15.12.2020, 14:38 Wersja do druku

Warszawa. Zamknięcie sezonu 2020: „Teren wspólny” w Komunie Warszawa

W dniach 17-20 grudnia Komuna Warszawa zaprasza na zamknięcie sezonu 2020: "Teren wspólny" i premierę "Morderstwa (w) Utopii" w reż. Grzegorza Laszuka.

mat. teatru

Rok 2020 to oczywiście rok pandemii. Ale dla Komuny Warszawa czas pełen przeciwności zaczyna się już w grudniu 2019. Wtedy, tuż po zakończeniu kosztownych adaptacji nowych przestrzeni na cele działań artystycznych oraz po ogłoszeniu naboru do rezydencji w 2020 roku, budynek przy ul. Lubelskiej 30/32 – od 10 lat siedziba Komuny – zostaje zamknięty z powodu zagrożenia katastrofą budowlaną. Komuna z dnia na dzień staje się bezdomna, hasło sezonu kuratorowanego przez Martę Keil, Grzegorza Reske i Tima Etchellsa – „Teren wspólny” – brzmi w tej sytuacji co najmniej dwuznacznie, zaś przyszłość całego programu rezydencji staje pod znakiem zapytania. A to dopiero początek emocjonalnego i organizacyjnego rollercoastera – bo tak można nazwać to, co dzieje się przez kolejnych 12 miesięcy w Komunie.

Kilka dni po zamknięciu Lubelskiej 30/32 władze Warszawy i dzielnicy Śródmieście znajdują schronienie dla Komuny: umiejscowiony w samym centrum miasta budynek d. szkoły przy Emilii Plater 31. Skala budynku, sali widowiskowej, położenie to spełnienie marzeń o miejscu na rozwój instytucjonalny i artystyczny. W ciągu zaledwie trzech tygodni Komuna naprędce przystosowuje salę gimnastyczną i otwiera nową siedzibę pokazami spektakli Weroniki Szczawińskiej – kuratorki programu rezydencji w Komunie w roku 2019 – właśnie nagrodzonej Paszportem Polityki!

Nowe miejsce to motywacja do jeszcze intensywniejszych działań – Komuna adaptuje nowe miejsce, pokazuje najlepsze spektakle, wybiera artystów i artystki programu rezydencyjnego… I wtedy przychodzi pandemia i pierwszy lockdown. Plany szerokiego otwarcia miejsca dla środowiska sztuk performatywnych – rzeczywistego tworzenia „Terenu wspólnego” – muszą ulec zawieszeniu. Komuna nie ustaje jednak w pracy – w czasie lockdownu remontuje sale d. szkoły, przygotowując się do otwarcia. Od początku maja, jeszcze przed odwołaniem zakazu działania teatrów, Komuna prezentuje trailery spektakli, których premiery mają odbyć się jesienią, w formie instalacji galeryjnych. Festiwal zapowiedzi kończy się 12 czerwca. Wraz z końcem lockdownu zostaje odsłonięty neon zaprojektowany przez Tima Etchellsa: „All the things that could happen next”, który z dnia na dzień staje się nieodłącznym elementem lokalnego krajobrazu, przyciągającym nie tylko publiczność, ale też przechodniów i turystów.

Komuna wita pandemiczną odwilż letnim Festiwalem Otwarcia. Przez dwa letnie miesiące „Teren wspólny” staje się faktem – kino plenerowe, spektakle, cykl koncertów przyciągają tłumy widzów. Równocześnie trwają rezydencje i próby do spektakli premierowych. Od września do początku listopada odbywa się sześć (!) premier: Roberta Wasiewicza i Marcina Miętusa „Musical o musicalu Metro”; Nataszy Gerlach „Dwelling in Possibilities”; Marty Jalowskiej, Edki Jarząb i Sebastiana Winklera „Chcę”; Zorki Wollny „Let’s Make Noise, Sisters!”; Piotra Urbańca „Ćwiczenia meteorologiczne”. W grudniu Komuna planuje wznowienie spektakli w ramach mini-festiwalu „Terenu wspólnego” oraz premierę spektaklu Grzegorz Laszuka „Morderstwo (w) Utopii”.

8 listopada ogłoszony zostaje drugi lockdown. Mini-festiwal zostaje przeniesiony do internetu. „Teren wspólny” zamyka się.

