Inne aktualności
- Bydgoszcz. Mikita Ilyinchyk laureatem 4. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy 24.11.2024 13:52
- Lusławice/Warszawa. Festiwal Eufonie: „Baśnie nocy” i „Siedem bram Jerozolimy” 23.11.2024 17:52
- Warszawa. „Matki. Pieśń na czas wojny” – dwa pokazy w Teatrze Powszechnym 23.11.2024 17:33
- Kraków. Ceremonia osadzenia chochoła na pamiątkę historii z „Wesela” 23.11.2024 16:50
- Gdańsk. Uniwersytet Gdański kupił nieznany scenariusz do filmu Aleksandra Forda 23.11.2024 16:43
- Warszawa. Bajki surrealistyczne Erny Rosenstein. 19. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania 23.11.2024 13:01
- Opolskie. Teatralna inicjatywa mniejszości niemieckiej w Głogówku 23.11.2024 12:48
- Warszawa. „Świąteczny Spektakl Improwizowany” w DK Zacisze 23.11.2024 11:15
- Rzeszów. 578 premier w 80 lat, czyli urodziny Teatru im. Wandy Siemaszkowej 23.11.2024 10:32
- Włochy. Inauguracja świątecznego targu na słynnej ulicy szopkarzy w Neapolu 23.11.2024 10:29
- Rzeszów. Premiera farsy „Gdzie jest mój mąż?” na 80-lecie sceny dramatycznej w mieście 23.11.2024 09:30
- TVP. Premiera spektaklu telewizyjnego pt. „Miłość” w reż. Błażeja Peszka - w poniedziałek 23.11.2024 09:04
- Gdańsk. Dziś premiera „La Boheme” w Operze Bałtyckiej 23.11.2024 08:41
- Litwa. W Wilnie rozpoczęły się Dni Kultury Polskiej 22.11.2024 19:40
Zespół Studia Kokyu sięga po figurę Szekspirowskiej Ofelii, by mówić o miłości i samotności, depresji, kobiecie i mężczyźnie, rodzicach i systemie, którego częścią jesteśmy. Impulsem do powstania Studia Kokyu była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm" w 2016 roku.
Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki zaowocowały sesjami warsztatowymi i premierą spektaklu „Halo?" trzy lata potem. Japońskie słowo „kokyu" utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi - wdech, przywoływanie wdechu. Kokyu to także tradycyjny japoński instrument strunowy i nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w latach 2013-2016. To struktura pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
W sztuce „I Come to You River: Ophelia Fractured" artyści odwołują się do słynnego obrazu Johna Everetta Millaisa przedstawiającego martwą, unoszącą się na wodzie Ofelię. Być może - zastanawiają się aktorki i reżyser - gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat? A może przyszedł czas na zmianę, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy? Spektakl jest inspirowany „Hamletem" Williama Szekspira i „Ham-letemMaszyną" Heinera Mullera.
W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta" w oryginale.
Na scenie zobaczymy trzy młode aktorki, które dołączyły do Studia Kokyu prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka przy Instytucie Grotowskiego w 2019 roku.
Anita Szymańska ukończyła Rosę Bruford College of Theatre and Performan-ce w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować pracę zawodową i badawczą.
Marie Walker pochodzi z Wielkiej Brytanii, aktorstwa również uczyła się w Rosę Bruford College.
Z kolei Martine Vrieling van Tuijl to brytyjska i holenderska aktorka i artystka, która współpracowała między innymi z Newcastle Theatre Royal.
Spektakl grany będzie w języku angielskim, ale przed przedstawieniem dostępne będzie tłumaczenie na język polski. Przedstawienie zobaczymy trzy razy, od 24 do 26 października o godz. 19 w Studiu Na Grobli.
Więcej na www.grotowski-institute.art.pl.