Inne aktualności
-
Bydgoszcz. Michał Kmiecik laureatem nagrody dramaturgicznej Aurora
22.11.2025 09:22
- Warszawa. Konkurs kompozytorski im. Feliksa Konopaska – prawykonania nagrodzonych utworów 21.11.2025 20:13
- Warszawa. Pierwszy koncert symfoniczny w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej 21.11.2025 20:10
- Kraków. Kids Rave – wydarzenie taneczne dla dzieci i dorosłych 21.11.2025 17:46
- Kraków. MKiDN: Medale „Gloria Artis” na 80-lecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego 21.11.2025 17:29
- Litwa. Rozpoczął się festiwal Dni Kultury Polskiej w Wilnie 21.11.2025 17:24
- Białystok. Recytatorzy z dziewięciu krajów przyjadą na finał konkursu „Kresy" 21.11.2025 17:22
- Kielce. Wyróżnienia dla budynku Teatru Żeromskiego 21.11.2025 15:55
- Warszawa. „jaśniej!” w Teatrze Guliwer, czyli pierwsza premiera w jubileuszowym sezonie 21.11.2025 15:44
-
Warszawa. Pokaz spektaklu-koncertu „2xHammond”. Otwarta Scena IT
21.11.2025 15:35
-
Bielsko-Biała. W Teatrze Polskim spotkanie autorskie z prof. Andrzejem Linertem
21.11.2025 15:23
-
Warszawa. Program Otwartej Sceny IT w grudniu
21.11.2025 15:22
-
Lublin. Dziesięć ofert w przetargu na przebudowę dawnego Domu Kultury Kolejarza
21.11.2025 14:42
-
Warszawa. Publikacja „Wszystko, co chcesz wiedzieć o dystrybucji spektakli (ale boisz się zapytać)”
21.11.2025 14:41
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.