EN

19.02.2021, 12:56 Wersja do druku

Gdańsk-Sopot. Nowości na scenach Teatru Wybrzeże

Najnowsze propozycje trójmiejskiej sceny to nowa adaptacja klasycznego romantycznego dramatu narodowego i premiera reporterskiego spektaklu o emigracji zarobkowej.

fot. Dominik Werner/mat. teatru

Gdańskie Wybrzeże w ciągu kilku dni prezentuje widzom aż trzy premiery - to oczywiście owoce teatralnej pracy z czasu lockdownu, które czekały na prezentację już od jakiegoś czasu, niektóre wręcz od jesieni. Po „Sztuce" z poprzedniego weekendu, w najbliższych dniach będzie można przedpremierowo zobaczyć „Lilię Wenedę" i premierowo „Emigrantki". To w pewnym sensie spektakle z dwóch biegunów: jeden klasyczny, a drugi - zupełna nowość.

„Lilia Weneda" to narodowy dramat, w którym Słowacki nawiązywał z jednej strony do antycznej historii, z drugiej - do klęski powstania listopadowego, wciąż świeżej w jego pamięci podczas pisania tego tekstu. Najnowszą wersję klasycznego dramatu przygotował na gdańskiej scenie Grzegorz Wiśniewski, reżyser wszechstronny, z widocznym zamiłowaniem do tekstów pozwalających na tworzenie podniosłych, wizyjnych scen - trudno wyobrazić sobie do tego lepszą okazję niż inscenizację romantycznego dramatu narodowego. To, że scenografię do tego przedstawienia przygotowuje Mirek Kaczmarek, to mocny powód, żeby oczekiwać realizacji niezwykle atrakcyjnej pod względem wizualnym.

fot. Bartosz Bańka/mat. teatru

Druga z premier w Wybrzeżu to z kolei najnowszy tekst Radosława Paczochy, odnoszący się do bardzo aktualnego problemu. Autor zajął się psychologicznymi i rodzinnymi konsekwencjami emigracji zarobkowej.

Nawiązując do licznych reporterskich opowieści o rozbitych rodzinach i wychowywanych przez babcie i dziadków dzieciach, prawie wcale nie znających swoich rodziców, Paczocha pisze o tym z punktu widzenia tytułowych kobiet. Są rozdarte między koniecznością zarabiania na dzieci a dramatem, który powoduje brak kontaktu z nimi.

Przedstawienie na podstawie tekstu, w którym na pierwszym planie są kobiety, reżyseruje kobieta. Elżbieta Depta to młoda reżyserka, która ma w swoim dorobku bardzo różnorodne realizacje - w Kielcach zrobiła spektakl na podstawie wojennego reportażu noblistki Swiatłany Aleksijewicz, w Gnieźnie - „Solaris", Lemowską klasykę psychologicznej fantastyki, a w Lublinie - przedstawienie dla dzieci na podstawie tekstu Maliny Prześlugi.

***

Juliusz Słowacki „Lilia Weneda"
• reżyseria: Grzegorz Wiśniewski, scenografia: Mirek Kaczmarek, muzyka: Rafał Ryterski
• występuję: Magdalena Gorzelańczyk, Katarzyna Dałek, Sylwia Góra, Marek Tynda, Janek Napieralski, Piotr Biedroń, Krzysztof Matuszewski, Jakub Nosiadek, Marcin Miodek, Michał Jaros
• przedpremiera: PIĄTEK-NIEDZIELA, 19-21 lutego, ŚRODA-CZWARTEK, 24-25 lutego, godz. 19, premiera: PIĄTEK, 26 lutego, Sopot, Teatr Wybrzeże, Scena Kameralna, ul. Boh. Monte Cassino 30

---

Radosław Paczocha „Emigrantki"
• reżyseria: Elżbieta Depta, scenografia: Agata Andrusyszyn-Chwastek, muzyka: Maciej Szymborski
• występują: Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Brajner, Katarzyna Figura
• przedpremiera PIĄTEK, 19 lutego, godz. 19, prapremiera SOBOTA, 20 lutego, godz. 19, kolejne spektakle: NIEDZIELA, 21 lutego, WTOREK-CZWARTEK, 23-25 lutego, Gdańsk, Teatr Wybrzeże, Scena Stara Apteka, ul. Teatralna 4

Tytuł oryginalny

Teatr Wybrzeże. Nowości na teatralnej scenie

Źródło:

Gazeta Wyborcza - Trójmiasto nr 41/dodatek Co Jest Grane

Wątki tematyczne