Inne aktualności
- Warszawa. MKiDN: NIMiT wydłuży terminy realizacji projektów w ramach KPO dla kultury 24.12.2024 15:22
- E-teatr życzy pełnych spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia! 24.12.2024 14:25
- Białystok. Igor Gorzkowski reżyseruje „Wieczór Trzech Króli” w Teatrze Dramatycznym 24.12.2024 13:00
- Warszawa. Pożegnano Switłanę Oleszko – słynną ukraińską reżyserkę teatralną 24.12.2024 11:14
- Kraków. 28 grudnia ruszy Pochód Kolędniczy z Teatrem Złoty Róg 24.12.2024 10:40
- Słupsk. Sylwester w Nowym Teatrze w klimacie PRL-u 24.12.2024 10:12
- Sopot. Muzyczne serce Polski z germańskim epizodem. Powstanie muzeum Opery Leśnej 24.12.2024 09:47
- Kielce. „Noworoczna piosenka” zapowiada płytę z utworami Jerzego Wasowskiego 24.12.2024 09:37
- Lublin. Nie żyje aktor Jan Wojciech Krzyszczak 24.12.2024 09:14
- Kraj. Święta z Polskim Radiem – wyjątkowe audycje, muzyka i refleksja 24.12.2024 09:08
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 23.12.2024 17:35
- Internet. Antologia dramatów Jolanty Janiczak 23.12.2024 17:17
- Poznań. Koncert Noworoczny, wznowienia i pożegnania. Styczeń w Teatrze Wielkim 23.12.2024 15:19
- Siedlce. Premiera spektaklu „Mił(ość)” w Centrum Kultury i Sztuki 23.12.2024 15:01
Autorskie podsumowanie 2021 roku w teatrze
Szczęśliwa trzynastka roku 2021
„Cudzoziemka” wg Marii Kuncewiczowej w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu
Udana adaptacja wydobywa to, co w powieści najbardziej aktualne. Dała szansę aktorom na zagranie postaci o silnym ładunku emocjonalnym, z Aloną Szostak na czele.
„Odyseja. Historia dla Hollywoodu” inspirowana „Odyseją” Homera, na podstawie „Powieści dla Hollywoodu” i „Króla kier znów na wylocie” Hanny Krall w reż. Krzysztofa Warlikowskiego w Nowym Teatrze w Warszawie
To intrygujący montaż scen, wątków, motywów i sekwencji łączący fragmenty antycznego eposu z reportażem Hanny Krall, wyjątków z Bernharda z dialogiem Heideggera i Hanny Arendt, a także biografiami amerykańskich gwiazd Hollywood. Dla widza ciekawa zagadka do rozwikłania swoich własnych lęków związanych z przemijaniem i śmiercią, dobrem i złem, ale też z potrzebą miłości, która nigdy nie ginie.
„3Siostry” według Antona Czechowa w reż. Luka Percevala, koprodukcja TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru w Krakowie
Lustra, choć często wykorzystywane w teatrze, nigdy nie miały tak silnej konotacji z emocjami bohaterów Czechowa i z tym, jak się w takiej pełnej refleksów przestrzeni mogą odnaleźć widzowie dotkliwie odczuwając to, co może stanowić kwintesencję teatralnej wspólnoty i wolności. Wszystko to Luk Perceval konstruuje redukując obyczajowy sztafaż, skupiając się na czasie, przemijaniu, wydobywaniu prawdy w sposób niezwykle piękny i mądry.
„Biblia: Próba” w reż. Jerneja Lorenciego z Teatru im. Horzycy w Toruniu
To spektakl bardzo pięknie i prosto skonstruowany w metafizycznym wręcz przenikaniu się trzech narracji. Równie ważne jest zarówno to, co dzieje się w warstwie werbalnej, jak i to, co wynika z samej struktury interpretacyjno-wykonawczej.
