EN

25.11.2024, 09:35 Wersja do druku

Warszawa. Symfonia „Siedem bram Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego podczas festiwalu Eufonie

Inne aktualności

Symfonia „Siedem bram Jerozolimy”, napisana przez Krzysztofa Pendereckiego z okazji jubileuszu 3000-lecia Świętego Miasta, symbol jedności trzech religii i nadziei na bezkonfliktowy świat jest wykonywana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej – Eufonie.

"Siedem bram Jerozolimy" – VII Symfonia Krzysztofa Pendereckiego napisana na pięciu solistów, narratora, trzy chóry mieszane i orkiestrę powstała w 1996 r. Początkowo miała wersję instrumentalną, jednak w trakcie komponowania przybrała formę wokalno-instrumentalną.

"Penderecki łączy tradycyjne i nowoczesne środki muzycznego wyrazu, wprowadzając do instrumentarium specjalnie skonstruowane instrumenty (tubafony) i wykorzystując wielowymiarowo symbolikę liczby siedem. W efekcie wnosi do historii symfonii wokalno-instrumentalnej trwały i oryginalny ślad" - zaznaczyła w programie festiwalu muzykolog Iwona Lindstedt.

"Siedem bram Jerozolimy" zajmuje pośród ośmiu symfonii Krzysztofa Pendereckiego miejsce szczególne. Powstała jako dzieło oratoryjne na trzytysiąclecie Jerozolimy – zamówione na wielką uroczystość zorganizowaną na pamiątkę czasu, w którym król Dawid odbił miasto na wzgórzu z rąk kananejskiego plemienia Jebusytów i ogłosił je stolicą narodu żydowskiego.

Jerozolima, miasto święte dla wyznawców trzech największych monoteistycznych religii, ma siedem bram dostępnych dla odwiedzających. "Siódma Symfonia Pendereckiego składa się z siedmiu części, lecz w dziele tym siódemka zakodowana jest także na wiele innych sposobów. (…) Choć liczba siedem przywoływana jest aż 77 razy w Starym Testamencie, w Nowym Testamencie jest obecna przede wszystkim w Apokalipsie (siedem Kościołów, siedem pieczęci, siedem trąb, siedem czasz) i pojawia się też w Koranie oraz Sunnie (siedem niebios i siedem piekieł), to jednak VII Symfonia osadzona jest nade wszystko w najbliższej kompozytorowi tradycji religijnej (chrześcijańskiej)" - dodała Iwona Lindstedt.

Niedługo po prawykonaniu "Siedmiu bram Jerozolimy" Penderecki opublikował zbiór pięciu wykładów "na koniec wieku". "Pojawia się w nich symbol arki, którą ma być symfonia, jako sposób na przetworzenie doświadczenia naszego wieku i ocalenie dla następnych pokoleń tego, co najlepsze w naszej dwudziestowiecznej tradycji komponowania dźwięków. Siódma Pendereckiego jest taką właśnie arką – symfoniczną formą wokalno-instrumentalną wypełnioną treściami o znaczeniu symbolicznym i opatrzoną zapisaną w szkicowym autografie dewizą: Ad maiorem Dei civitasque eius gloriam Na większą chwałę Boga i Jego miasta" - przypomniała Iwona Lindstedt.

Podczas koncertu, który publiczność wysłucha w niedzielę w warszawskiej Filharmonii Narodowej, wystąpią: Iwona Hossa - sopran; Karolina Sikora - mezzosopran; Anna Lubańska - mezzosopran; Rafał Bartmiński - tenor; Artur Janda - bas; Sławomir Holland - narrator oraz Chór Polskiego Radia – Lusławice i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod kierunkiem Piotra Piwko oraz Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Macieja Tworka.

Symfonia "Siedem bram Jerozolimy" zostanie wykonana także 8 grudnia w DK Mors w Dębicy.

Organizatorami 6. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej - Eufonie są Narodowe Centrum Kultury i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem wydarzenia jest Teatr Wielki – Opera Narodowa. Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym Eufonii.

Źródło:

PAP

Autor:

Anna Bernat