Inne aktualności
- USA. „Dziadek do orzechów” Czajkowskiego wśród nowojorskich atrakcji świątecznych 25.12.2024 16:00
- Łódzkie. Wiliorze, Herody i szczodraki; te tradycje bożonarodzeniowe wciąż są żywe 25.12.2024 15:57
- Warszawa. MKiDN: NIMiT wydłuży terminy realizacji projektów w ramach KPO dla kultury 24.12.2024 15:22
- E-teatr życzy pełnych spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia! 24.12.2024 14:25
- Białystok. Igor Gorzkowski reżyseruje „Wieczór Trzech Króli” w Teatrze Dramatycznym 24.12.2024 13:00
- Warszawa. Pożegnano Switłanę Oleszko – słynną ukraińską reżyserkę teatralną 24.12.2024 11:14
- Kraków. 28 grudnia ruszy Pochód Kolędniczy z Teatrem Złoty Róg 24.12.2024 10:40
- Słupsk. Sylwester w Nowym Teatrze w klimacie PRL-u 24.12.2024 10:12
- Sopot. Muzyczne serce Polski z germańskim epizodem. Powstanie muzeum Opery Leśnej 24.12.2024 09:47
- Kielce. „Noworoczna piosenka” zapowiada płytę z utworami Jerzego Wasowskiego 24.12.2024 09:37
- Lublin. Nie żyje aktor Jan Wojciech Krzyszczak 24.12.2024 09:14
- Kraj. Święta z Polskim Radiem – wyjątkowe audycje, muzyka i refleksja 24.12.2024 09:08
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 23.12.2024 17:35
- Internet. Antologia dramatów Jolanty Janiczak 23.12.2024 17:17
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.