EN

9.11.2020, 13:15 Wersja do druku

Warszawa. Nowy Teatr przenosi się do sieci

Inne aktualności

Nowy Teatr zaprasza na wydarzenia online: "Konstytucję na Chór Polaków" Marty Górnickiej, "Enter Full Screen" Wojtka Ziemilskiego, koncerty i spotkania.

9 listopada | 19.00 ONLINE

Scena Muzyki Nowej: Podróże i Podróże

Kagel / Szalonek / Romitelli

Chain Ensemble

Transmisja koncertu granego na żywo będzie miała miejsce na platformie YouTube.

Koncert elektryzujący – i nie chodzi tu jedynie o szalone brzmienia gitar elektrycznych – lecz o wielokierunkowe halucynogenne oddziaływania muzycznej wyobraźni. Lekcja Profesora Bad Trip to środkowa część trylogii, którą Romitelli napisał pod wpływem tekstów Henri’ego Michaux poświęconych meskalinie i innym środkom zmieniającym świadomość, odnajdując analogie pomiędzy turbulencjami tak zaburzonej percepcji a procesami dziejącymi się w jego muzyce – obrazy dźwiękowe są poddawane ciągłym wstrząsom, drganiom, deformacjom, ich kontury falują, wibrują, oscylują. Zaburzone są też kierunki wyznaczane przez muzyczną busolę Maurizio Kagela – roztapiające się zegary z Trwałości pamięci Salvadora Dalego, to drobnostka w porównaniu z „Różą wiatrów na orkiestrę salonową” tego kompozytora o korzeniach argentyńsko-żydowskich mieszkającego przez większość życia na zachodzie  Europy, który swój antykolonialny krytycyzm i ironię koduje już w tytule swego fascynującego ośmioczęściowego muzycznego traktatu. „Północny zachód” zaczyna się imaginacyjną procesją Indian z Andów, powoli zbliżającą się do publiczności, a kończy się  pogwizdywaniami o lekkich odcieniach karnawałowo-sielskich. Skrząca się mrozem „Północ” to odwołanie do syberyjskich rytuałów szamańskich. A Kagela z Romittelim łączą tu Connections Witolda Szalonka – odkrywcy „dźwięków kombinowanych”, którego sonorystyczną inspiracją była „dziwność” dźwięków przypadkowych powstających przy nieumiejętnej grze i brzmienia instrumentów pozaeuropejskich.

Program:

Mauricio Kagel Die Stücke der Windrose: Nordwesten (1991) i Norden (1994)

Witold Szalonek Connections (1972)

Fausto Romitelli Professor Bad Trip, Lesson 2 (1999)

10, 19, 21 listopada 2020 | 18.00

Kierunek – Białoruś

Spotykamy się, żeby wyrazić naszą solidarność z Białorusinami. Naszymi gośćmi będą: Paweł Passini, Patrycja Dołowy, Iwan Wyrypajew, Jana Szostak, Piotr Klujeu, Michał Szczerba, Natalia Radina, Andrei Sannikau, Sławomir Sierakowski, a rozmowy poprowadzi dziennikarz Żenia Klimakin.

Foyer Nowego Teatru

Wstęp wolny

11 listopada | 12.00 ONLINE 24H

Konstytucja na Chór Polaków

Marta Górnicka

Link będzie dostępny od 12.00 w Dzień Niepodległości 11 listopada przez 24 godziny na kanale Vimeo oraz Facebooku Nowego Teatru.

DLACZEGO KONSTYTUCJA?

Bo dotyczy nas Wszystkich, ale mamy do niej skrajnie różne podejście.

Bo dziś nieustannie się do niej odwołujemy – by jej bronić, by domagać się jej zmiany, by ją łamać, by jej strzec.

Bo dla jednych jest dumą. Dla innych hańbą.

Bo dla wszystkich jest USTAWĄ ZASADNICZĄ.

Kto będzie czytał?

