Już 27 kwietnia w Radiu Wrocław czeka na Państwa wyśmienity tort jazzowy. Trzywarstwowy przekładaniec kryje w sobie różnorodne smaki, złączone masą twórczą; monodramem, animowanymi multimediami i koncertem jazzowym pod egidą Adama Kawończyka, jednego z najwybitniejszych trębaczy w Polsce.
Inne aktualności
- Bydgoszcz. Hamlet, Werter i inni. Początek nowego roku w Teatrze Polskim 27.12.2024 15:59
- Kielce. Przed premierą „Niedoparków” Teatr Kubuś szuka skarpetek 27.12.2024 15:39
- Warszawa. Szefowa MKiDN odwołała dyrektorkę Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca 27.12.2024 15:33
- Warszawa. Otwarto e-sklep Teatru Syrena 27.12.2024 14:44
- Wrocław. Więcej o nowej dyrektorce Opery 27.12.2024 13:28
- Łódź. W najbliższą sobotę Marcin Pryt recytuje na żywo 27.12.2024 12:05
- Bydgoszcz. Sylwestrowa gorączka w Operze Nova 27.12.2024 12:02
- Pruszcz Gdański. Reżyser i animator Sławomir Kochanek z nagrodą kulturalną 27.12.2024 11:54
- Kielce. Sylwester w Teatrze Żeromskiego z recitalem i farsą 27.12.2024 11:45
- Kielce. „Integrująca Gala Tańca” w KTT w ramach Przestrzeni Sztuki 27.12.2024 11:40
- Szczecin. Teatr Współczesny zapowiada styczniową premierę „Na rauszu” 27.12.2024 11:26
- Warszawa. Kolejne recenzje Komisji Artystycznej Konkursu „Klasyka Żywa” 27.12.2024 11:15
- Kraków. Miejsca, gdzie można z kulturą pożegnać stary rok 27.12.2024 10:18
- Łódź. Roztańczony sylwester oraz karnawał w Teatrze Muzycznym w Łodzi 27.12.2024 10:07
O wysokich walorach smakowych artystycznego przysmaku świadczy aprobatywna recenzja prof. Janusza Deglera (wybitnego teatrologa i historyka teatru), który podczas jednego z czterech premierowych pokazów, w 2021 roku zaszczycił nas w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Opis wrażeń z profesorskiej degustacji zachęcił grupę produkcyjną do kolejnych eksperymentów smakowych, wychodzących poza rejon Dolnego Śląska.
Fragment recenzji:
„Z podziękowaniem przesyłam kilka refleksji o spektaklu „Nim wstanie dzień”, mając nadzieję, że będę mógł obejrzeć go powtórnie… Nim wstanie dzień – to frapująca opowieść o życiu i twórczości Krzysztofa Komedy, przygotowana z okazji dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin tego wybitnego kompozytora i słynnego jazzmana. Tworzą ją fragmenty jego kompozycji do znanych filmów, m. in. Romana Polańskiego, wykonywanych na żywo przez kwartet muzyczny, a łączy postać narratora (alter ego artysty). Przed czekającą go operacją powraca on wspomnieniami do różnych okresów swego życia, począwszy od dzieciństwa, a kończąc na tragicznym wypadku, który spowodował jego przedwczesne odejście 29 kwietnia 1969 r. Oglądałem ten spektakl ze wzruszeniem, bo przywracał pamięć o pięknych latach młodości. Należę do pokolenia, które wkroczyło w dorosłe życie w atmosferze wolności, jaką przyniósł Październik 1956. Podniosła się żelazna kurtyna, oddzielająca nas od Zachodu i szeroką falą spłynęła to, co w czasach stalinizmu było niedostępne lub zakazane: powieści Sartre’a i Camusa, Hemingwaya i Faulknera, filmy Felliniego i Bunuela, dramaturgia młodych gniewnych Anglików i przede wszystkim jazz, potępiony dotąd jako przejaw sztuki burżuazyjnej. Niemal z dnia na dzień powstawały zespoły jazzowe, a wśród nich Komeda Sextet, który niebawem zyskał międzynarodową sławę, a jego twórca stał się postacią kultową (…)” Janusz Degler
Przyjęcie urodzinowe z okazji jubileuszu 91. Urodzin Krzysztofa Komedy, odbędzie się w Sali koncertowej Radia Wrocław, jednego z patronów wydarzenia. Wrocławski spektakl stanowi bridge do tegorocznej trasy, która ma już za sobą dwa udane pokazy w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku i Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie.
Środek ciężkości opisywanego przez muzyka świata koncentruje się na dramacie jego umysłu, cierpieniu i samotności. Jest to próba wyciszenia wielu sporów dotyczących opisów (w ogólnodostępnych i nie zawsze rzetelnych publikacjach) okoliczności śmierci artysty. Spektakl bazuje na dokumencie i literackiej fikcji; łącząc rozmaite dziedziny sztuki, dociera do szerokiego kręgu odbiorców. Krzysztof Witkowski, pomysłodawca i reżyser spektaklu postanowił rozbudować pierworys, odejść od formuły referującej i stworzyć autorskie dzieło teatralne, będące połączeniem zróżnicowanych oraz oryginalnych działań twórczych zaproszonych do udziału w projekcie artystów. Wspólnie z artystką Agatą Szubą stworzyli refleksyjny, a zarazem uniwersalny język wizualny, przetworzony przez nią w formę rysunkowych i malarskich notatek. Poddane subtelnemu ruchowi ilustracje (zachowujące charakterystyczny styl ich twórczyni, Agaty Szuby) zbudowały wieloplanowe pejzaże pamięci Krzysztofa Komedy.
Reżyser rozbudował również fabułę pokazu, wprowadzając mocniejsze środki wizualne oraz dźwiękowe, metaforyzując tym samym skrupulatnie opisywaną przez aktora rzeczywistość. Proces rozkodowywania scenariusza, połączony z emocjonalnym działaniem na scenie stworzył zintensyfikowane formalnie, ponadgodzinne widowisko zapewniające publiczności wyjątkowe doznania, tym samym pozostawiając niezapomniany ślad po wielkim talencie artysty, który potrafił swoją muzyką opowiedzieć więcej aniżeli to, co widać na ekranie.
Na scenie zagrają: Adam Kawończyk zaliczany do czołowych trębaczy jazzowych w Polsce, Piotr Domagała gitarzysta jazzowy, Oleg Dyyak multiinstrumentalista, akordeonista, klarnecista i perkusista oraz Krzysztof Witkowski gitarzysta basowy, reżyser spektaklu. W rolę jednego z najgenialniejszych kompozytorów muzyki filmowej wcieli się Michał Kosela, aktor Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.
Bilety do nabycia online.
W punktach stacjonarnych:
Księgarnia Książnica ul. Świdnicka 49
Księgarnia PWN ul. Kuźnicza 56
Sklep Muzyczny Ragtime ul. Traugutta 15
Sklep Muzyczny Riff ul. Piłsudskiego 28
Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz Fundacja Promocji Muzyki i Terapii Green
Sponsor: Port Lotniczy Wrocław, który wspiera „Kulturę wysokich lotów”.
Darczyńca: Fundacja KGHM Polska Miedź
Projekt współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio Wrocław
Specjalne podziękowania dla Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego im. Jana
Mikulicza Radeckiego we Wrocławiu za przekazane rekwizyty, bez których realizacja spektaklu nie była możliwa.