Inne aktualności
- Lusławice/Warszawa. Festiwal Eufonie: „Baśnie nocy” i „Siedem bram Jerozolimy” 23.11.2024 17:52
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” – dwa pokazy w Teatrze Powszechnym 23.11.2024 17:33
- Kraków. Ceremonia osadzenia chochoła na pamiątkę historii z „Wesela” 23.11.2024 16:50
- Gdańsk. Uniwersytet Gdański kupił nieznany scenariusz do filmu Aleksandra Forda 23.11.2024 16:43
- Warszawa. Bajki surrealistyczne Erny Rosenstein. 19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 23.11.2024 13:01
- Opolskie. Teatralna inicjatywa mniejszości niemieckiej w Głogówku 23.11.2024 12:48
- Warszawa. „Świąteczny Spektakl Improwizowany” w DK Zacisze 23.11.2024 11:15
- Rzeszów. 578 premier w 80 lat, czyli urodziny Teatru im. Wandy Siemaszkowej 23.11.2024 10:32
- Włochy. Inauguracja świątecznego targu na słynnej ulicy szopkarzy w Neapolu 23.11.2024 10:29
- Rzeszów. Premiera farsy „Gdzie jest mój mąż?” na 80-lecie sceny dramatycznej w mieście 23.11.2024 09:30
- TVP. Premiera spektaklu telewizyjnego pt. „Miłość” w reż. Błażeja Peszka - w poniedziałek 23.11.2024 09:04
- Gdańsk. Dziś premiera „La Boheme” w Operze Bałtyckiej 23.11.2024 08:41
- Litwa. W Wilnie rozpoczęły się Dni Kultury Polskiej 22.11.2024 19:40
- Bytom. „Ciało” – wystawa fotografii Alicji Przybyszowskiej 22.11.2024 17:40
Na ile programy wsparcia mające minimalizować skutki pandemii spełniają swoją rolę, odpowiadając na potrzeby świata kultury i czy niektóre z koniecznych w tym czasie zmian staną się trendem? Między innymi te pytania chcą zadać środowisku kreatywnemu magistrat i Małopolski Instytut Kultury w Krakowie. - Staramy się zebrać jak najwięcej propozycji, które pozwolą nam razem przeciwdziałać skutkom przedłużającego się kryzysu, ale też przestawią dotychczasowe sposoby wsparcia na formy bardziej adekwatne i efektywne - tłumaczą inicjatorzy badania.
W zdiagnozowaniu zmian, jakie zaszły w kulturze w czasie pandemii, ocenieniu obecnej sytuacji i znalezieniu odpowiedzi na pytania ma pomóc ankieta. Jej zadaniem jest także zidentyfikowanie wyzwań, jakie stoją obecnie przed ludźmi kultury: artystami, twórcami, animatorami i menadżerami, pracownikami sektora kultury, organizatorami wydarzeń, ale też przed decydentami, politykami i przedstawicielami administracji publicznej.
Realizatorzy badania - miasto Kraków oraz Małopolski Instytut Kultury w Krakowie - pytają w ankiecie, jak sektor kultury i branże kreatywne oceniają zmiany, które zaszły w procesach komunikacji w kulturze. Badanie stawia też pytanie, czy konieczność szybkiego dostosowania się do nowej, niestandardowej formuły działania pozwoliła instytucjom i ludziom kultury stworzyć i wdrożyć innowacyjne rozwiązania, które warto rozwijać i pozostawić w programach samorządów lub rządu. Poznanie sytuacji i wsłuchanie się w konkretne propozycje działań, możliwe do realizacji przez samorząd, będą kluczowe w pracach nad projektowaniem strategii na kolejne lata - podkreśla magistrat.
W Krakowie kontynuujemy stworzony w ubiegłym roku program wsparcia „Kultura odporna 2.0”. Ankieta ma dać możliwość wskazania tego, co się udało i tego, co wymaga dopracowania. Staramy się zebrać jak najwięcej propozycji, które pozwolą nam razem przeciwdziałać skutkom przedłużającego się kryzysu, ale też przestawią dotychczasowe sposoby wsparcia na formy bardziej adekwatne i efektywne. Dlatego każdy głos wyrażony w ankiecie ma dla nas konkretną wartość. W tak istotnym obszarze potrzebujemy informacji zwrotnej i współdziałania - mówi Robert Piaskowski,
W ramach badania zostały przygotowane dwie anonimowe ankiety. Pierwsza jest skierowana do podmiotów prawnych - instytucji, organizacji, przedsiębiorstw, w tym osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Realizatorzy badania proszą o podawanie danych z perspektywy instytucji, którą reprezentuje odpowiadający. Natomiast osobna ankieta jest przygotowana dla pracowników etatowych instytucji i organizacji oraz freelancerów nieposiadających zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Liczymy, że wyniki ankiety dostarczą nam dodatkowych informacji weryfikujących efektywność stosowanych dotąd narzędzi, realizowanej polityki, programów, a także uchwycić dobre praktyki i rozwiązania. Chcemy elastycznie proponować takie narzędzia, które będą realną pomocą, ale też które przynoszą rozwój. To ważne, bo na naszych oczach zmieniają się praktyki uczestnictwa w kulturze, zmienia się perspektywa organizatorów i odbiorców, rośnie rola współpracy, ale też inwestycji w utrwalanie treści i ich rozpowszechnianie w sieci - podkreśla Robert Piaskowski.
Ankiety można pobrać ze strony internetowej miasta. Przekazane informacje pozwolą zdiagnozować obecną sytuację lokalnej kultury i porównać jej ocenę z wynikami badania zrealizowanego wiosną ubiegłego roku, czyli na początku obostrzeń pandemicznych.
W ubiegłym roku kwota wsparcia udzielonego przez miasto w ramach programu Kultura Odporna w 2020 roku wyniosła 27 mln zł. Prawie połowę tej sumy stanowiły dotacje dla miejskich instytucji kultury, na jej drugą część złożyły się także dofinansowania dla indywidualnych twórców, kin studyjnych i przemysłów kreatywnych czy organizacji pozarządowych. Najwięcej - dokładnie 13 mln 310 tys. - uzyskały miejskie instytucje kultury. Do 15 takich placówek trafiło wsparcie na pokrycie strat wynikających z kryzysu finansów, w tym m.in. na wynagrodzenia pracowników i pochodne oraz bieżące utrzymanie budynków.
Ponad 5 mln 813 tysięcy przeznaczono na współpracę miasta z z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze kultury. Podpisano łącznie 126 umów, 33 dotyczyły współpracy wieloletniej, 11 z nich miało charakter cykliczny i festiwalowy. Częścią tego wsparcia był program Kultura w sieci, w ramach którego z puli 1 mln zł skorzystało 41 instytucji.