Inne aktualności
- Międzyzdroje. Rozpoczął się 27. Festiwal Gwiazd 04.07.2024 19:09
- Warszawa. Koniec sezonu w Teatrze Ateneum 04.07.2024 18:41
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” na festiwalu w Awinionie 04.07.2024 17:10
- Warszawa. Karolina Rozwód powołana na stanowisko dyrektorki Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 04.07.2024 16:27
- Zakopane. „Nasz alfabet” hasłem 9. Zakopiańskiego Festiwalu Literackiego 04.07.2024 16:14
- Kraków. Balet, opera i spektakl rodzinny w programie nowego sezonu Opery Krakowskiej 04.07.2024 16:11
- Kraj. Polscy artyści i naukowcy tworzą immersyjny spektakl na portugalskich Azorach 04.07.2024 16:00
- Warszawa. Teatr Ateneum gra do 7 lipca 04.07.2024 15:17
- Wrocław. Lato pełne wrażeń w NFM 04.07.2024 15:00
- Kraków. Teatr Groteska zapraszany na międzynarodowe festiwale 04.07.2024 14:06
- Warszawa. Senator Fedorowicz: chcemy, by ustawę o prawach autorskich szybko przyjęto; będziemy ją zmieniać 04.07.2024 13:22
- Warszawa. Nowa scena Teatru Scena Współczesna została oficjalnie otwarta 04.07.2024 13:16
- Warszawa. Teatr Roma ogłosił najnowszą premierę. „Wicked” na wiosnę przyszłego roku 04.07.2024 13:08
- Warszawa. Premierowe „Cafe Silencio” Teatru Pantomimy Mimo na rzeszowskim festiwalu 04.07.2024 12:43
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.