Inne aktualności
- Warszawa. „Worst Case Scenario” w Centrum Sztuki Włączającej 09.12.2024 18:27
- Szczecin. Najbliższy tydzień w Teatrze Polskim 09.12.2024 17:23
- Bielsko-Biała. Teatr Polski wystawi prapremierę musicalu o Marii Koterbskiej 09.12.2024 16:23
- Warszawa. Grudniowe wystawy w Muzeum Teatralnym i Galerii Opera 09.12.2024 15:17
- Gdańsk. Dziś czytanie holenderskiej sztuki w ramach PC Dramy w Żaku 09.12.2024 15:04
- Warszawa. Premiera spektaklu „Samao – łowczyni drzew” w Teatrze Baj 09.12.2024 14:54
- Katowice. Ogłoszono program 18. Katowickiego Karnawału Komedii 09.12.2024 14:35
- Bydgoszcz. W Operze Nova ruszają próby do Koncertów Sylwestrowych 09.12.2024 13:49
- Kraków. Boska Komedia po trzecim dniu 09.12.2024 13:48
- Badów Górny. Pod koniec grudnia premiera „Monologów wariatki” w Teatrze Badów 09.12.2024 13:36
- Warszawa. Premiera „Sceny przyszłości” w Komunie Warszawa 09.12.2024 13:30
- Łódź. Nie żyje Andrzej Piliczewski. Na jego filmach wychowały się miliony Polaków 09.12.2024 11:54
- Szwecja. Polskie noblistki bohaterkami instalacji świetlnych w Sztokholmie 09.12.2024 11:49
- Lublin. Opolska „Kotka na gorącym blaszanym dachu” z wizytą w Teatrze Starym 09.12.2024 11:24
Sztuka Tadeusza Różewicza, która przy każdej inscenizacji wzbudzała gorącą debatę o partyzantce i wojnie, będzie miała premierę 23 marca w bielskim Teatrze Polskim.
Premiera w Bielsku-Białej będzie pierwszą, jaka odbędzie się po wydaniu biografii autora „Różewicz. Rekonstrukcja” Magdaleny Grochowskiej, która przyniosła nowe odczytanie życia artysty. Autorka opowiedziała o emancypacji żydowskiej matki poety, a także o problemach w czasie II wojny światowej, gdy Tadeusz mógł paść ofiarą denuncjacji.
Trafił do oddziału Armii Krajowej, dowodzonego przez kapitana Stanisława Sojczyńskiego „Warszyca”, szefa Kedywu w Radomsku, po zakończeniu wojny – szefa oddziału antykomunistycznej konspiracji.
Tadeusz Różewicz rozpoczął pisanie „Do piachu” po wojnie, skończył na początku lat 70., ale do 1979 r., gdy sztukę wydrukował „Dialog”, była ona objęta cenzurą. Powodem było naturalistyczne pokazanie partyzantki. Szyderstwo satyry skupiło się na Ułanie, żołnierzu NSZ. Centralną postacią jest prosty chłopak Waluś, na którym wykonany ma być wyrok za bandyterkę.
Jan Kott uznał „Do piachu” za jeden z trzech najważniejszych dramatów w powojennej Polsce. Jednak po publikacji w „Dialogu” autor oskarżany był o szarganie narodowych i religijnych świętości. Tak było również po prapremierze w Teatrze na Woli (1979) w reżyserii Tadeusza Łomnickiego oraz w Teatrze Telewizji (1990) w reżyserii Kazimierza Kutza. Po tych wydarzeniach autor wyraził zgodę tylko na inscenizację Teatru Provisorium we współpracy z Kompanią Teatr (2003) we wspólnej reżyserii Witolda Mazurkiewicza i Janusza Opryńskiego. Autorzy postawili nacisk na „raport z lasu, z czasów Apokalipsy” – bez konkretnych historycznych odniesień.