Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza od 20 do 22 listopada na Międzynarodową Konferencję Naukową „Teatr i dramat Trójmorza”. Wstęp wolny. Konferencja odbędzie się w całości w języku angielskim.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Międzynarodowa konferencja naukowa „Teatr i dramat Trójmorza” ma na celu przede wszystkim rozpoznanie sytuacji teatru i literatury dramatycznej w naszej części Europy, w której od wieków ścierały się bardzo różnorodne kultury i cywilizacje, a w której również pojawiło się bardzo wiele oryginalnych i samorodnych zjawisk. Chcielibyśmy przy okazji spotkania teoretyków i praktyków teatru i dramatu m. in. z Estonii, Łotwy, Litwy, Czech, Słowacji, Węgier, Austrii, Słowenii, Chorwacji, Bułgarii, Rumunii oraz Polski zadać także kilka istotnych naszym zdaniem pytań: czy wspólne doświadczenie historyczne wytworzyło w obszarze sztuk scenicznych pewien wspólny rys, czy teatr jako sztuka bezpośrednio związana z tym, co tu i teraz w podobny sposób reagowała w tych krajach na burzliwe i gwałtowne przemiany zachodzące w XX i XXI wieku, wreszcie – czy możemy (a może i powinniśmy) zerwać z przekonaniem o wtórności teatru i dramatu Trójmorza wobec bogatych (ale czy rzeczywiście bogatszych?) tradycji teatralnych Europy Zachodniej czy Rosji.
Podczas konferencji „Teatr i dramat Trójmorza” chcemy przyjrzeć się specyfice teatru dramatycznego regionu Trójmorza, jego doświadczeniom historycznym, głównym nurtom i tendencjom. Powołana przez polski rząd w ostatnim (2015) czasie polityczno-gospodarcza inicjatywa Trójmorza, która służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki, pobudziła także badania naukowe jak również krytyczny namysł badaczy dramatu i teatru, którzy dostrzegli odmienność, ale także niedocenienie obszaru kulturowego 12 państw: Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.
Obszar obejmujący państwa należące do Inicjatywy Trójmorza stanowi prawie jedną trzecią całkowitej powierzchni Unii Europejskiej. Mieszka tu ponad 112 milionów ludzi. To tereny na których rozwijała się kultura antyczna, stabilne i zakorzenione w swojej kulturze a także takie, które ze względów historycznych były przez lata pozbawione swojego języka, możliwości rozwijania literatury, teatru i przywiązania do własnych korzeni. Chcemy dzisiaj, w obliczu wojny na Ukrainie, kulturowych i artystycznych przewartościować skonfrontować i zjednoczyć badaczy i twórców teatru i dramatu tych 12 krajów. Jak kształtuje się ich język, sposoby komunikacji odzwierciedlone we współczesnym dramacie, jak wydarzenia historyczne i te współczesne odbiły swoje piętno na wyobraźni reżyserów i twórców teatru, czym się różnimy a co jest nam wspólne? Czy możemy się zrozumieć, wspierać i wspólnie promować nie tylko jako polityczno- gospodarczy, ale także kulturowo-artystyczny region?
HARMONOGRAM
20 listopada (poniedziałek)
godz. 12:15-13:45 | DNA of Polish Theater – Panel I
Jarosław Cymerman, Polska
Jadwiga Majewska, Polska
Jagoda J. Skowron, Polska
Jakub Szwed, Polska
godz. 15:00-17:00 | Paradigms and Dynamics – Panel II
godz. 15:00-15:30
Aldo Milohnić, „On Dynamic Developments in Slovenian Postmodern and Contemporary Theatre”, Słowenia
godz. 15:30-16:00
Višnje Kačić Rogošić, „Dynamics of Croatian Independent Scene in the 20th and 21st Century”, Chorwacja
godz. 16:00-16:30
Katarina Tomps, „Estonian theatre – how do You do?”, Estonia
godz. 16:30-17:00
dyskusja
21 listopada (wtorek)
godz. 10:00-12:00 | Political and Laughter – Panel III
godz. 10:00-10:30
Radka Kunderová, „The Political versus Laughter in the Czech Post-1989 Theatre”, Czechy (online)
godz. 10:30-11:00
Gašper Troha, „What Shakes the Mind and Heart in Eastern Europe at the Beginning of the 21st Century?”, Słowenia
godz. 11:00-11:30
Dino Pešut, „Mapping The Millenial Directors In Post Yugoslavian Context”, Chorwacja (nagranie)
godz. 11:30-12:00
dyskusja
godz. 12:30-14.00 | War and Freedom – Panel IV
godz. 12:30-13:00
Tamás Jászay, „The last days of independent performing arts in Hungary”, Węgry (online)
godz. 13:00-13:30
Dária Fehérová Fojtíková and Marek Godovič, „Slovak totalitarian system and freedom in Slovak theatrical productions through eyes of foreign directors”, Słowacja
godz. 13:30-14:00
Aneeli Saro, „The wars that unite and separate us. Depictions of war in Estonian theatre”, Estonia
godz. 14:00-15:00
przerwa lunchowa
godz. 15:00-17:00 | Cheers and Struggles – Panel V
godz. 15:00-15:30
Irene Moundraki, „Greece, Home of Drama, in real Time and the mission of a National Theatre”, Grecja
godz. 15:30-16:00
Nikolay Iordanov, „Contemporary Theatre Landscape In Bulgaria”, Bułgaria
godz. 16:00-16:30
Monika Jašinskaitė, „Waiting for Market: Cheers and Struggles in Contemporary Lithuanian Theatre”, Litwa
godz. 16:30-17:00
dyskusja
22 listopada (środa)
godz. 10:00-12:00 | Dance as The New Theater – Panel VI
godz. 10:00-10:30
Helmutas Šabasevičius, „Lithuanian contemporary dance scene”, Litwa
godz. 10:30-11:00
Orsolya Bálint, „Dance is the new theatre in Hungary”, Węgry
godz. 11:00-11:30
Inta Balode, „Some quick thoughts on where the Latvian dance field is at the end of 2023”, Łotwa (nagranie)
godz. 12:00-14:00 | Tri-sea for Culture – dyskusja
pomysłodawczyni i kuratorka: Jadwiga Majewska
koordynacja: Jadwiga Majewska, Adrianna Wolińska