„Tysiąc nocy i jedna. Szecherezada 1979” Magdy Fertacz w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie
Spotkania Oriany Fallaci z mieszkańcami Iranu stają się pretekstem do rozważań na temat hipokryzji władzy, wolności, zniewolenia, przemocy i praw kobiet. Oniryczny nastrój i wysmakowana wizualność potęgują piękno obrazów urzekających kolorem i światłem.
„Serce” Wiktora Bagińskiego i Martyny Wawrzyniak w reż. Wiktora Bagińskiego w TR Warszawa
„Serce” to przedstawienie, którego tak łatwo nie daje się zapomnieć. Wciąż tli się gdzieś w pamięci i pobrzmiewa echem prawdziwego wzruszenia, o które w teatrze wcale nie jest łatwo.
„Komedia. Wujaszek Wania” Antona Czechowa w reż. Jędrzeja Piaskowskiego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu
Bardzo inteligentna zabawa konwencją, zwłaszcza komediową, która nie gubi tego, co w postaciach Czechowa najbardziej tragiczne i smutne. Brawa dla dla dramaturga, Huberta Sulimy.
„Prawiek i inne czasy” Olgi Tokarczuk w reż. Anny Sroki-Hryń, spektakl dyplomowy studentów IV roku kierunku aktorstwo teatru muzycznego Akademii Teatralnej w Warszawie
W inscenizacji Anny Sroki-Hryń, przemyślanej, malarsko pięknej i mądrej, poraża prawda i prostota, a także wiara w moc aktora; to te atrybuty, jak się okazuje, są najlepszym punktem wyjścia dla formalno-tekstowych poszukiwań w teatrze.
„Cardillac” Paula Hindemitha w reż. Mariusza Trelińskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, koprodukcja Oper Köln i Teatro Real w Madrycie
Od samego prologu imponuje w tym spektaklu nowoczesna choreografia w scenach zbiorowych i perfekcyjnie zakomponowana struktura poszczególnych obrazów, których szlachetność w sugestywny sposób pogłębia interpretacyjne sensy głównej myśli tej imponującej również scenograficznie i wykonawczo inscenizacji. Do bólu prawdziwej, przejmującej i w ukazaniu zła bezlitosnej.
„Bitwa o tron. Musicalowy talent show” Tomasza Filipczaka i Jacka Mikołajczyka w reż. Jacka Mikołajczyka w Teatrze Syrena w Warszawie
… to spektakl na swój sposób szalony, niezwykle kolorowy i emocjonalnie barwny, pełen znakomitych pomysłów scenariuszowych, przestrzennych, dźwiękowych i interpretacyjnych, które bywa, że rozśmieszają do łez, ale też pozwalają na zastanowienie się nad meandrami naszej politycznej kultury, demaskując niekiedy, jakby przy okazji, manipulacje czy przekłamania historyczne, od których nie zawsze chcemy albo nie potrafimy się uwolnić.
„Twarzą w twarz” wg Ingmara Bergmana w reż. Mai Kleczewskiej, koprodukcja Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatru Polskiego w Bydgoszczy
Nie ma w tym nic dziwnego, że Maja Kleczewska z Łukaszem Chotkowskim sięgnęli właśnie w okresie pandemii do twórczości Ingmara Bergmana. Scenariusze filmowe autora „Persony” stają się w tym wysmakowanym estetycznie spektaklu bardzo żyznym podglebiem dla artystycznej wyobraźni twórców, którzy dotychczas najchętniej sięgali, zresztą zawsze z dużym powodzeniem, do tekstów Elfriede Jelinek.
„Resztki” Jarosława Murawskiego w reż. Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku
Inne oblicze Eweliny Marciniak, ale tak samo interesujące, choć w przyjętej narracji zdecydowanie mniej oczywiste i mocniej zdystansowane.
„Nieczułość” na podstawie powieści Martyny Bundy w reż. Leny Frankiewicz w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku
Choć akcja dzieje się na Kaszubach, urzeka uniwersalność tej opowieści o kobietach i ich ciałach, o ich związkach z naturą, wreszcie buncie wobec upokorzeń, które musiały wcześniej z różnych powodów znosić.