Inne aktualności
- Gdańsk. Wyniki naboru SzekspirOFF 2025 12.02.2025 17:14
- Kraków. „Ulisses” Joyce’a w Teatrze Słowackiego – rzecz o żałobie i spotkaniu dwóch pokoleń 12.02.2025 16:51
- Warszawa. Spotkanie wokół książki „Wspaniała niedoskonałość. Zmagania z uzdrowieniem” w Centrum Sztuki Włączającej 12.02.2025 16:46
- Kraj. Poznaliśmy nominowanych do Polskich Nagród Filmowych Orły 2025 12.02.2025 16:05
- Białystok. „(Mikro)muzykowanie” – koncert z piosenkami zespołu Mikromusic w AT 12.02.2025 15:40
- Toruń. Teatr Horzycy ogłosił termin 29. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt 12.02.2025 15:30
- Warszawa. Przedpremierowe pokazy „Mojej kochanej Judith” w Kwadracie 12.02.2025 15:27
- Polska/Niemcy. Szczepan Twardoch laureatem Uznamskiej Nagrody Literackiej 2025 12.02.2025 14:32
- Tarnów. Prapremiera „Pana Doremi” wg Jana Brzechwy 16 lutego 12.02.2025 13:41
-
Katowice. W niedzielę poznamy laureata Nagrody im. Kazimierza Kutza 12.02.2025 13:22
- Kraków. Gaja Grzegorzewska tworzy w Radiu Kraków serial kryminalny 12.02.2025 13:21
- Warszawa. Startuje nowa edycja projektu #studencinascenę 12.02.2025 12:28
- Kraj. Komisje senackie przerwały obrady ws. projektu noweli ustawy dot. emerytur tancerzy baletowych 12.02.2025 12:18
- Poznań. Spotkanie z prof. Markiem Hendrykowskim w Bibliotece Raczyńskich 12.02.2025 11:47
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.