W STUDIO trwają próby do spektaklu „Mahagonny – Ein Songspiel. Afterparty” w reżyserii Krystiana Lady, składającego się z dwóch części: MAHAGONNY – EIN SONGSPIEL autorstwa Kurta Weilla i Bertolta Brechta i AFTERPARTY Kasi Głowickiej – polskiej kompozytorki na stałe mieszkającej i pracującej w Holandii, do tekstów Bartosza „Fisza” Waglewskiego. Premiera 8 grudnia.
Mahagonny, fikcyjne miasto w Europie lat 30. XX wieku i współczesna Warszawa
Kurt Weill przeciwstawiając się późnoromantycznej operze z końca XIX w., królującej jeszcze wtedy na scenach, próbował stworzyć teatr muzyczny nowego typu. Rozkwit nowej formuły teatru muzycznego jego idei nastąpił w momencie nawiązania współpracy z Bertoltem Brechtem. Brecht i Weill stworzyli gatunek teatru korzystającego i eksponującego śpiewanie, jako formę wyrażania najgłębszych i najbardziej skrytych stanów emocjonalnych. Songspiel, bo tak nazwali ten gatunek inscenizacji muzykującej, miał być bardziej przystępny niż tradycyjna forma operowa. Charakter utworów czerpali z otaczającej ich dynamiki miasta, berlińskich knajp, szczególnie tych znajdujących się w nie najlepszych dzielnicach. Te uważali za najbardziej ludzkie. Nie zgadzali się z opinią, że upadłe są te warstwy ludności i obszary miasta, które nie załapały się na modę kapitalizmu i finansjery.
Współczesna Warszawa, której poświęcona jest druga część spektaklu w muzyce zapisana została kompozycją Kasi Głowickiej, a teksty songów, czy jak mawiał Kurt Weill – numerów wokalnych, napisał Bartosz „Fisz” Waglewski. AFTERPARTY, w swojej muzycznej warstwie, to swoisty rodzaj rollercoastera, słodkie emocje i mocne uderzenia.
Zestawienie prawie stu lat rozwoju europejskich aglomeracji – w których ludzie z całego świata mieszkają z nadziei, z przymusu, z ostatniej szansy, z fascynacji, z wygody, z samotności – Berlina / Mahagonny i Warszawy (nazywanej dzisiaj wschodnim Berlinem), jest przygodą i podróżą z postaciami, bohaterami, typami, które dążą do poznania sposobu na spełnienie największych marzeń i sukcesów na arenie nowoczesnej aglomeracji. Nieustanna „podróż ku” i „ucieczka od” staje się przestrzenią życia osobników, których niosą przez męczącą codzienność pragnienia realizacji, muzyka, śpiew i wir obietnic miasta marzeń.
W spektaklu położono nacisk na podnoszenie kompetencji ekologicznych, a wydarzenia towarzyszące premierze skupiają się na rozwijaniu umiejętności ekologicznych przez warsztat naturalnego farbowania tkanin.
Mahagonny – Ein Songspiel. Afterparty, reż. Krystian Lada
MAHAGONNY – EIN SONGSPIEL Kurt Weilla / Bertolt Brecht, Elisabeth Hauptmann
AFTERPARTY Kasia Głowicka / Bartosz „Fisz” Waglewski
premiera: 8 grudnia 2024
TERMINY: 14, 15, 18, 19, 20 grudnia 2024 oraz 23, 24, 26 stycznia, 7,8, 9 marca, 23, 24, 25 maja 2025
REŻYSERIA i SCENOGRAFIA: Krystian Lada
KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Lilianna Krych
MUZYKA AFTERPARTY: Kasia Głowicka
TEKSTY SONGÓW AFTERPARTY: Bartosz „Fisz” Waglewski
MUZYKA MAHAGONNY. EIN SONGSPIEL: Kurt Weill
TEKST MAHAGONNY. EIN SONGSPIEL: Bertold Brecht, Elisabeth Hauptmann
DRUGI SCENOGRAF: Łukasz Misztal
KOSTIUMY: Tomasz Armada
ASYSTENT KOSTIUMOGRAFA: Filip Holak
REŻYSER ŚWIATEŁ: Aleksandr Prowaliński
CHOREOGRAFIA: Wojciech Grudziński
DRUGA DYRYGENTKA: Julia Kurzydlak
REŻYSER DŹWIĘKU: Grzegorz Bieńko
ASYSTENCI REŻYSERA: Ada Branecka, Jacek Ornafa
Kierowniczka produkcji: Ewa Grzebyk
Asystentka produkcji: Julia Tyjewska
Inspicjentka: Krystyna Klyta
W OBSADZIE: Ewa Błaszczyk, Dominik Bobryk/ Filip Karaś, Michał Dembiński, Albert Memeti/ Jacek Ornafa, Tomasz Nosinski, Natalia Rybicka/ Ramona Rey, Marta Zięba, orkiestra: The Mahagonny City Orchestra, dyrygentka Lilianna Krych.
Spektakl współfinansowany przez Kurt Weill Foundation for Music, Inc., New York, NY.
Wykonania „Mahagonny. Ein Songspiel” odbywają się za zgodą i z materiałów wydawnictwa Universal Edition A.G.
Wykonanie Afterparty odbywają z materiałów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Premiera spektaklu „Mahagonny – Ein Songspiel. Afterparty” w reż. Krystiana Lady i wydarzenia towarzyszące sfinansowane przez Unię Europejską NextGenertionEU w ramach Krajowego Planu Odbudowy.