Nowojorska The Metropolitan Opera zaprezentuje widzom na całym świecie tradycyjnie dziesięć transmisji. Tegoroczny sezon jest szczególnie ważny dla naszych rodaków, ponieważ na nowojorskiej scenie zobaczymy aż trzech polskich śpiewaków: kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego, tenora Piotra Beczałę i barytona Artura Rucińskiego
Inne aktualności
- Warszawa. Pożegnanie Elżbiety Zającówny – w środę 04.11.2024 18:14
- Szczecin. Najbliższy tydzień w Teatrze Polskim 04.11.2024 16:29
- Śrem. Awangardowa edukacja kulturalna: Teatr Instrumentalny Bogusława Schaeffera 2024 04.11.2024 15:22
- Tarnów. Sylwester w Teatrze im. Ludwika Solskiego 04.11.2024 15:10
- Warszawa. Dwa premierowe spektakle Michała Zadary w Muzeum Sztuki Nowoczesnej 04.11.2024 14:44
- Nowy Sącz. Pokaz reżyserskiej wersji kultowego „Czasu Apokalipsy” 04.11.2024 14:39
- Toruń. „AI-Art. Sztuka, technologia i ekologia w teatrze” – nowy projekt Baja Pomorskiego 04.11.2024 14:23
- Warszawa. „Niedźwiedzisio” – premiera streamingowa Teatru Baj 04.11.2024 13:22
- Warszawa. Debata „Historia HI§TORY, czyli Gombrowicz i reszta świata” w POK 04.11.2024 13:02
- Kraków. Teatr Słowackiego zaprasza na premierę „Tak zwanej ludzkości w obłędzie” 04.11.2024 12:45
- Bydgoszcz. XXIII Festiwal Prapremier startuje w najbliższy piątek 04.11.2024 12:41
- Kraków. Krakowska Akademia Musicalu zaprasza na „Piękną i Bestię Jr.” 04.11.2024 11:59
- Warszawa. Ostatni moment na zgłoszenie pomysłów na spektakl w 2025 roku 04.11.2024 11:44
- Zielona Góra. Premiera „Castingu II" w Lubuskim Teatrze 04.11.2024 11:39
Polacy na scenie Met
Jakuba Józefa Orlińskiego, nazwanego przez The New York Times „Justinem Timberlakiem opery”, podziwiać będziemy w prapremierze sezonu – „Eurydyce” stworzonej przez Matthew Aucoina (kompozytor), Sarah Ruhl (autorka libretta) i Mary Zimmerman (reżyserka), czyli laureatów prestiżowego stypendium MacArthur Fellows Program, „grantu dla geniusza”. Ich nowe spojrzenie na znany mit o Eurydyce intryguje i budzi szczególne emocje ze względu na występ charyzmatycznego Orlińskiego. Jego wokalne dokonania i niekwestionowany talent, a także 2 umiejętności taneczne, urok i wdzięk szturmem podbiły publiczność. Transmisja opery odbędzie się 4 grudnia.
Kolejna szczególnie ważna dla Polaków data to 29 stycznia 2022, kiedy to transmitowana będzie nowa inscenizacja „Rigoletta” Verdiego z Piotrem Beczałą, który w tej roli występował w sezonie 2012-2013, w scenerii skrzącego się neonami Las Vegas lat 60. Tym razem, wielokrotnie nagradzany Bartlett Sher bada, jakie nowe treści wydobędzie z opery Verdiego umiejscowienie jej w latach 20. XX wieku.
Artur Ruciński, wraz z Nadine Sierrą i Javierem Camareną zaśpiewa 21 maja w nowej inscenizacji „Łucji z Lammermooru”. Reżyseruje Simon Stone, twórca m.in. filmu „Wykopaliska” z Ralphem Fiennesem i Carey Mulligan.
Przełom w Met, czyli „W moich kościach ogień”
W nadchodzącym sezonie odbędzie się prapremiera o historycznym, bezprecedensowym charakterze. W ciągu 138 lat swej działalności, na deskach The Metropolitan Opera wystawiono trzysta tytułów: żaden z nich nie był skomponowany przez czarnoskórego kompozytora. Aż do tego sezonu. Autorem „Fire Shut Up in My Bones. W moich kościach ogień” jest Terence Blanchard, ceniony muzyk jazzowy i kompozytor, autor muzyki do filmów Spike’a Lee, laureat nagród Grammy. Opera powstała na podstawie wspomnień amerykańskiego dziennikarza i prezentera stacji „Black News Channel” Charlesa M. Blowa.
Ta zmiana dyktowana jest nie tylko pragnieniem wzbogacenia, zróżnicowania repertuaru, ale i odpowiedzią na sytuację w USA: kumulacja drastycznych aktów przemocy i rasizmu domagała się reakcji – także ze strony instytucji teatralnych, operowych w kontekście ich społecznej odpowiedzialności. Dyrektor generalny Met, Peter Gelb potwierdza, że na decyzję, by nie zwlekać z dołączeniem do repertuaru „Fire...”, miał bez wątpienia ruch Black Lives Matter.
„W moich kościach ogień” (ang. Fire Shut Up in My Bones) to wyjątkowy spektakl, poruszający ze względu na bolesną, osobistą – a jednocześnie uniwersalną, współdzieloną z obywatelami nie tylko Stanów Zjednoczonych – autentyczną historię Blowa. Jej wydźwięk wzmaga fascynująca forma, za którą odpowiedzialny jest Terence Blanchard, świadom dokonań operowej klasyki, ale i z pasją czerpiący z energii muzyki jazzowej, jemu najbliższej. Operę poprowadzi dyrektor muzyczny Met, Yannick Nézet-Séguin.
Wielkie gwiazdy na wielkim ekranie
Jak co roku, w spektaklach wystąpi wspaniałe grono gwiazd światowej wokalistyki – nie zabraknie Anny Netrebko (debiutującej na scenie Met jako księżniczka Turandot w będącej wizytówką tegoż Teatru inscenizacji Franca Zeffirellego), wspomnianego René Pape jako Borysa Godunowa, Matthew Polenzaniego w tytułowej roli w monumentalnej, pięcioaktowej operze Verdiego „Don Carlos”. Dwukrotnie zobaczymy Isabelle Leonard, która wystąpi w familijnej wersji „Kopciuszka” Masseneta i w prezentowanej pierwszy raz w HD „Ariadnie z Naxos” Straussa. Wydarzeniem będzie także prapremiera „Hamleta” Bretta Deana zamykająca sezon transmisji – to spektakl, który odniósł triumf w Glyndebourne, należącym do ścisłej czołówki festiwalu operowym.
Od 2006 roku, dzięki transmisjom spektakli w jakości HD & DD Surround, w których nowojorska Met jest pionierem, ponad 25 milionów widzów obejrzało na żywo ponad 130 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Dzięki satelitarnemu przekazowi każdy spektakl ogląda jednocześnie średnio 350.000 melomanów zgromadzonych na widowniach ponad 70 krajów świata. Realizatorzy transmisji tradycyjnie już zadbają o dodatkowe atrakcje: wywiady z artystami, wizyty za kulisami, w pracowniach teatralnych czy na próbach do kolejnych spektakli. Pomysłodawcą i głównym producentem cyklu jest Peter Gelb, dyrektor generalny Met. W Polsce spektakle transmitowane są z polskimi napisami.