Logo
Aktualności

Warszawa. „Hate Haus” w choreografii Ramony Nagabczyńskiej w Komunie

11.04.2025, 13:52 Wersja do druku

Przed majową premierą Ramony Nagabczyńskiej, Teatr Komuna Warszawa zaprasza na pokaz gościnny spektaklu, który zrealizowała z kolektywem Hertz Haus.

fot. Dawid Linkowski/ mat. teatru

Gramy tylko jeden raz – 25 kwietnia o godzinie 19.00.

TEATR / TANIEC

HATE HAUS, choreografia:

Ramona Nagabczyńska

piątek, 25.04.2025, godz. 19.00 / pokaz gościnny

HATE HAUS podejmuje temat funkcjonowania w kolektywie. Zarówno krytyka kapitalistyczna, jak i sprzeciw wobec starych patriarchalnych modeli produkcji kulturalnej, opartych na absolutnej władzy artysty-guru (szczególnie mocno promowanych przez polską tradycję teatralną) doprowadziły do tego, że środowiska artystyczne zaczęły gloryfikować pracę kolektywną. Jej atrakcyjność staje się tym silniejsza, im bardziej kompromituje się hierarchia, wokół której – często bezzasadnie – narosło wiele przyległych wartości typu: przemocowość, absolutyzm, brak szacunku do osobistych granic.

Jednak zarówno członkinie zespołu Hertz Haus, jak i choreografka Ramona Nagabczyńska (która od trzynastu lat kolektywnie prowadzi organizację Centrum w Ruchu) na podstawie własnych doświadczeń dochodzą do wniosku, że praca kolektywna rozwiązuje pewne problemy, ale w ich miejscu pojawiają się inne. Współtworzenie kolektywu zawsze ma charakter eksperymentalny, gdyż nie dysponujemy gotowymi modelami, jakie ma praca oparta na systemie hierarchicznym. Każdy kolektyw wypracowuje własny system funkcjonowania, który dodatkowo musi mieć możliwość dostosowywania się do ciągle zmieniających się warunków, celów oraz potrzeb członków. Praca podejmowana przez kolektyw jest zawsze jednocześnie pracą na rzecz konkretnego projektu i pracą na rzecz samostanowienia kolektywu.

KUP BILET

Ramonę Nagabczyńską interesuje wydobycie partykularnego głosu kolektywu Hertz Haus. Nie tylko głosów poszczególnych członkiń grupy, lecz głosu tworu, któremu nadały życie. Głosu, który jest czymś więcej lub czymś mniej niż suma poszczególnych głosów. Nie jest to spektakl o kolektywach jako takich, lecz o kolektywie jakim jest Hertz Haus. W tym celu artystki wykorzystują do pracy choreograficznej doświadczenia grupy, dla których znajdują choreograficzne odpowiedniki. Zadają pytania, które pomogą im lepiej zrozumieć naturę tworu, które Hertz Haus współtworzą. Czy każdy głos rzeczywiście ma taką samą wagę? Czy może istnieć terror kolektywności? Gdzie leżą granice kompromisu? Jaka jest relacja między osobistą odpowiedzialnością, a kolektywną odpowiedzialnością? Jaka jest motywacja do współtworzenia kolektywu?

Artystki zdecydowały się na tytuł HATE HAUS, który jest autotematycznym żartem – nazwa kolektywu Hertz Haus (hertz, jako serce) nie zawsze odpowiada ambiwalencji ich uczuć.

Choreografia: Ramona Nagabczyńska

Wykonanie: Magdalena Kowala, Natalia Murawska, Joanna Woźna, Anna Zglenicka

Muzyka: Qba Janicki

Reżyseria oświetlenia: Jędrzej Jęcikowski

Produkcja: Stowarzyszenie Córy Kultury

Producentka: Agnieszka Czichy

Współpraca produkcyjna: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Gdański Teatr Szekspirowski, Aste

Czas trwania: ok. 65 minut

fot. Wiktor Malinowski

A JUŻ NIEDŁUGO PREMIERA NOWEGO SPEKTAKLU RAMONY NAGABCZYŃSKIEJ W TEATRZE KOMUNA WARSZAWA...

TEATR / TANIEC

KOCHAM BALET, choreografia:

Ramona Nagabczyńska

piątek-niedziela, 30.05.-01.06.2025, godz. 19.00

Cztery tancerki i niezależne artystki tańca, które ukończyły szkołę baletową, lecz porzuciły balet na rzecz innych form tanecznych, przyglądają się baletowi na nowo. Zauważają, co je dalej przyciąga w tej dyscyplinie, co je odrzuca, jakie widzą ślady swojej edukacji baletowej w obecnym ciele i życiu. Po dwudziestu latach od zakończenia przygody z baletem Aleksandra Borys, Karolina Kraczkowska, Ramona Nagabczyńska i Iza Szostak osiągają krytyczny dystans potrzebny do tego, żeby dostrzec „tekst” baletu. A jak się okazuje „tekst” ten jest bardzo bogaty. Zarówno wyrażane explicite libretta baletowe, jak i ukryte za kulisami narracje można bez końca analizować jako machiny ideologiczne.

Więcej informacji wkrótce.

KUP BILET

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także