CHÓR POLAKÓW:

AKTORZY NOWEGO TEATRU, KIBICE LEGII, WIETNAMCZYCY, KATOLICY, CHÓR KOBIET, ZWIĄZEK STRZELECKI „STRZELEC”, HARCERZE, ŻYDÓWKI, DZIECI, AKTORZY TEATRU 21, MUZUŁMANIE, UCHODŹCY, SENIORZY.

I nie chodzi o to, by dowieść, że możemy zestroić głosy, że możemy śpiewać unisono. Stworzymy chór, który przemówi różnymi głosami. Chór różnych rejestrów.

Koncept, reżyseria, tekst: MARTA GÓRNICKA

Dramaturgia: AGATA ADAMIECKA

Choreografia: ANNA GODOWSKA

Organizacja przestrzeni: ROBERT RUMAS

Identyfikacja wizualna: LUKA RAYSKI

Światło: ARTUR SIENICKI

Współpraca kompozytorska: TEONIKI ROŻYNEK

Konsultacje kostiumograficzne: ALEKSANDRA HARASIMOWICZ

Asystent reżyserki: ŁUKASZ JASKUŁA

Wykonawcy: Marta Adamczewska, Beata Banasik, Sebastian Biały, Grzegorz Brandt, Helena Chmielewska-Szlajfer, Ewa Chomicka, Paulina Drzastwa, Maciej Dużyński, Dawid Dziarkowski, Bartosz Gelner, Krystyna Gielecińska, Violetta Glińska, Alicja Herod, Edina Iliasova, Anna Jagłowska, Rafał Jatczak, Maria Jolanta Nałęcz Jawecka, Katarzyna Jaźnicka, Borys Jaźnicki, Mateusz Jóźwiak, Gubani Khay Kharoeva, Ewa Konstanciak, Maja Kowalczyk, Wiesław Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Kim Lee, Zaretta Mamaeva, Mateusz Marciniak, Marta Markowicz, Kamila Michalska, Mateusz Michnikowski, Olga Mysłowska, Ngo Van Tuong, Natalia Obrębska, Michał Pęszyński, Jacek Poniedziałek, Anna Rączkowska, Paulina Sacharczuk-Kajper, Natalia Samolijk, Jakub Sitek, Michalina Sitek, Kaja Stępkowska, Kamilla Tantasheva, Ton Van Anh, Dawid Wawryka, Karolina Więch, Anna Wodzyńska, Anna Wojnarowska, Viet Thu, Lan Pham, Raisa Zaurbekova, Piotr Zwolski

12 listopada | 19.00 ONLINE

Nowa książka

Ludowa historia polski Adama Leszczyńskiego

Spotkanie wokół książki Ludowa historia polski Adama Leszczyńskiego poprowadzi Katarzyna Wężyk.

13 listopada | 20.00 ONLINE

16. Kwartesencja - Enescu / Glière

George Enescu (1881–1955) Oktet smyczkowy C-dur op. 7 (1900)

Reinhold Glier (1875–1956) Oktet smyczkowy D-dur op. 5 (1900)

Wykonanie: Royal String Quartet i Kwartet Śląski

Transmisja na żywo z Nowego Teatru odbędzie się na profilach facebookowych Kwartesencji oraz Nowego Teatru.

W roku 1900, kiedy powstały oba oktety wykonywane na tym koncercie, estetyka muzycznego romantyzmu sięgała szczytów gigantomanii, wypalając się długo i całkiem burzliwie w symfoniach Mahlera czy poematach symfonicznych Straussa. Enescu skończył studia w Paryżu u Masseneta i Faurégo, jednak jego młodzieńczy oktet zdradza nieprzerwany związek z dekadenckim niepokojem Wiednia — miasta, w którym Enescu uczył się wcześniej. Dzieło przy pierwszym kontakcie zdaje się zawikłane. Części oktetu zamiast wyraziście różnić się między sobą, splatają się w tematycznym pokrewieństwie w jedną, rozbuchaną emocjonalnie całość. Glier, urodzony w Kijowie syn Niemca i Polki, absolwent Konserwatorium Moskiewskiego, był wiernym kontynuatorem tradycji rosyjskiego romantyzmu. W jego oktecie śpiewne melodie ludowe wplatają się w czysto dziewiętnastowieczną strukturę, czas biegnie w koło, wciąż powracając do złotych lat rosyjskiej szkoły narodowej. Czyli do tego, co melomani kochają najbardziej…

Wykonanie: Royal String Quartet, Kwartet Śląski

15  listopada | 16.00 ONLINE

Koncert Młodej Orkiestry Nowego Teatru

Drugi koncert MONTu odbędzie się online na profilu facebookowym oraz kanale Vimeo Nowego Teatru.

