Czy Ibsen wyprzedził współczesny feminizm i pokazał kobietom drogę do emancypacji? Tyle można wyczytać z tekstu jego dramatu, którego adaptację przygotował Radosław Rychcik.
„Nora" to dramat jednego z klasyków i ojców współczesnego teatru, norweskiego dramatopisarza, dramaturga i reżysera, Henrika Ibsena. Powstał na przełomie lat 70. i 80. XIX wieku, ale mocno antycypował przemiany społeczne, które dokonały się dopiero sto lat później. To opowieść o kobiecie uwikłanej w społeczne schematy i niezmienne zasady życia rodzinnego. Nora uświadamia sobie, jak bardzo ją one ograniczają i w jak wielkim stopniu o jej pozycji decyduje wola ojca i męża. Po kłótni z tym ostatnim postanawia opuścić dom i zacząć samodzielne życie. Postać Nory stalą się tym samym teatralnym symbolem samodzielności i emancypacji.
Najnowszą wersję tego dramatu przygotowuje na scenie Teatru Wybrzeże Radosław Rychcik, twórca, który przenosi mocno zakorzenione w historii kultury teksty w zupełnie inne konteksty. Jego znakiem rozpoznawczym stało się umieszczanie klasycznych dramatów w kostiumach zaczerpniętych z kultury masowej - tak było w przypadku „Dziadów" z Teatru Nowego w Poznaniu czy gombrowiczowskiego „Ślubu", który Rychcik kilka tygodni temu przygotował na scenie Teatru Zagłębia w Sosnowcu.
Na kształt jego gdańskiego spektaklu z pewnością wpłynie także fakt, że w tytułowej roli występuje Dorota Androsz. To jedna z najciekawszych dziś aktorek swojego pokolenia. Słynie z odwagi do scenicznych przekroczeń i z budowania ról na bazie ciekawych odniesień, czerpanych zarówno z książek, jak i z życia. Od dawna nie można było zobaczyć jej w dużej roli w Wybrzeżu, tak jakby gdańska scena nie wykorzystywała do końca ogromnego potencjału tej aktorki. Nie marnowała ona jednak czasu - zadebiutowała jako reżyserka świetnym i dobrze przyjętym spektaklem „Koniec miłości" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, angażowała się także w liczne przedsięwzięcia na pograniczu performance'u i sztuk plastycznych.
***
Premiera PIĄTEK, 23 października, godz. 19, kolejne spektakle: SOBOTA-NIEDZIELA, 24-25 listopada, godz. 19.30, Gdańsk, Teatr Wybrzeże, Scena Stara Apteka, ul. Teatralna 2, bilety: 35-45 zł