Inne aktualności
- Łódź. Pierwszy dzień wiosny z wrocławską Improkracją w Teatrze Komedii Impro 17.03.2025 18:23
- Warszawa. Uczczono Światowy Dzień Lalkarstwa 17.03.2025 17:24
- Warszawa. „Przebłyski” Teatru Gudejko w Krakowie 17.03.2025 17:06
- Warszawa. Przyznano medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” z okazji Światowego Dnia Lalkarstwa 17.03.2025 15:51
- Warszawa. MKiDN: 240 projektów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Edukacja kulturalna” 17.03.2025 15:42
- Warszawa. MKiDN: 109 projektów otrzymało dofinansowanie w ramach programu „Infrastruktura domów kultury” 17.03.2025 15:40
- Rzeszów. Spektakle „Król i caryca” oraz „Zemsta” w Teatrze Klasyki Polskiej 17.03.2025 15:36
- Lublin. Spektakl Passiniego 19 i 20 marca 17.03.2025 15:23
- Kielce. Trzeci grant dla Teatru „Kubuś”. Na projekt edukacyjny o manipulacji 17.03.2025 15:10
-
Wrocław. Premiera dla najmłodszych we Wrocławskim Teatrze Lalek 17.03.2025 14:21
-
Łódź. Krakowski Salon Poezji już w najbliższą niedzielę w Teatrze Muzycznym 17.03.2025 14:02
-
Warszawa. Katarzyna Figura z Nagrodą im. Ireny Solskiej 17.03.2025 13:53
- Kraków/ Warszawa. Pogrzeb i ostatnie pożegnanie Ewy Balickiej 17.03.2025 13:39
- Warszawa. „Szepty niewysłuchane” – niezależny spektakl teatru tańca 17.03.2025 13:39
Jako zespół twórczyń, które wzięły udział w procedurze konkursowej w ramach programu OFF Polska, organizowanego przez Instytut Teatralny, z nieukrywanym zdziwieniem na liście beneficjentów zauważyłyśmy nazwisko Pawła Passiniego. Bardzo niepokojący jest dla nas fakt, że po raz kolejny silna i prestiżowa instytucja w polskim teatrze, w naszym odczuciu, legitymizuje przemocowy status quo - czytamy w oświadczeniu członkiń zespołu TERAZ POLIŻ.
Tym razem odbywa się to jawnie, bez absurdalnego ukrywania pod pseudonimem, ale wciąż jest to dla nas szokujące, że w momencie, w którym się znajdujemy, w momencie trudnego dialogu o przekroczeniach w teatrze, o przemocy, o molestowaniu, o mobbingu i nękaniu, znajduje się miejsce na wspieranie i finansowanie dalszego rozwoju osób tak kontrowersyjnych w kontekście nadużyć na tych polach.
Zastanawiamy się, dlaczego tak wiele instytucji martwi się o wypadnięcie z obiegu zawodowego osób publicznie oskarżanych o nadużycia, a brakuje pytań o to, czy i gdzie znajduje się miejsce dla osób, które doświadczyły przemocy - jakby ich istnienie w obiegu teatralnym nie miało znaczenia - ot, naturalna selekcja wg zasad patriarchatu. Czym jest ten rozgrywający się na naszych oczach akt troski wobec osób "jedynie" publicznie oskarżanych o nadużycia?
Ponadto jako reprezentantki offu, zawsze uważałyśmy tę przestrzeń za pole do walki z przemocą systemową. Wybrałyśmy teatr niezależny, bo to właśnie tu budujemy bezpieczniejsze przestrzenie i wiemy, że nie jesteśmy jedyne. To w offie od 14 lat mówimy o feminizmie, nadużyciach i przemocy, o których teatr instytucjonalny w Polsce zaczyna dopiero rozmawiać. Dlatego decyzja komisji jest dla nas niezrozumiała i wymierzona w ideały całego nurtu.
TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej), Dominika Kimaty