Koncert Młodej Orkiestry Nowego Teatru, czyli grupy młodych instrumentalistek i instrumentalistów oraz wokalistek spotykających się na cotygodniowych próbach w Świetlicy Nowego Teatru.

Skład zespołu się rozrasta, orkiestra przechodzi kolejne transformacje. Podobnie dzieje się z programem. Podczas październikowego koncertu orkiestra wykona utwory specjalnie dla niej skomponowane przez Małgorzatę Penkallę, songwriterkę, kompozytorkę i wokalistkę, założycielkę zespołu Enchanted Hunters, który niedawno wydał świetnie przyjętą płytę Dwunasty dom.

„Piosenki powstawały w czasie kwarantanny i ten motyw się w nich delikatnie przewija. Jest też dużo o emocjach, z którymi zmagają się i dzieci, i dorośli. Chciałam napisać piosenki bez lukru, ale takie, w których nawet trudniejsze sytuacje i uczucia mają swoje rozwiązanie lub jasne strony. Muzycznie postanowiłam dać dzieciom coś chwytliwego, ale ekscytującego do zagrania, formy w których są wyraźne zwrotki, refreny, mostki i dużo różnorodnych melodii”.

— Małgorzata Penkalla

Kierownictwo artystyczne: Dagna Sadkowska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

17, 24 listopada | 17.00 ONLINE

21-22, 29 listopada | 10.00 ONLINE

Trening umiejętności miękkich poprzez ruch

Innowacyjny 16–godzinny warsztat online dla nauczycieli rozwijający umiejętności miękkie poprzez somatykę i świadomą pracę z ciałem.

Częścią tego procesu jest rozpoznanie, czym są umiejętności miękkie i jakie potrzeby zawodowe są z nimi związane oraz jak znaleźć zastosowanie dla umiejętności miękkich w pracy zawodowej. Trening łączy metody wykorzystywane w pedagogice społecznej, tańcu współczesnym, terapii tańcem i ruchem oraz innych metodach uczenia się poprzez doświadczenie.

Udział bezpłatny.

Zapisy: [email protected]

Prowadzenie Maria Stokłosa, Ksenia Opria

Maria Stokłosa — choreografka i tancerka, absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie oraz wydziału tańca współczesnego w London Contemporary Dance School, członkini międzynarodowej sieci choreografów Advancing Peforming Arts Project (APAP), prezeska Fundacji Burdąg, jedna z założycielek warszawskiego Centrum w Ruchu — kolektywu eksperymentalnych choreografów.

Ksenia Opria — tancerka kontakt improwizacji, facylitatorką ruchu, w swoją pracę wplata praktyki somatyczne. Absolwentka kursu Education in Dance and Somatics, Eastern Finland Sports Institute. W 2019 r. została certyfikowaną praktyczką Ilan Lev Method. Praktykuje Ruch Autentyczny, Metodę Feldenkraisa.

Grupa bierze udział w treningu składającym się z 16 godzin lekcyjnych.

