Wystawa „Re-interpretations” to pierwsze tegoroczne przedsięwzięcie Instytutu Adama Mickiewicza. Dzięki współpracy z artystami i kuratorami z Japonii, Ukrainy i Polski uczestnicy festiwalu mogą zetknąć się z polską i ukraińską kulturą poddaną reinterpretacji. Tradycje, narodowe symbole, ale także tematy ważne dla obu tych kultur współcześnie, zaprezentowano w zupełnie nowych formach i okolicznościach. Poza dziełami wizualnymi, przełożone zostały one także na język performansu czy piosenki.
Inne aktualności
-
Warszawa. Spektakl „Grzybki” w ramach Otwartej Sceny IT 12.04.2025 09:57
- Warszawa. Prapremiera „Strachy, achy i kalorie!” w Teatrze Lalek Guliwer – w sobotę 12.04.2025 09:21
- Kraj. „Po co ten spacerek?” – Maja Komorowska czyta wiersze polskich poetów. Powrót Sceny Poetyckiej Teatru Telewizji 12.04.2025 09:08
-
Warszawa. Ogłoszenie programu 45. Warszawskich Spotkań Teatralnych 12.04.2025 08:51
- Warszawa. MKiDN zainaugurowało działalność Narodowego Obserwatorium Kultury 11.04.2025 15:26
- Badów Górny. Majówka w Teatrze Badów 11.04.2025 14:44
- Sopot. Zmodernizują Międzypokoleniowe Centrum Kultury Mamuszki 14 11.04.2025 14:09
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Po co ten spacerek?" na Scenie Poetyckiej 11.04.2025 13:58
- Warszawa. „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej w Komunie 11.04.2025 13:52
- Warszawa. Cykl wykładów ON-LINE dla Kandydatów na Wydział Scenografii 11.04.2025 13:39
- Wrocław. Cezary Łukaszewicz w głównej roli w filmie „Bucza” 11.04.2025 12:59
- Lublin. Redbad Klynstra-Komarnicki eksmitowany ze służbowego mieszkania 11.04.2025 12:31
- Poznań. Wokół książki Wojciecha Śmiei „Po męstwie” – dziś w Teatrze Polskim 11.04.2025 11:50
-
Wrocław. Sherlock Holmes walczy z Białym Diabłem. Spektakl z udziałem publiczności - na scenie i... w tramwaju! 11.04.2025 11:20
Wystawa jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Osaka Kansai, który potrwa od 28 stycznia do 13 lutego w Osace. To druga edycja festiwalu, podczas którego odbędą się wystawy artystów związanych z regionem Kansai, targi sztuki, na których swoje prace wystawiać będą galerie z Japonii i zagranicy, oraz konferencje podejmujące temat możliwości, jakie kryje w sobie sztuka.
Główną ideą wystawy „Re-interpretions” jest przyjrzenie się polskim i ukraińskim wyobrażeniom o przeszłości, historii oraz relacji kultury i tradycji. W pracach artystów znajdują się nawiązania do współczesnego rozumienia romantyzmu i słowiańskości w kulturze obu krajów. „Re-interpretations” stawia pytania o istotne więzi kulturowe oraz literackie łączące Polskę i Ukrainę a romantyczna walka za ojczyznę czy śmierć w imię idei zostaje zestawiona z japońskim podejściem do śmierci, które nierozerwalnie łączy się z honorem i służbą. Artyści podejmują także próbę przemyślenia tych więzi na nowo oraz zwrócenia uwagi na kwestię zagrożeń klimatycznych, roli kobiet w społeczeństwie czy migracji.
Poza dziełami wizualnymi kluczowym elementem wystawy są współtowarzyszące jej performanse oraz dyskusje. Yulia Krivich i Taras Gembik z Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik” zaproponują program performatywny, którego celem jest nagłośnienie sprawy ukraińskiej w Japonii. Wykorzystując ukraińską tradycję Malanki, artyści postarają się przybliżyć odbiorcom odległą kulturowo Ukrainę. Z kolei Kolektyw Łaski (Julia Golachowska, Jagoda Kwiatkowska, Anna Shimomura) odwołując się do karaoke – rozrywki niezwykle popularnej w Japonii – zorganizuje wspólne śpiewanie polskich i ukraińskich piosenek przetłumaczonych na język japoński, angażując zwiedzających. Aung Myat Htay przeprowadzi warsztaty ze sztuki opowiadania historii dla mieszkańców Osaki, którzy będą mogli przypomnieć sobie o swoich ulubionych baśniach i bajkach z dzieciństwa.
Na wystawie natomiast zobaczyć można również dzieła Marty Romankiv, Bogny Burskiej, Mikołaja Sobczaka, Daniel Koniusza, Yui Akiyamy, Aung Myint, Komatsu Kazumichiego, Maeda Koheiego i Tuana Mamiego.
Kuratorami wystawy są Paweł Pachciarek, krytyk sztuki, performer związany z Instytutem Adama Mickiewicza od 2017 roku, profesor Akiko Kasuya, autorka monografii poświęconej historii współczesnej sztuki polskiej pt. „Polish Avant-Garde Art: Applied Fantasy for Survival” oraz grupa Production Zomia zrzeszająca artystów, kuratorów i profesjonalistów z Azji.