Inne aktualności
- Łódź. „Rodzeństwo” Thomasa Bernharda w Teatrze Jaracza 26.04.2024 11:44
- Łódź. Kolejne pokazy w ramach akcji Dotknij Teatru 26.04.2024 11:34
- Warszawa. „Policzone i Policzeni 2024” - rusza badanie liczby artystów 26.04.2024 11:08
- Paryż. Nie żyje reżyser Laurent Cantet. Miał 63 lata 26.04.2024 10:51
- Warszawa. Dwoje kandydatów do zastąpienia Bartłomieja Sienkiewicza 26.04.2024 10:30
- Busko-Zdrój. Odsłonięto ławeczkę upamiętniającą Krystynę Jamróz 26.04.2024 10:25
- Gdańsk. „Opera? Si!”, „Wyzwolenie" i ludzie-foki na weekend 26.04.2024 09:33
- Gdańsk. Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne 26.04.2024 09:11
- Łódź. Balet Opery Lyońskiej na otwarcie Łódzkich Spotkań Baletowych 26.04.2024 09:02
- Bydgoszcz. Drugi tydzień 30. BFO pod znakiem tańca 26.04.2024 08:59
- Łódź. Śląski „Byk” na teatralnej scenie 26.04.2024 08:52
- Ludzie teatru w „Notatniku Teatralnym” – wywiad z pracownikami Narodowego Starego Teatru 26.04.2024 08:46
- Warszawa. Premiera spektaklu „Lekcje tańca” w Teatrze Kwadrat – w sobotę 26.04.2024 08:42
- Gniezno. W Teatrze Fredry premiera scenicznej wersji powieści Tokarczuk „Empuzjon” 26.04.2024 08:33
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.