Inne aktualności
- Minister Hanna Wróblewska: uspołecznienie instytucji i prawa pracownicze wśród rekomendacji współKongresu Kultury 09.11.2024 17:55
- Opole. W Teatrze Lalki i Aktora „Ja, Hamlet” dla osób ze szczególnymi potrzebami 09.11.2024 17:46
- Kraków. W Cricotece spotkanie z Lukiem Percevalem w ramach festiwalu „Gra z Kantorem” 09.11.2024 12:54
- Gdańsk. Jubileuszowy pokaz spektaklu „Od przodu i od tyłu” w Teatrze w Oknie 09.11.2024 12:43
- Szczecin. Trwa Jesienny Turniej Recytatorski 09.11.2024 10:20
- Łódź. Premiera monodramu „Bar pod zdechłym psem" w Teatrze im. Jaracza 09.11.2024 10:00
- Kraków. Ukaże się długo wyczekiwana biografia Konrada Swinarskiego 09.11.2024 09:00
- Warszawa. „Po tamtej stronie jeziora” – premiera w Teatrze Ochoty 08.11.2024 18:16
- Warszawa/Poznań/Bydgoszcz. „Motyle są wolne” Teatru Gudejko 08.11.2024 16:34
- Kraków. Zagubieni w teatrze. Nocne zwiedzanie Teatru Słowackiego 08.11.2024 16:14
- Wrocław. Oryginał rękopisu „Pana Tadeusza” przez najbliższe dni do zobaczenia w Ossolineum 08.11.2024 15:53
- Wałbrzych. Na zamku Książ odtworzono koronę hrabiowską 08.11.2024 15:43
- Kraków. Druga odsłona Festiwalu Otwarcia w Teatrze Ludowym 08.11.2024 15:27
- Łódź. W Teatrze Pinokio - projekt artystyczno-społeczny dla młodzieży „Wejdź Nowa” 08.11.2024 15:22
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej zostanie wykonana podczas dwóch koncertów – 4 i 5 października – rozpoczynających sezon 2024/2025 w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Dyrygować będzie Antoni Wit.
„Missa pro pace określa z góry to, że cały utwór zmierza do słów (ostatniego ogniwa) Dona nobis pacem i determinuje charakter poszczególnych części” - pisał o przesłaniu dzieła sam kompozytor. Łacińska inskrypcja „Obdarz nas pokojem” pozostaje nadal niezmiernie aktualna w obliczu współczesnych wyzwań i konfliktów.
„Missa pro pace” Wojciecha Kilara zabrzmiała po raz pierwszy 12 stycznia 2001 roku, podczas koncertu z okazji setnej rocznicy powstania Filharmonii Narodowej. Utwór został zamówiony u kompozytora specjalnie, aby uczcić tę datę, a prawykonania dokonały Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej.
Wykonawcami piątkowego i sobotniego koncertu będą: Orkiestra Filharmonii Narodowej prowadzona przez Antoniego Wita i Chór Filharmonii Narodowej prowadzony przez Bartosza Michałowskiego. W gronie solistów znalazły się nazwiska wybitnych śpiewaków - Izabela Matuła, sopran; Ewa Wolak, kontralt; Rafał Bartmiński, tenor oraz Jerzy Butrym, bas.
„Kompozycja religijna Wojciecha Kilara, jego pierwsza msza, rozwija się i rozgrywa w czasie sakralnym: medytacji, kontemplacji, modlitewnego skupienia" - pisał o utworze muzykolog i krytyk muzyczny Bohdan Pociej. "Muzyka Mszy – głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki, prostą i skupioną, odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy. Może więc ona również służyć liturgii – nabożeństwu mszalnemu w kościele szczególnie uroczystemu” - charakteryzował kompozycję Pociej.
Msza powstawała od lipca 1999 do marca 2000 roku. Odznacza się surową polifonią, diatonicznością i oszczędną instrumentacją. Na kompozycję składają się: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei. Kulminację utworu stanowi wydzielone z Agnus Dei – Dona nobis - Obdarz nas pokojem. Pięcioczęściowe dzieło zadedykowane zostało Filharmonii Narodowej. Wykonanie mszy w obecności Jana Pawła II w Watykanie kompozytor uznał za największe wydarzenie swego życia.
Wprowadzenie do koncertów autorstwa dziennikarki muzycznej Anny Skulskiej odbędzie się w piątek o godz. 18.30. Koncert rozpocznie się w piątek o godz. 19.30, a w sobotę o godz. 18. Gościem spotkania będzie dyrygent Antoni Wit.
Wprowadzenia otwarte są dla posiadaczy biletów i abonamentów na dany koncert (lub jego sobotnie powtórzenie) oraz dla członków Klubu Przyjaciół Filharmonii.