Z okazji jubileuszu 25-lecia działalności Teatr Usta Usta zaprasza na serię urodzinowych prezentacji. Jako pierwszy — spektakl „Obywatel B.”. W planach także „Ćwiczenia z dyplomacji", „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku".
O projekcie „25 lat metodą Usta Usta”
Do Teatru Usta Usta Republika najlepiej pasują dwa określenia: alternatywny i poznański. Pierwsze z nich dotyka oryginalności i wyjątkowości tworzonych przez grupę przedstawień, na które składa się dziś ponad trzydzieści tytułów spektakli, realizowanych według autorskich scenariuszy, często stanowiących eksperyment związany z określoną sytuacją narracyjną, przestrzenią i widzem uczestnikiem, który aktywnie wpływa na rozwój wydarzeń scenicznych. Drugi z epitetów od blisko ćwierćwiecza wiąże teatr z Poznaniem, który jest dla Usta Usta domem — miejscem premier, prezentacji i prób. Do historii polskiego teatru przeszło wiele prekursorskich w zakresie formy przedstawień Usta Usta Republika, oryginalnie wykorzystujących przestrzeń tzw. „miejsc nieteatralnych” czy stanowiących przykład rewolucyjnego zastosowania w teatrze nowych technologii. Obok nich równie ważne zdają się być spektakle zespołu, związane z lokalnymi historiami, zanurzające widzów w niełatwą przeszłość regionu i niepozwalające o niej zapomnieć.
W ramach projektu „25 lat metodą Usta Usta” zespół przypomni kilka swoich sztandarowych, scenicznych realizacji. Dzięki dofinansowaniu z budżetu państwa — ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Bilet na spektakl jest urodzinowym prezentem od Teatru Usta Usta.
O spektaklu „Obywatel B.”
„Panie Obywatelu, to ważne, gdzie się patrzy, jak się patrzy, zwłaszcza dla takich osób jak Pan, które właśnie mają zdawać ludziom relacje z tego, co widzą… Niech Pan patrzy tam daleko, w przód, przed siebie. W przyszłość! W Pana piękną, świetlaną przyszłość, którą rozświetli właśnie ten powstający teraz w bólach tekst.” („Obywatel B., Teatr Usta Usta Republika)
W życie kulturalne kraju Obywatela B. już dawno wplątał się cień. Państwo wnikliwie przygląda się działaniom osób takich jak on — niezależnych twórców, niepokornych i groźnych z punktu widzenia oficjalnie obowiązującej ideologii. Teatr, w którym pracuje, niespodziewanie zawiesza działalność na skutek podejrzanych ekspertyz i względów bezpieczeństwa. On sam staje się przedmiotem zainteresowania opresyjnej władzy, która za wszelką scenę próbuje zaingerować w jego życie oraz pisany przez niego scenariusz teatralnej sztuki. Nawiedzający go Urzędnik na różne sposoby wywiera naciski i manipuluje pojęciem prawdy oraz swobody twórczej. Czy Obywatel B. podda się presji, czy też ocali wrażliwość oraz godność i wygra to bezwzględne starcie jednostki z systemem?
Reżyseria: Wojciech Wiński
Scenariusz: Ewa Kaczmarek, Łukasz Pawłowski
Muzyka: Marta Knaflewska, Konstantin Gervis
Światło: Marta Figurska
Kostiumy: Idalia Mantas
Scenografia: Artur Śledzianowski
Współpraca choreograficzna: Olha Kebas
Występują: Grzegorz Ciemnoczołowski (Obywatel B.), Marcin Głowiński (Urzędnik), Ewa Kaczmarek (Narzeczona), Artur Śledzianowski (Ojciec), Przemysław Zbroszczyk (Wuj Strażak), Norbert Ogoniak (Nauczyciel), Łukasz Krajewski (Kolega), Mikołaj Podworny (Miś)
Inspicjentka: Helena Romanova
Opracowanie graficzne: Grzegorz Ciemnoczołowski
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. Premiera została wsparta ze środków budżetowych miasta Poznania.
Projekt „25 lat metodą Usta Usta” dofinansowano z budżetu państwa — ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.