Inne aktualności
- Kalisz. „Śmierć i dziewczyna” już w kwietniu! 31.03.2025 20:18
- Kraków. Jest konkurs na dyrektora Teatru Variete 31.03.2025 17:19
- Warszawa. Kwiecień w Teatrze Ochoty 31.03.2025 17:16
-
Latający Potwór Spaghetti 31.03.2025 17:08
- Kraj. Pokazy spektaklu „żONa” w kwietniu i maju 31.03.2025 16:45
- Warszawa. Anna Łazar została powołana na dyrektorkę Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski 31.03.2025 16:25
- Francja. Zmarł reżyser Yves Boisset, twórca filmów „R.A.S.” i „W matni” 31.03.2025 16:18
- Kielce. 38. Międzynarodowe Warsztaty Tańca Jazzowego w KTT 31.03.2025 15:26
- Warszawa. Premiera „Kosmicznego Domu” w reż. Liny Lapelytė w TR Warszawa – w kwietniu 31.03.2025 14:55
-
Łódź. W 100. rocznicę urodzin wybitnego reżysera Szkoła Filmowa zamieni się w Labirynt Hasa 31.03.2025 14:25
-
Lublin. Teatr Bagatela z wizytą w Teatrze Starym 31.03.2025 13:38
-
Lublin. Spotkanie z Magdaleną Grzebałkowską w Teatrze Starym 31.03.2025 13:27
- Warszawa. Pamela Leończyk reżyseruje „Widok z okna”. Premiera w Lalce – w niedzielę 31.03.2025 13:11
- Rzeszów. Teatr Maska zaprasza do zgłaszania spektakli na festiwal Maskarada 2025 31.03.2025 13:08
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej zostanie wykonana podczas dwóch koncertów – 4 i 5 października – rozpoczynających sezon 2024/2025 w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Dyrygować będzie Antoni Wit.
„Missa pro pace określa z góry to, że cały utwór zmierza do słów (ostatniego ogniwa) Dona nobis pacem i determinuje charakter poszczególnych części” - pisał o przesłaniu dzieła sam kompozytor. Łacińska inskrypcja „Obdarz nas pokojem” pozostaje nadal niezmiernie aktualna w obliczu współczesnych wyzwań i konfliktów.
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara zabrzmiała po raz pierwszy 12 stycznia 2001 roku, podczas koncertu z okazji setnej rocznicy powstania Filharmonii Narodowej. Utwór został zamówiony u kompozytora specjalnie, aby uczcić tę datę, a prawykonania dokonały Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej.
Wykonawcami piątkowego i sobotniego koncertu będą: Orkiestra Filharmonii Narodowej prowadzona przez Antoniego Wita i Chór Filharmonii Narodowej prowadzony przez Bartosza Michałowskiego. W gronie solistów znalazły się nazwiska wybitnych śpiewaków - Izabela Matuła, sopran; Ewa Wolak, kontralt; Rafał Bartmiński, tenor oraz Jerzy Butrym, bas.
„Kompozycja religijna Wojciecha Kilara, jego pierwsza msza, rozwija się i rozgrywa w czasie sakralnym: medytacji, kontemplacji, modlitewnego skupienia" - pisał o utworze muzykolog i krytyk muzyczny Bohdan Pociej. "Muzyka Mszy – głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki, prostą i skupioną, odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy. Może więc ona również służyć liturgii – nabożeństwu mszalnemu w kościele szczególnie uroczystemu” - charakteryzował kompozycję Pociej.
Msza powstawała od lipca 1999 do marca 2000 roku. Odznacza się surową polifonią, diatonicznością i oszczędną instrumentacją. Na kompozycję składają się: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei. Kulminację utworu stanowi wydzielone z Agnus Dei – Dona nobis - Obdarz nas pokojem. Pięcioczęściowe dzieło zadedykowane zostało Filharmonii Narodowej. Wykonanie mszy w obecności Jana Pawła II w Watykanie kompozytor uznał za największe wydarzenie swego życia.
Wprowadzenie do koncertów autorstwa dziennikarki muzycznej Anny Skulskiej odbędzie się w piątek o godz. 18.30. Koncert rozpocznie się w piątek o godz. 19.30, a w sobotę o godz. 18. Gościem spotkania będzie dyrygent Antoni Wit.
Wprowadzenia otwarte są dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.