Inne aktualności
-
Warszawa. Premiera spektaklu muzycznego „Na prochach” w Teatrze Syrena – w sobotę 22.02.2025 12:00
- Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej 21.02.2025 18:02
-
Kielce. Zdjęcia Pawła Edelmana do „Skóry po dziadku” Pakuły 21.02.2025 17:50
- Kraków. Artyści i pracownicy Teatru Scena STU uhonorowani Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 21.02.2025 16:26
- Zakopane. Spektakl kabaretowo-muzyczny „Międzyczas” wg utworów Jonasza Kofty i premiera płyty 21.02.2025 16:09
- Warszawa. Ukraińskie „Dziady” w Teatrze Dramatycznym 21.02.2025 16:08
- Szczecin. W marcu premiera „Pół na pół” w Teatrze Polskim 21.02.2025 16:05
- Warszawa. Niepokojące plany dotyczące czeskiego Instytutu Teatralnego 21.02.2025 16:00
-
Lublin. Nowy cykl czytań performatywnych w Teatrze Osterwy 21.02.2025 15:42
-
Katowice. Wkrótce finał 2. edycji projektu WyspianKiss w Teatrze Śląskim 21.02.2025 14:36
-
Wrocław. Opera zachęca do wsparcia Ukrainy podczas spektaklu „Carmen” 21.02.2025 14:34
-
Teatr TV. Premiera spektaklu „Matki. Pieśń na czas wojny” w reż. Marty Górnickiej – w poniedziałek 21.02.2025 14:34
- Katowice. W Teatrze Żelaznym próbują „Misia Kubusia i przyjaciół” 21.02.2025 14:07
- Białystok. Dziś premiera „Transport. Connecting Flights" w BTLu 21.02.2025 13:39
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej zostanie wykonana podczas dwóch koncertów – 4 i 5 października – rozpoczynających sezon 2024/2025 w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Dyrygować będzie Antoni Wit.
„Missa pro pace określa z góry to, że cały utwór zmierza do słów (ostatniego ogniwa) Dona nobis pacem i determinuje charakter poszczególnych części” - pisał o przesłaniu dzieła sam kompozytor. Łacińska inskrypcja „Obdarz nas pokojem” pozostaje nadal niezmiernie aktualna w obliczu współczesnych wyzwań i konfliktów.
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara zabrzmiała po raz pierwszy 12 stycznia 2001 roku, podczas koncertu z okazji setnej rocznicy powstania Filharmonii Narodowej. Utwór został zamówiony u kompozytora specjalnie, aby uczcić tę datę, a prawykonania dokonały Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej.
Wykonawcami piątkowego i sobotniego koncertu będą: Orkiestra Filharmonii Narodowej prowadzona przez Antoniego Wita i Chór Filharmonii Narodowej prowadzony przez Bartosza Michałowskiego. W gronie solistów znalazły się nazwiska wybitnych śpiewaków - Izabela Matuła, sopran; Ewa Wolak, kontralt; Rafał Bartmiński, tenor oraz Jerzy Butrym, bas.
„Kompozycja religijna Wojciecha Kilara, jego pierwsza msza, rozwija się i rozgrywa w czasie sakralnym: medytacji, kontemplacji, modlitewnego skupienia" - pisał o utworze muzykolog i krytyk muzyczny Bohdan Pociej. "Muzyka Mszy – głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki, prostą i skupioną, odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy. Może więc ona również służyć liturgii – nabożeństwu mszalnemu w kościele szczególnie uroczystemu” - charakteryzował kompozycję Pociej.
Msza powstawała od lipca 1999 do marca 2000 roku. Odznacza się surową polifonią, diatonicznością i oszczędną instrumentacją. Na kompozycję składają się: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei. Kulminację utworu stanowi wydzielone z Agnus Dei – Dona nobis - Obdarz nas pokojem. Pięcioczęściowe dzieło zadedykowane zostało Filharmonii Narodowej. Wykonanie mszy w obecności Jana Pawła II w Watykanie kompozytor uznał za największe wydarzenie swego życia.
Wprowadzenie do koncertów autorstwa dziennikarki muzycznej Anny Skulskiej odbędzie się w piątek o godz. 18.30. Koncert rozpocznie się w piątek o godz. 19.30, a w sobotę o godz. 18. Gościem spotkania będzie dyrygent Antoni Wit.
Wprowadzenia otwarte są dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.