Teatr Powszechny w Warszawie zaprasza na kolejną odsłonę teatro-filmu internetowego „Tragedia Króla Ryszarda III” w reżyserii Grzegorza Falkowskiego. Odcinek pt.: „A niech was zaraza!” będzie dostępny na kanale YouTube Teatru Powszechnego tylko do 2 lipca 2020 r., do godz. 10.00.
Twórcy uruchomili internetową zrzutkę, dzięki której projekt będzie mógł być profesjonalnie wyprodukowany i udostępniony w całości wszystkim widzom:
„Tragedia Króla Ryszarda III” to spektakl inspirowany motywami z „Ryszarda III” Williama Shakespeare’a oraz obrazami natury. Jest od kilku miesięcy tworzony z konieczności za pomocą prób i nagrań online, dzięki komunikatorom internetowym, łączy formy etiudy filmowej i teatru internetowego.
„Tragedia Króla Ryszarda III”
scenariusz i reżyseria: Grzegorz Falkowski
muzyka i udźwiękowienie: Andrzej Kłak
zdjęcia: Grzegorz Falkowski
montaż: Anna Garncarczyk
obsada: Klara Bielawka (Królowa Elżbieta), Arkadiusz Brykalski (Lord Szambelan Hastings), Michał Czachor (Książę Buckingham), Grzegorz Falkowski (Posłaniec), Anna Ilczuk (Królowa Małgorzata), Michał Jarmicki (Król Edward IV York), Andrzej Kłak (Ryszard York Książę Gloucester), Mateusz Łasowski (Biskup), gościnnie – Monika Mariotti (śpiew gardłowy, gra na khomus), Oskar Stoczyński (George York Książę Clarence), gościnnie jako Czarny Pies – pies Wiesia.
W spektaklu przenikają się dwie linie narracyjne – historie opisane przez Shakespeare’a oraz mijające pory roku i związane z nimi obrzędy. Rozgrywane w czterech ścianach intrygi i ambicje postaci oraz cykliczność czasu natury dopełniają się. Las rośnie i zarasta kości oraz puszki po piwie. Rzeka płynie i niesie do morza kolejne marzanny topione, by odpędzić Złego. Przewodnikiem jest pies, łącznik pomiędzy naturą i człowiekiem. Zło się wydarza, jest wyborem, przypływa i osadza się jak śmieci na dnie rzeki, ale nie zmienia jej biegu.
Prawo natury czy uwarunkowania społeczne? Instynkt czy moralność? Wola czy samowola? W „Tragedii Króla Ryszarda III” rodowe walki o tron, wojna domowa oraz wątki ekologiczne tworzą opowieść niezwykle aktualną w dobie pandemii (której czterysta lat wcześniej doświadczył kilkukrotnie sam Shakespeare, co znalazło odzwierciedlenie w jego późniejszych sztukach).