20-21 listopada | 15.30 ONLINE

Enter Full Screen

Wojtek Ziemilski

Reżyseria: Wojtek Ziemilski

Dramaturgia: Sodja Zupanc Lotker

Scenografia i wideo: Wojciech Pustoła

Asystentka reżysera: Vera Popova

Współtwórcy: Sodja Lotker & Wojciech Pustoła

Soundtrack: Jan Sigsworth

Tłumaczenie scenariusza na język polski: Mateusz Rulski-Bożek

Konsultacja: Sean Palmer

Obsada: Tenzin Kolsch, Claudia Korneev, Ewelina Pankowska, Adrian Pezdirc, Andjela Ramljak, Jan Sobolewski

Dawno, dawno temu, w krainie Zooma, transmitowanych na żywo selfików i snapchatowych filtrów, był sobie kraj ze strefami bez LGBT. Mówiono na nie „strefy bez ideologii LGBT”, a myślano: bez ludzi. Kraj ten był częścią Unii Europejskiej. Strefy zaś były najzwyklejszymi miejscami na świecie, pełnymi dziwnych stworzeń. Poszliśmy tam. Reszta jest historią.

Próbujemy z przerwami od czerwca. Wyłącznie na Zoomie. Wydawało się to prostym rozwiązaniem - każdy w swoim mieszkaniu, ze swoim komputerem. Okazało się, że po drodze są przeprowadzki, podróże, ciągle psujący się sprzęt, rwący się internet. W trzech, a czasem nawet pięciu krajach. Na przykład Claudia od początku prób zmieniła miejsce zamieszkania chyba czterokrotnie.

Przez tydzień próbowaliśmy razem w Nowym Teatrze. Myśleliśmy, że celem będzie wyłącznie spotkanie się w realu, uspokojenie zmysłów, które po dziesiątkach godzin prób szalały. Okazało się, że przez tydzień mieliśmy milion technicznych problemów wymagających obecności na miejscu.

Podczas spektaklu każdy będzie w swoim mieszkaniu - Adrian i Andjela w Zagrzebiu, Claudia w Berlinie (czy w Dreźnie? Sam się pogubiłem), Tenzin w Stuttgarcie, Ewelina w Warszawie. Wyjątkiem będzie Janek, który podróżuje do podwarszawskiej Kobyłki. To najbliższa Warszawy „strefa bez LGBT", i jest to dla nas kluczowe. Nie wiadomo jeszcze, kto i jak ma obsługiwać muzykę, technikę, zagubionych internetowo widzów. Jak wygląda początek takiego spektaklu? Jak go zakończyć? (Aplauz przez Zooma jest niefortunnym doświadczeniem). Przestaliśmy sobie zadawać pytanie czym to jest – spektaklem, filmem, wydarzeniem, spotkaniem... Jednoczy nas czas, akcja i zoomowe miejsce. Więc chyba jednak teatr.

Wojtek Ziemilski

A o czym to jest? O paskudnych rzeczach, które się dzieją w Polsce - a konkretnie, które dzieją się osobom ze środowiska LGBTQ+. A jeszcze bardziej – o tym, jak na nie reagujemy, kiedy jesteśmy na miejscu, i kiedy uczestniczymy w nich ekranami. My, zjednoczeni wartościami Europejczycy. O tym, czym jest przeżywanie na odległość, współodczuwanie. O zabawach z tożsamością, o wymyślaniu świata na nowo jako bajki. Żeby w ogóle być w stanie go odbierać. 

Zoom nie wydaje się czymś dobrym. (Blisko ale daleko, ludzko ale w kwadracie, normalnie ale wyczerpująco…)Zoom nie wydaje się czymś dobrym. (Blisko ale daleko, ludzko ale w kwadracie, normalnie ale wyczerpująco…)

Więc zaczynamy od Zooma. Niezręczne uczucie. Jak substytut, w którym starasz się zadomowić, żeby uwierzyć, że to nie jest tylko dmuchana lalka. (Bo nie jest)

Chcemy, żeby to było znośne. Albo nawet miłe. Dobre.

A teraz uwaga: być może to metafora Europy. Albo Unii. Uniwersalny język Europy ma taką niezręczną jakość - jakby był substytutem. Żeby w to wejść, trzeba skupić się na tym, że to nie jest wirtualne. Odwrotność Matrixa: łyżka istnieje. Łyżka istnieje.

Spektakl w języku angielskim z polskimi napisami

Czas trwania spektaklu: 1 godzina

Bilety: 10 zł

bilety.nowyteatr.org

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne