Inne aktualności
-
Warszawa. Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru 17.04.2025 18:58
- Łódź. Stypendia artystyczne Miasta Łodzi dla 16 laureatów 17.04.2025 18:03
- Warszawa. Maraton spektakli z nutką ekologii na urodziny Teatru Bohema House 17.04.2025 17:05
- Katowice. Ruszył nabór ofert do XX edycji programu „Lokal na kulturę” 17.04.2025 16:24
-
Kielce. Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Stefana Żeromskiego 17.04.2025 16:13
- Dolny Śląsk. Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy oraz Teatr Tańca MOMENTUM zapraszają do udziału w konkursie 17.04.2025 15:48
- Warszawa. II Festiwal Musica Sacra w stolicy od 27 kwietnia do 4 maja 17.04.2025 14:51
- Pomorskie. Spotkanie z Krzysztofem Zanussim i spektakl „Być jak Charlie Chaplin” w Kębłowie 17.04.2025 14:21
- Gdańsk. Misterium Krzyża w Wielki Piątek. Organizuje je Bractwo św. Pawła 17.04.2025 13:49
- Warszawa. W Operze Narodowej – warsztat choreograficzny „Kreacje 17” 17.04.2025 13:46
- Pogrzeb Jadwigi Jankowskiej-Cieślak – w środę w Józefowie pod Warszawą 17.04.2025 13:30
- Katowice. Adam Balas zarekomendowany na dyrektora NOSPR 17.04.2025 13:02
-
Poznań. Nie żyje Krystyna Miłobędzka 17.04.2025 12:58
- Poznań. „Obywatel B.” na jubileusz 25-lecia Teatru Usta Usta 17.04.2025 12:46
Jako zespół twórczyń, które wzięły udział w procedurze konkursowej w ramach programu OFF Polska, organizowanego przez Instytut Teatralny, z nieukrywanym zdziwieniem na liście beneficjentów zauważyłyśmy nazwisko Pawła Passiniego. Bardzo niepokojący jest dla nas fakt, że po raz kolejny silna i prestiżowa instytucja w polskim teatrze, w naszym odczuciu, legitymizuje przemocowy status quo - czytamy w oświadczeniu członkiń zespołu TERAZ POLIŻ.
Tym razem odbywa się to jawnie, bez absurdalnego ukrywania pod pseudonimem, ale wciąż jest to dla nas szokujące, że w momencie, w którym się znajdujemy, w momencie trudnego dialogu o przekroczeniach w teatrze, o przemocy, o molestowaniu, o mobbingu i nękaniu, znajduje się miejsce na wspieranie i finansowanie dalszego rozwoju osób tak kontrowersyjnych w kontekście nadużyć na tych polach.
Zastanawiamy się, dlaczego tak wiele instytucji martwi się o wypadnięcie z obiegu zawodowego osób publicznie oskarżanych o nadużycia, a brakuje pytań o to, czy i gdzie znajduje się miejsce dla osób, które doświadczyły przemocy - jakby ich istnienie w obiegu teatralnym nie miało znaczenia - ot, naturalna selekcja wg zasad patriarchatu. Czym jest ten rozgrywający się na naszych oczach akt troski wobec osób "jedynie" publicznie oskarżanych o nadużycia?
Ponadto jako reprezentantki offu, zawsze uważałyśmy tę przestrzeń za pole do walki z przemocą systemową. Wybrałyśmy teatr niezależny, bo to właśnie tu budujemy bezpieczniejsze przestrzenie i wiemy, że nie jesteśmy jedyne. To w offie od 14 lat mówimy o feminizmie, nadużyciach i przemocy, o których teatr instytucjonalny w Polsce zaczyna dopiero rozmawiać. Dlatego decyzja komisji jest dla nas niezrozumiała i wymierzona w ideały całego nurtu.
TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej), Dominika Kimaty