Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza od 20 do 22 listopada na Międzynarodową Konferencję Naukową „Teatr i dramat Trójmorza”. Wstęp wolny. Konferencja odbędzie się w całości w języku angielskim.
Inne aktualności
- Warszawa. Maja Kleczewska nową dyrektorką Teatru Powszechnego 24.01.2025 19:49
- Bydgoszcz. „Madagaskar – musicalowa przygoda” w Teatrze Kameralnym 24.01.2025 16:33
- Poznań. Luty 2025 w Teatrze Wielkim 24.01.2025 16:03
- Wrocław. Premiera płyty z utworami Józefa Elsnera 24.01.2025 15:45
- Warszawa. W lutym premiera „Wiśniowego sadu” w Teatrze Powszechnym 24.01.2025 15:22
- Warszawa. Premiera singla z najnowszej płyty Spanish Night 24.01.2025 15:11
- Łódź. „Mroczne perwersje codzienności” po raz 150. w Teatrze im. Stefana Jaracza 24.01.2025 15:08
- Warszawa. V edycja „Dramatopisania”. Konkurs dla teatrów 24.01.2025 14:07
- Wrocław. W marcu dodatkowe spektakle baletu „Królowa Śniegu” 24.01.2025 13:51
- Warszawa. Dyskusja o przyszłości Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 24.01.2025 13:40
- Białystok. Teatr Dramatyczny z dotacją Ministra na promocję kultury polskiej za granicą 24.01.2025 13:26
- Warszawa. Poznaj cyfrowe archiwum Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ 24.01.2025 12:43
- Warszawa. Sinfonia Varsovia na festiwalach w Nantes i Kraju Loary 24.01.2025 12:21
- Kraj. Nowa wersja „Aidy” już 25 stycznia na żywo w kinach. W rolach głównych Angel Blue i Piotr Beczała 24.01.2025 12:20
Międzynarodowa konferencja naukowa „Teatr i dramat Trójmorza” ma na celu przede wszystkim rozpoznanie sytuacji teatru i literatury dramatycznej w naszej części Europy, w której od wieków ścierały się bardzo różnorodne kultury i cywilizacje, a w której również pojawiło się bardzo wiele oryginalnych i samorodnych zjawisk. Chcielibyśmy przy okazji spotkania teoretyków i praktyków teatru i dramatu m. in. z Estonii, Łotwy, Litwy, Czech, Słowacji, Węgier, Austrii, Słowenii, Chorwacji, Bułgarii, Rumunii oraz Polski zadać także kilka istotnych naszym zdaniem pytań: czy wspólne doświadczenie historyczne wytworzyło w obszarze sztuk scenicznych pewien wspólny rys, czy teatr jako sztuka bezpośrednio związana z tym, co tu i teraz w podobny sposób reagowała w tych krajach na burzliwe i gwałtowne przemiany zachodzące w XX i XXI wieku, wreszcie – czy możemy (a może i powinniśmy) zerwać z przekonaniem o wtórności teatru i dramatu Trójmorza wobec bogatych (ale czy rzeczywiście bogatszych?) tradycji teatralnych Europy Zachodniej czy Rosji.
Podczas konferencji „Teatr i dramat Trójmorza” chcemy przyjrzeć się specyfice teatru dramatycznego regionu Trójmorza, jego doświadczeniom historycznym, głównym nurtom i tendencjom. Powołana przez polski rząd w ostatnim (2015) czasie polityczno-gospodarcza inicjatywa Trójmorza, która służy zacieśnianiu powiązań w regionie szerzej rozumianej Europy Środkowej (między Morzem Bałtyckim, Adriatyckim i Czarnym), tworzących trwałe podstawy dla rozwoju gospodarczego w zakresie energii, transportu, komunikacji cyfrowej i gospodarki, pobudziła także badania naukowe jak również krytyczny namysł badaczy dramatu i teatru, którzy dostrzegli odmienność, ale także niedocenienie obszaru kulturowego 12 państw: Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.
