Inne aktualności
-
Bydgoszcz. Michał Kmiecik laureatem nagrody dramaturgicznej Aurora
22.11.2025 09:22
- Warszawa. Konkurs kompozytorski im. Feliksa Konopaska – prawykonania nagrodzonych utworów 21.11.2025 20:13
- Warszawa. Pierwszy koncert symfoniczny w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 21.11.2025 20:10
- Kraków. Kids Rave – wydarzenie taneczne dla dzieci i dorosłych 21.11.2025 17:46
- Kraków. MKiDN: Medale „Gloria Artis” na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego 21.11.2025 17:29
- Litwa. Rozpoczął się festiwal Dni Kultury Polskiej w Wilnie 21.11.2025 17:24
- Białystok. Recytatorzy z dziewięciu krajów przyjadą na finał konkursu „Kresy" 21.11.2025 17:22
- Kielce. Wyróżnienia dla budynku Teatru Żeromskiego 21.11.2025 15:55
- Warszawa. „jaśniej!” w Teatrze Guliwer, czyli pierwsza premiera w jubileuszowym sezonie 21.11.2025 15:44
-
Warszawa. Pokaz spektaklu-koncertu „2xHammond”. Otwarta Scena IT
21.11.2025 15:35
-
Bielsko-Biała. W Teatrze Polskim spotkanie autorskie z prof. Andrzejem Linertem
21.11.2025 15:23
-
Warszawa. Program Otwartej Sceny IT w grudniu
21.11.2025 15:22
-
Lublin. Dziesięć ofert w przetargu na przebudowę dawnego Domu Kultury Kolejarza
21.11.2025 14:42
-
Warszawa. Publikacja „Wszystko, co chcesz wiedzieć o dystrybucji spektakli (ale boisz się zapytać)”
21.11.2025 14:41
Kulturalny krach roku: porażka w staraniach o tytuł ESK. Europejskich jurorów nie przekonał metaforyczny dokument odwołujący się do zanikających sentymentów. Na szczęście inna aplikacja napisana w MCK dała nam tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki.
Powtórzmy to, co już setki razy napisano: Europejska Stolica Kultury to najbardziej prestiżowa inicjatywa Unii Europejskiej w dziedzinie kultury. Ideą jest wzajemne poznanie, zbliżenie i dialog międzykulturowy. Miasta będące ESK przez rok mają szansę skupić na sobie uwagę całej Europy, realizując specjalny program kulturalny, dofinansowany przez UE. Korzystają przy tym z inwestycji wspomagających ich rozwój i rewitalizację wielu miejsc.
Miasto tytularne zyskuje wizerunkowy prestiż, przekładający się na korzyści ekonomiczne osiągnięte choćby dzięki zwiększonemu ruchowi turystycznemu. W wydarzeniach w Marsylii (ESK – 2013 r.) uczestniczyło 11 mln osób, w tym 511 tys. w samej ceremonii otwarcia. W węgierskim 145-tysięcznym Peczu (2010 r.) o 27 proc. wzrósł ruch turystyczny. Liverpoolowi w 2008 r. wpadło do kasy 130 mln funtów dodatkowego zysku z kieszeni uczestników wydarzeń kulturalnych. W 2009 r. Wilno jako ESK zorganizowało kilkaset imprez artystycznych o randze międzynarodowej, co też musiało przynieść wymierne korzyści.