tylko religię, ale i swój lud – gnębiony przez rzymską okupację. To opowieść o trudnej miłości dwóch nieprzystających do siebie światów z konfliktem cywilizacyjnym w tle – jak podaje reżyser, Laco Adamik.
Libretto autorstwa Felice Romaniego czerpie inspiracje z mitologii starogermańskiej, która przeniesiona zostaje na grunt galicyjski. Osią dramaturgiczną jest konflikt pryncypium porządku
i władzy, reprezentowanego przez najeźdźców i pryncypium miłości i życia, uosabianego przez Normę.
Muzyka w dziele podąża za dramaturgią. Wypełniają je rozłożyste, pełne ekstatycznych emocji
i koloratur arie, na czele z najbardziej znaną błagalną pieśnią o pokój – „Casta Diva” z pierwszego aktu. Orkiestra pełni tutaj drugoplanową rolę. Dominują recytawy accompagnato, pełne niespodziewanych i wyszukanych modulacji. Richard Wagner upatrywał w Normie związków
z kreacjami Christopha Willibalda Glucka i Gaspara Spontiniego. Zdaniem niemieckiego kompozytora w sztuce pieśni Belliniego sportretowane zostały klarownie wszystkie fazy namiętności. W toku historii po dzieło sięgali wybitni twórcy. Fragmenty opery wykorzystał m.in. Giuseppe Verdi w Traviacie. Na podstawie dzieła Henryk Ibsen napisał swoją sztukę Norma czyli miłość polityka, będącą parodią pierwowzoru.
Odsłona reżyserska Laco Adamika akcentuje uniwersalizm i aktualność opowieści. Twórca hołduje klasycznym wzorcom i skupia się na historii prywatnej bohaterów: "(...)Próbuję kontynuować mój eksperyment formalny. Opowiadam klasycznie. Nachylam się do dzieła. Ascetycznie go traktuje,
z pietyzmem. To dialog artystyczny między mną a publicznością dzisiaj". W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności bohaterów. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa. Z drugiej strony są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. „To czysta tragedia, w której emocje są tak mocne, że kres może im przynieść tylko śmierć” – podaje reżyser.
Premiera spektaklu w reż. Laco Adamika odbyła się w 2017 roku w Operze Krakowskiej.
„Norma” Vincenza Belliniego w reż. Laco Admika
18.04.2021, g. 18.30 na platformie Play Kraków
Bilety w cenie 10 zł dostępne online
Realizatorzy
Reżyseria: Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia: Barbara Kędzierska
Kostiumy: Maria Balcerek
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Obsada
NORMA | Katarzyna Oleś-Blacha
POLLIONE | Arnold Rutkowski
OROVESO | Wołodymyr Pańkiw
ADALGISA | Monika Korybalska
CLOTILDE | Daria Proszek
FLAVIO | Krzysztof Kozarek
ORKIESTRA, BALET i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ
dyrygent: Tomasz Tokarczyk