Obszar obejmujący państwa należące do Inicjatywy Trójmorza stanowi prawie jedną trzecią całkowitej powierzchni Unii Europejskiej. Mieszka tu ponad 112 milionów ludzi. To tereny na których rozwijała się kultura antyczna, stabilne i zakorzenione w swojej kulturze a także takie, które ze względów historycznych były przez lata pozbawione swojego języka, możliwości rozwijania literatury, teatru i przywiązania do własnych korzeni. Chcemy dzisiaj, w obliczu wojny na Ukrainie, kulturowych i artystycznych przewartościować skonfrontować i zjednoczyć badaczy i twórców teatru i dramatu tych 12 krajów. Jak kształtuje się ich język, sposoby komunikacji odzwierciedlone we współczesnym dramacie, jak wydarzenia historyczne i te współczesne odbiły swoje piętno na wyobraźni reżyserów i twórców teatru, czym się różnimy a co jest nam wspólne? Czy możemy się zrozumieć, wspierać i wspólnie promować nie tylko jako polityczno- gospodarczy, ale także kulturowo-artystyczny region?
HARMONOGRAM
20 listopada (poniedziałek)
godz. 12:15-13:45 | DNA of Polish Theater – Panel I
Jarosław Cymerman, Polska
Jadwiga Majewska, Polska
Jagoda J. Skowron, Polska
Jakub Szwed, Polska
godz. 15:00-17:00 | Paradigms and Dynamics – Panel II
godz. 15:00-15:30
Aldo Milohnić, „On Dynamic Developments in Slovenian Postmodern and Contemporary Theatre”, Słowenia
godz. 15:30-16:00
Višnje Kačić Rogošić, „Dynamics of Croatian Independent Scene in the 20th and 21st Century”, Chorwacja
godz. 16:00-16:30
Katarina Tomps, „Estonian theatre – how do You do?”, Estonia
godz. 16:30-17:00
dyskusja
21 listopada (wtorek)
godz. 10:00-12:00 | Political and Laughter – Panel III
godz. 10:00-10:30
Radka Kunderová, „The Political versus Laughter in the Czech Post-1989 Theatre”, Czechy (online)
godz. 10:30-11:00
Gašper Troha, „What Shakes the Mind and Heart in Eastern Europe at the Beginning of the 21st Century?”, Słowenia
godz. 11:00-11:30
Dino Pešut, „Mapping The Millenial Directors In Post Yugoslavian Context”, Chorwacja (nagranie)
godz. 11:30-12:00
dyskusja
godz. 12:30-14.00 | War and Freedom – Panel IV
godz. 12:30-13:00
Tamás Jászay, „The last days of independent performing arts in Hungary”, Węgry (online)
godz. 13:00-13:30
Dária Fehérová Fojtíková and Marek Godovič, „Slovak totalitarian system and freedom in Slovak theatrical productions through eyes of foreign directors”, Słowacja
godz. 13:30-14:00
Aneeli Saro, „The wars that unite and separate us. Depictions of war in Estonian theatre”, Estonia
godz. 14:00-15:00
przerwa lunchowa
godz. 15:00-17:00 | Cheers and Struggles – Panel V
godz. 15:00-15:30
Irene Moundraki, „Greece, Home of Drama, in real Time and the mission of a National Theatre”, Grecja
godz. 15:30-16:00
Nikolay Iordanov, „Contemporary Theatre Landscape In Bulgaria”, Bułgaria
godz. 16:00-16:30
Monika Jašinskaitė, „Waiting for Market: Cheers and Struggles in Contemporary Lithuanian Theatre”, Litwa
godz. 16:30-17:00
dyskusja
22 listopada (środa)
godz. 10:00-12:00 | Dance as The New Theater – Panel VI
godz. 10:00-10:30
Helmutas Šabasevičius, „Lithuanian contemporary dance scene”, Litwa
godz. 10:30-11:00
Orsolya Bálint, „Dance is the new theatre in Hungary”, Węgry
godz. 11:00-11:30
Inta Balode, „Some quick thoughts on where the Latvian dance field is at the end of 2023”, Łotwa (nagranie)
godz. 12:00-14:00 | Tri-sea for Culture – dyskusja
pomysłodawczyni i kuratorka: Jadwiga Majewska
koordynacja: Jadwiga Majewska, Adrianna Wolińska