Inne aktualności
- Warszawa. Maja Kleczewska nową dyrektorką Teatru Powszechnego 24.01.2025 19:49
- Bydgoszcz. „Madagaskar – musicalowa przygoda” w Teatrze Kameralnym 24.01.2025 16:33
- Poznań. Luty 2025 w Teatrze Wielkim 24.01.2025 16:03
- Wrocław. Premiera płyty z utworami Józefa Elsnera 24.01.2025 15:45
- Warszawa. W lutym premiera „Wiśniowego sadu” w Teatrze Powszechnym 24.01.2025 15:22
- Warszawa. Premiera singla z najnowszej płyty Spanish Night 24.01.2025 15:11
- Łódź. „Mroczne perwersje codzienności” po raz 150. w Teatrze im. Stefana Jaracza 24.01.2025 15:08
- Warszawa. V edycja „Dramatopisania”. Konkurs dla teatrów 24.01.2025 14:07
- Wrocław. W marcu dodatkowe spektakle baletu „Królowa Śniegu” 24.01.2025 13:51
- Warszawa. Dyskusja o przyszłości Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 24.01.2025 13:40
- Białystok. Teatr Dramatyczny z dotacją Ministra na promocję kultury polskiej za granicą 24.01.2025 13:26
- Warszawa. Poznaj cyfrowe archiwum Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ 24.01.2025 12:43
- Warszawa. Sinfonia Varsovia na festiwalach w Nantes i Kraju Loary 24.01.2025 12:21
- Kraj. Nowa wersja „Aidy” już 25 stycznia na żywo w kinach. W rolach głównych Angel Blue i Piotr Beczała 24.01.2025 12:20
Na ile programy wsparcia mające minimalizować skutki pandemii spełniają swoją rolę, odpowiadając na potrzeby świata kultury i czy niektóre z koniecznych w tym czasie zmian staną się trendem? Między innymi te pytania chcą zadać środowisku kreatywnemu magistrat i Małopolski Instytut Kultury w Krakowie. - Staramy się zebrać jak najwięcej propozycji, które pozwolą nam razem przeciwdziałać skutkom przedłużającego się kryzysu, ale też przestawią dotychczasowe sposoby wsparcia na formy bardziej adekwatne i efektywne - tłumaczą inicjatorzy badania.
W zdiagnozowaniu zmian, jakie zaszły w kulturze w czasie pandemii, ocenieniu obecnej sytuacji i znalezieniu odpowiedzi na pytania ma pomóc ankieta. Jej zadaniem jest także zidentyfikowanie wyzwań, jakie stoją obecnie przed ludźmi kultury: artystami, twórcami, animatorami i menadżerami, pracownikami sektora kultury, organizatorami wydarzeń, ale też przed decydentami, politykami i przedstawicielami administracji publicznej.
Realizatorzy badania - miasto Kraków oraz Małopolski Instytut Kultury w Krakowie - pytają w ankiecie, jak sektor kultury i branże kreatywne oceniają zmiany, które zaszły w procesach komunikacji w kulturze. Badanie stawia też pytanie, czy konieczność szybkiego dostosowania się do nowej, niestandardowej formuły działania pozwoliła instytucjom i ludziom kultury stworzyć i wdrożyć innowacyjne rozwiązania, które warto rozwijać i pozostawić w programach samorządów lub rządu. Poznanie sytuacji i wsłuchanie się w konkretne propozycje działań, możliwe do realizacji przez samorząd, będą kluczowe w pracach nad projektowaniem strategii na kolejne lata - podkreśla magistrat.
W Krakowie kontynuujemy stworzony w ubiegłym roku program wsparcia „Kultura odporna 2.0”. Ankieta ma dać możliwość wskazania tego, co się udało i tego, co wymaga dopracowania. Staramy się zebrać jak najwięcej propozycji, które pozwolą nam razem przeciwdziałać skutkom przedłużającego się kryzysu, ale też przestawią dotychczasowe sposoby wsparcia na formy bardziej adekwatne i efektywne. Dlatego każdy głos wyrażony w ankiecie ma dla nas konkretną wartość. W tak istotnym obszarze potrzebujemy informacji zwrotnej i współdziałania - mówi Robert Piaskowski,
W ramach badania zostały przygotowane dwie anonimowe ankiety. Pierwsza jest skierowana do podmiotów prawnych - instytucji, organizacji, przedsiębiorstw, w tym osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Realizatorzy badania proszą o podawanie danych z perspektywy instytucji, którą reprezentuje odpowiadający. Natomiast osobna ankieta jest przygotowana dla pracowników etatowych instytucji i organizacji oraz freelancerów nieposiadających zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Liczymy, że wyniki ankiety dostarczą nam dodatkowych informacji weryfikujących efektywność stosowanych dotąd narzędzi, realizowanej polityki, programów, a także uchwycić dobre praktyki i rozwiązania. Chcemy elastycznie proponować takie narzędzia, które będą realną pomocą, ale też które przynoszą rozwój. To ważne, bo na naszych oczach zmieniają się praktyki uczestnictwa w kulturze, zmienia się perspektywa organizatorów i odbiorców, rośnie rola współpracy, ale też inwestycji w utrwalanie treści i ich rozpowszechnianie w sieci - podkreśla Robert Piaskowski.
Ankiety można pobrać ze strony internetowej miasta. Przekazane informacje pozwolą zdiagnozować obecną sytuację lokalnej kultury i porównać jej ocenę z wynikami badania zrealizowanego wiosną ubiegłego roku, czyli na początku obostrzeń pandemicznych.
W ubiegłym roku kwota wsparcia udzielonego przez miasto w ramach programu Kultura Odporna w 2020 roku wyniosła 27 mln zł. Prawie połowę tej sumy stanowiły dotacje dla miejskich instytucji kultury, na jej drugą część złożyły się także dofinansowania dla indywidualnych twórców, kin studyjnych i przemysłów kreatywnych czy organizacji pozarządowych. Najwięcej - dokładnie 13 mln 310 tys. - uzyskały miejskie instytucje kultury. Do 15 takich placówek trafiło wsparcie na pokrycie strat wynikających z kryzysu finansów, w tym m.in. na wynagrodzenia pracowników i pochodne oraz bieżące utrzymanie budynków.
Ponad 5 mln 813 tysięcy przeznaczono na współpracę miasta z z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze kultury. Podpisano łącznie 126 umów, 33 dotyczyły współpracy wieloletniej, 11 z nich miało charakter cykliczny i festiwalowy. Częścią tego wsparcia był program Kultura w sieci, w ramach którego z puli 1 mln zł skorzystało 41 instytucji.