Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Jako zespół twórczyń, które wzięły udział w procedurze konkursowej w ramach programu OFF Polska, organizowanego przez Instytut Teatralny, z nieukrywanym zdziwieniem na liście beneficjentów zauważyłyśmy nazwisko Pawła Passiniego. Bardzo niepokojący jest dla nas fakt, że po raz kolejny silna i prestiżowa instytucja w polskim teatrze, w naszym odczuciu, legitymizuje przemocowy status quo - czytamy w oświadczeniu członkiń zespołu TERAZ POLIŻ.
Tym razem odbywa się to jawnie, bez absurdalnego ukrywania pod pseudonimem, ale wciąż jest to dla nas szokujące, że w momencie, w którym się znajdujemy, w momencie trudnego dialogu o przekroczeniach w teatrze, o przemocy, o molestowaniu, o mobbingu i nękaniu, znajduje się miejsce na wspieranie i finansowanie dalszego rozwoju osób tak kontrowersyjnych w kontekście nadużyć na tych polach.
Zastanawiamy się, dlaczego tak wiele instytucji martwi się o wypadnięcie z obiegu zawodowego osób publicznie oskarżanych o nadużycia, a brakuje pytań o to, czy i gdzie znajduje się miejsce dla osób, które doświadczyły przemocy - jakby ich istnienie w obiegu teatralnym nie miało znaczenia - ot, naturalna selekcja wg zasad patriarchatu. Czym jest ten rozgrywający się na naszych oczach akt troski wobec osób "jedynie" publicznie oskarżanych o nadużycia?
Ponadto jako reprezentantki offu, zawsze uważałyśmy tę przestrzeń za pole do walki z przemocą systemową. Wybrałyśmy teatr niezależny, bo to właśnie tu budujemy bezpieczniejsze przestrzenie i wiemy, że nie jesteśmy jedyne. To w offie od 14 lat mówimy o feminizmie, nadużyciach i przemocy, o których teatr instytucjonalny w Polsce zaczyna dopiero rozmawiać. Dlatego decyzja komisji jest dla nas niezrozumiała i wymierzona w ideały całego nurtu.
TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Kamila Worobiej), Dominika Kimaty