17 października premiera „Końca czerwonego człowieka” w Och-Teatrze w reżyserii Krystyny Jandy.
Dramat ten oparty jest na słynnym zbiorze reportaży noblistki Swietłany Aleksiejewicz „Czasy secondhand”, w którym sportretowała ona Rosję w czasach po rozpadzie ZSRR. Dziś te przekształcone w dramat sceniczny wątki stanową ważką próbę odpowiedzi na pytanie o to, jak mogło dojść do agresji rosyjskiej na Ukrainę z prawie pełnym przyzwoleniem rosyjskiego społeczeństwa.
Sztuka, napisana przez słowackiego dramaturga Daniela Majlinga i wystawiona 3 marca 2022 roku (a więc zaledwie w tydzień po rosyjskiej agresji) w czeskiej Pradze, swój początek miała po pierwszej agresji na Krym i Donbas, w 2014 roku. „Z przerażeniem uświadomiliśmy sobie - powiedział „Lidovym Novinom” reżyser Michal Vajdicka - że fakt, iż żyjemy wolni w sercu Europy, to stan bardzo kruchy. Nigdzie nie jest powiedziane, że rok 1968 [w Czechach] nie może wrócić. Dlatego sonda zapuszczona w głąb wschodniego myślenia to dla nas sprawa znaczenia podstawowego”.
W efekcie powstało dzieło, które „pod wpływem aktualnych wydarzeń zamieniło się w mrożące krew w żyłach memento. Pokazuje, że zło zawsze jest gotowe wrócić” – zauważyła na łamach tego samego dziennika recenzentka Jana Machalická.
Teraz z tym samym tematem jako pierwsza poza Czechami mierzy się Krystyna Janda w swoim Och-Teatrze. Reżyserka stara się raz jeszcze zrozumieć duszę homo sovieticusa i umiejscowić ją w Nowej Rosji. Rzecz – jak sama powiedziała – „wstrząsająca i trudna do pojęcia". A równocześnie to zadanie, które wobec rosnącego zagrożenia ze Wschodu wydaje się konieczne do podjęcia.
W spektaklu grają: Dorota Nowakowska, Lidia Sadowa, Grażyna Sobocińska, Agnieszka Warchulska, Tomasz Borkowski/ Łukasz Garlicki, Stanisław Brejdygant, Aleksander Kaźmierczak, Bartosz Łućko/ Szymon Szczęsny, Piotr Łukawski, Krzysztof Ogłoza, Mateusz Rzeźniczak, Przemysław Sadowski, Grzegorz Warchoł.
Tłumaczenie: Michał Sieczkowski; Światło: Katarzyna Łuszczyk, Kostiumy i scenografia: Zuzanna Markiewicz, Choreografia: Emil Wesołowski, Asystent scenografki i kostiumografki: Małgorzata Domańska, Realizacja dźwięku: Michał Cacko, Realizacja światła: Maciej Gendek, Multimedia: Paweł Nowicki, Producent wykonawczy i asystent reżysera: Cezary Margiela.
Pierwsze spektakle w weekend od piątku do poniedziałku, 18-21 października.