Inne aktualności
- Białystok. Teatralne propozycje na kwiecień w BTL-u 29.03.2024 12:00
- Łódź. Premiera nagrania wideo opery „Raj utracony” 29.03.2024 10:41
- Kalisz. Prolog 64. Spotkań Teatralnych 29.03.2024 09:49
- Szczecin. List intencyjny o współpracy między Uniwersytetem Szczecińskim a Teatrem Współczesnym 29.03.2024 09:39
- Bydgoszcz. Międzynarodowy Dzień Teatru 2024 – ze specnagrodą 29.03.2024 09:08
- Poznań. „Bestia” Polskiego Teatru Tańca z nagrodą dla najlepszego filmu tańca 28.03.2024 17:43
- Łódź. Agnieszka Skrzypczak z wyróżnieniem aktorskim II Festiwalu Sztuki Aktorskiej Teatropolis 28.03.2024 17:15
- Lublin. Wyniki kontroli ws. zastrzeżeń wobec dyrektora Teatru Osterwy - pod koniec kwietnia 28.03.2024 15:46
- Warszawa. Przed nami X Konkurs „Klasyka Żywa” 28.03.2024 15:15
- Warszawa. Wkrótce premiera monodramu Sławomira Grzymkowskiego w Teatrze Polskim 28.03.2024 13:55
- Warszawa. Zintensyfikowane światy wewnętrzne. TR Warszawa żegna Renégo Pollescha 28.03.2024 13:28
- Łódź. Edukacyjna odsłona festiwalu OFF-Północna 28.03.2024 13:23
- Gdańsk. „Coppélia" Léo Delibesa - premiera baletowa w Operze Bałtyckiej 28.03.2024 12:37
- Poznań. Rozstrzygnięcie naboru do programu pisarskiego Centrum Sztuki Dziecka 28.03.2024 12:28
Jako zespół twórczyń, które wzięły udział w procedurze konkursowej w ramach programu OFF Polska, organizowanego przez Instytut Teatralny, z nieukrywanym zdziwieniem na liście beneficjentów zauważyłyśmy nazwisko Pawła Passiniego. Bardzo niepokojący jest dla nas fakt, że po raz kolejny silna i prestiżowa instytucja w polskim teatrze, w naszym odczuciu, legitymizuje przemocowy status quo - czytamy w oświadczeniu członkiń zespołu TERAZ POLIŻ.
Tym razem odbywa się to jawnie, bez absurdalnego ukrywania pod pseudonimem, ale wciąż jest to dla nas szokujące, że w momencie, w którym się znajdujemy, w momencie trudnego dialogu o przekroczeniach w teatrze, o przemocy, o molestowaniu, o mobbingu i nękaniu, znajduje się miejsce na wspieranie i finansowanie dalszego rozwoju osób tak kontrowersyjnych w kontekście nadużyć na tych polach.
Zastanawiamy się, dlaczego tak wiele instytucji martwi się o wypadnięcie z obiegu zawodowego osób publicznie oskarżanych o nadużycia, a brakuje pytań o to, czy i gdzie znajduje się miejsce dla osób, które doświadczyły przemocy - jakby ich istnienie w obiegu teatralnym nie miało znaczenia - ot, naturalna selekcja wg zasad patriarchatu. Czym jest ten rozgrywający się na naszych oczach akt troski wobec osób "jedynie" publicznie oskarżanych o nadużycia?
Ponadto jako reprezentantki offu, zawsze uważałyśmy tę przestrzeń za pole do walki z przemocą systemową. Wybrałyśmy teatr niezależny, bo to właśnie tu budujemy bezpieczniejsze przestrzenie i wiemy, że nie jesteśmy jedyne. To w offie od 14 lat mówimy o feminizmie, nadużyciach i przemocy, o których teatr instytucjonalny w Polsce zaczyna dopiero rozmawiać. Dlatego decyzja komisji jest dla nas niezrozumiała i wymierzona w ideały całego nurtu.
TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej), Dominika Kimaty