Inne aktualności
- Białystok. Premiera spektaklu o miłości – „Wieczoru Trzech Króli” Szekspira w Teatrze Dramatycznym 22.02.2025 14:18
-
Warszawa. Premiera spektaklu muzycznego „Na prochach” w Teatrze Syrena – w sobotę 22.02.2025 12:00
- Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej 21.02.2025 18:02
-
Kielce. Zdjęcia Pawła Edelmana do „Skóry po dziadku” Pakuły 21.02.2025 17:50
- Kraków. Artyści i pracownicy Teatru Scena STU uhonorowani Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 21.02.2025 16:26
- Zakopane. Spektakl kabaretowo-muzyczny „Międzyczas” wg utworów Jonasza Kofty i premiera płyty 21.02.2025 16:09
- Warszawa. Ukraińskie „Dziady” w Teatrze Dramatycznym 21.02.2025 16:08
- Szczecin. W marcu premiera „Pół na pół” w Teatrze Polskim 21.02.2025 16:05
- Warszawa. Niepokojące plany dotyczące czeskiego Instytutu Teatralnego 21.02.2025 16:00
-
Lublin. Nowy cykl czytań performatywnych w Teatrze Osterwy 21.02.2025 15:42
-
Katowice. Wkrótce finał 2. edycji projektu WyspianKiss w Teatrze Śląskim 21.02.2025 14:36
-
Wrocław. Opera zachęca do wsparcia Ukrainy podczas spektaklu „Carmen” 21.02.2025 14:34
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej – w poniedziałek 21.02.2025 14:34
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują „Misia Kubusia i przyjaciół” 21.02.2025 14:07
Kulturalny krach roku: porażka w staraniach o tytuł ESK. Europejskich jurorów nie przekonał metaforyczny dokument odwołujący się do zanikających sentymentów. Na szczęście inna aplikacja napisana w MCK dała nam tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki.
Powtórzmy to, co już setki razy napisano: Europejska Stolica Kultury to najbardziej prestiżowa inicjatywa Unii Europejskiej w dziedzinie kultury. Ideą jest wzajemne poznanie, zbliżenie i dialog międzykulturowy. Miasta będące ESK przez rok mają szansę skupić na sobie uwagę całej Europy, realizując specjalny program kulturalny, dofinansowany przez UE. Korzystają przy tym z inwestycji wspomagających ich rozwój i rewitalizację wielu miejsc.
Miasto tytularne zyskuje wizerunkowy prestiż, przekładający się na korzyści ekonomiczne osiągnięte choćby dzięki zwiększonemu ruchowi turystycznemu. W wydarzeniach w Marsylii (ESK – 2013 r.) uczestniczyło 11 mln osób, w tym 511 tys. w samej ceremonii otwarcia. W węgierskim 145-tysięcznym Peczu (2010 r.) o 27 proc. wzrósł ruch turystyczny. Liverpoolowi w 2008 r. wpadło do kasy 130 mln funtów dodatkowego zysku z kieszeni uczestników wydarzeń kulturalnych. W 2009 r. Wilno jako ESK zorganizowało kilkaset imprez artystycznych o randze międzynarodowej, co też musiało przynieść wymierne korzyści.