Inne aktualności
- Brwinów. Kiedrzyński – artysta przypomniany 31.03.2025 09:10
-
Katowice. Wręczono Fryderyki w 12. kategoriach muzyki klasycznej 31.03.2025 08:53
- USA. W wieku 90 lat zmarł aktor Richard Chamberlain 31.03.2025 08:23
-
Warszawa. Spektakl „Sam na sam” w ramach Otwartej Sceny IT 31.03.2025 08:20
- Bytom. Wydział Teatru Tańca AST zaprasza na „Bachantki” w reż. Darii Kopiec 29.03.2025 14:34
- Bytom. Rozbark zaprasza do udziału w konkursie teatrów tańca dzieci i młodzieży 29.03.2025 12:38
- Olsztyn. OTL z rekordowym dofinansowaniem z MKiDN 29.03.2025 12:29
- Gdańsk. Dziś premiera „Potopu” w Teatrze Wybrzeże 29.03.2025 10:41
- Częstochowa. Teatr Mickiewicza rozpoczyna współpracę z Uniwersytetem Jana Długosza 29.03.2025 09:48
- Rzeszów. Teatr Siemaszkowej wznawia „Okno na Parlament” w reż. Marcina Sławińskiego 29.03.2025 09:28
- Warszawa. We wtorek premiera „Karolci” w Teatrze Polskim 29.03.2025 09:23
-
Kraków. Dźwięk, przestrzeń i historia: wkrótce Misteria Paschalia 2025 29.03.2025 09:17
- Poznań. Ogłoszono wykonawcę nowego gmachu Teatru Muzycznego 29.03.2025 09:11
- Bydgoszcz. Filharmonia Pomorska dostała 50 milionów złotych dofinansowania na rozbudowę 29.03.2025 09:07
Kulturalny krach roku: porażka w staraniach o tytuł ESK. Europejskich jurorów nie przekonał metaforyczny dokument odwołujący się do zanikających sentymentów. Na szczęście inna aplikacja napisana w MCK dała nam tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki.
Powtórzmy to, co już setki razy napisano: Europejska Stolica Kultury to najbardziej prestiżowa inicjatywa Unii Europejskiej w dziedzinie kultury. Ideą jest wzajemne poznanie, zbliżenie i dialog międzykulturowy. Miasta będące ESK przez rok mają szansę skupić na sobie uwagę całej Europy, realizując specjalny program kulturalny, dofinansowany przez UE. Korzystają przy tym z inwestycji wspomagających ich rozwój i rewitalizację wielu miejsc.
Miasto tytularne zyskuje wizerunkowy prestiż, przekładający się na korzyści ekonomiczne osiągnięte choćby dzięki zwiększonemu ruchowi turystycznemu. W wydarzeniach w Marsylii (ESK – 2013 r.) uczestniczyło 11 mln osób, w tym 511 tys. w samej ceremonii otwarcia. W węgierskim 145-tysięcznym Peczu (2010 r.) o 27 proc. wzrósł ruch turystyczny. Liverpoolowi w 2008 r. wpadło do kasy 130 mln funtów dodatkowego zysku z kieszeni uczestników wydarzeń kulturalnych. W 2009 r. Wilno jako ESK zorganizowało kilkaset imprez artystycznych o randze międzynarodowej, co też musiało przynieść wymierne korzyści.