***

17 grudnia, g. 12.00

TEREN WSPÓLNY. ZAMKNIĘCIE // Negocjacje. Reportaż o Terenie Wspólnym

Tytułowy „Teren wspólny” to przede wszystkim program rezydencji artystycznych w Komunie Warszawa, w wyniku którego powstały spektakle opowiadające o mniejszościach, sile kobiet, wyborach prezydenckich, klimacie i utopii. Artyści i artystki musieli zmierzyć się nie tylko z ograniczeniami związanymi z pandemią, ale i z politycznością, która wybuchła na ulicach polskich miast.

„Teren wspólny” to też Szkoła przy Emilii Plater: teatr, scena z koncertami, pracownie i dom produkcyjny. W samym sercu Warszawy od blisko roku działa niezależne miejsce, w którym spotykają się artyści, publiczność i miejski teren wspólny.

Realizacja: Arek Gruszczyński, Wojciech Kaniewski

reportaż dostępny na: facebook.com/komunawarszawa

18 grudnia, g. 12.00

TEREN WSPÓLNY. ZAMKNIĘCIE // Inna instytucja jest możliwa. Debata

Czy instytucja teatralna może być terenem wspólnym? Jakie relacje wewnętrzne i zewnętrzne kształtuje? Jaki porządek reprodukuje i ustanawia? W jaki sposób instytucje reagują na przemiany sztuk performatywnych i przemiany życia społecznego? Czy jesteśmy skazani na dominujący model teatru repertuarowego?

Dyskusja o nowych instytucjach sztuk performatywnych na przykładzie Sophiensaele z Berlina, Studio Alta z Pragi i Komuny Warszawa.

Udział wezmą:

Lucia Kašiarová – dyrektorka Studio Alta

Franziska Werner – dyrektorka Sophiensaele

Alina Gałązka i Grzegorz Laszuk – Komuna Warszawa

Komentarz: Edwin Bendyk, Aldona Machnowska-Góra, Piotr Morawski, Weronika Szczawińska

Prowadzenie: Zofia Dworakowska

Realizacja: Peuna Qlatka

debata na: facebook.com/komunawarszawa

19 grudnia, g. 12.00

TEREN WSPÓLNY. ZAMKNIĘCIE // Rozmowa Etchells/Keil/Reske

Jak możliwe jest doświadczanie terenu wspólnego w trakcie pandemii, kiedy przestrzeń publiczna staje się zagrożeniem? Jak rozwijać międzynarodowe działania w teatrze, kiedy niemożliwe są nie tylko podróże, ale nawet spotkania z lokalną publicznością? O sezonie, minionym roku i pracy w teatrze w pandemii rozmawiają kuratorzy “Terenu wspólnego”: Tim Etchells, Marta Keil i Grzegorz Reske.

rozmowa na: facebook.com/komunawarszawa

20 grudnia, g. 19.00

PREMIERA: "Morderstwo (w) Utopii", reż. Grzegorz Laszuk

Premiera nagrania najnowszej koprodukcji Komuny Warszawa i Teatru Polskiego w Poznaniu.

Wszystko wskazuje na to, że Utopia to bezludna wyspa. Wciąż jednak rozbudza marzenia, a jak wiadomo marzenia łatwiej sprzedają się niż rzeczywistość. „Morderstwo (w) Utopii” to komedia kryminalna w klasycznym oświeceniowym stylu. W jasny sposób tłumaczy pomyłki utopistów. W tle czai się pandemia oraz pierwszy transport kolonistów na Marsa. Czarnym charakterem spektaklu jest Slavoj Žižek, który w pandemicznym zamknięciu dostrzegł szansę na spełnienie komunistycznej utopii. Na szczęście w odpowiednim momencie pojawia się postać Pragmatysty, który bez litości rozprawia się z pomyłkami Utopii i wytycza kurs rakiet Elona Muska prosto na Marsa. Szybka akcja, liczne trupy, momenty zadumy i muzyka z klasycznych kryminałów ery oryginalnego kina noir zapewnia godną rozrywkę – promyk nadziei w czasie pandemii!

Scenariusz i reżyseria: Grzegorz Laszuk

Muzyka oraz opracowanie muzyczne: Bartek Rączkowski

Choreografia: Aneta Jankowska

Scenografia/kostiumy: Ewelina Ciuchta

Reżyseria świateł: Karolina Gębska

Wideo: Adrian Cognac, Magda Mosiewicz

Obsada: Joanna Drozda, Jakub Papuga, Monika Roszko, Michał Sikorski, Paweł Siwiak

bilety i premiera spektaklu na ewejsciowki.pl oraz komuna.warszawa.pl

Zamknięcie sezonu oraz premiera odbędą się w ramach projektu Hub Kultury KW, współfinansowanego przez Urząd Miasta st. Warszawy.

Źródło:

Materiał nadesłany

Tematy w toku