Pracowniczki i Pracownicy TW-ON piszą do ministry kultury Hanny Wróblewskiej ws. zapowiadanego konkursu na nowego dyrektora naczelnego warszawskiej sceny.
Inne aktualności
- Francja. Aktorka Elizabeth Duda: chcę wypełnić lukę w obecności poezji Miłosza we Francji 21.12.2024 12:43
- Kraków. Projekt „Kultura – pomimo ciemności i ograniczeń 2024” 21.12.2024 11:27
- Lublin. Gruziński balet, Koncert Wiedeński i noworoczne widowisko w CSK 20.12.2024 17:42
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 20.12.2024 17:35
- Olsztyn. Spektaklem „Setka Jaracza” teatr obchodzi podwójny jubileusz 20.12.2024 17:02
- Warszawa. „Urodziny Leśmiana”. Koncert relaksacyjny, czytanie performatywne i debata 20.12.2024 16:55
- Dolnośląskie. Teatralne królestwo ustanowiono w Nowinie 20.12.2024 16:35
- Warszawa. Nie żyje Svitlana Oleshko 20.12.2024 14:45
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 20.12.2024 14:29
- Warszawa. O ekologii w operze. Dokumentacja opery „Szczur i Drzewo” 20.12.2024 13:25
- Warszawa. Dramat. I co? Tłumaczenia teatralne. Spotkanie w ramach cyklu „Książka w teatrze” 20.12.2024 13:19
- Lublin. Premiera „Cyberiady” 20.12.2024 13:10
- Toruń. Internetowa premiera filmu dokumentalnego z okazji 10-lecia Teatru Muzycznego 20.12.2024 11:30
- Warszawa. Reportaż z pokazu „Sprawa Dantona. Rekonstrukcja” w niedzielę na VOD Teatru Powszechnego 20.12.2024 11:29
Warszawa, 09.09.2024 r.
Pani Hanna Wróblewska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Szanowna Pani Minister,
Zaniepokojenie pracowników Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wzbudziły pojawiające się ostatnio doniesienia medialne zapowiadające konkurs na nowego Dyrektora Naczelnego TW-ON.
Od 2008 roku na czele Teatru Wielkiego stoi Dyrektor Waldemar Dąbrowski i dotychczas nie zgłaszano zastrzeżeń dotyczących zarządzania instytucją, ani od strony artystycznej, ani prawno-finansowej. Jesteśmy też przekonani, że osobie Dyrektora Naczelnego zawdzięczamy w znacznym stopniu obecny kształt naszego Teatru i jego trwałą obecność na mapie kulturalnej Europy i świata.
W osobie Dyrektora Waldemara Dąbrowskiego TW-ON ma sprawnego i skutecznego administratora, który przeprowadził Teatr przez trudny czas pandemii i okres głębokich zmian organizacyjnych. Pragniemy szczególnie podkreślić umiejętność rozwiązywania przez Dyrektora sytuacji konfliktowych, nieuchronnych w tak złożonej i rozbudowanej instytucji, zatrudniającej ponad tysiąc pracowników (przy kilku prężnie działających związkach zawodowych) - w większości mistrzów zawodów teatralnych, których wynagrodzenia niestety rzadko wychodzą poza średnią krajową. W ostatnich latach często słyszymy o instytucjach kultury, w których konflikt stał się niemal codziennością. Argumentuje się, że innego sposobu, by podnosić jakość artystyczną, po prostu nie ma. Teatr Wielki - Opera Narodowa jest jednak dowodem na to, że mądrym zarządzaniem można z sukcesem wznosić instytucję kultury na coraz wyższy poziom artystyczny, bez naruszania godności pracowników i bez tworzenia atmosfery konfliktu.
Dyrektor Dąbrowski jest nie tylko sprawnym administratorem, ale przede wszystkim kreatorem nowej wizji Opery Narodowej łączącej pod jednym dachem tradycję i nowoczesność. Opery, której celem jest przede wszystkim służba widzowi. Owocuje ona od lat 100% frekwencją, a różnorodność repertuaru przyciąga nowe grupy odbiorców. Teatr Wielki stał się jednocześnie miejscem interdyscyplinarnym, proponując widzom wydarzenia plastyczne, popularyzatorskie i edukacyjne. Jest także domem dla ważnych festiwali, sceną goszczącą najwybitniejsze światowe orkiestry, a działalność Akademii Operowej daje najzdolniejszym szansę nauki u najlepszych.
Wysoka jakość pracy Zespołów TW-ON sprawia, że do Warszawy przyjeżdżają najwybitniejsi twórcy, realizatorzy, dyrygenci, śpiewacy i tancerze. Dzieje się tak również za sprawą renomy i zaufania, jakimi cieszy się w globalnym świecie opery i baletu Dyrektor Waldemar Dąbrowski. Nieoceniona jest też rola Dyrektora we wzmacnianiu obecności polskiej kultury w świecie. Przykładem, jednym z wielu, jest zakończona sukcesem, wiedeńska premiera „Halki” Stanisława Moniuszki w 2019 roku. Rozpoznawalność osoby Dyrektora TW-ON, rozległe kontakty i sympatia, jaką cieszy się w światowym życiu kulturalnym, jest gwarancją dalszej współpracy z najwybitniejszymi twórcami oraz trwałej obecności polskiej kultury w świecie. Zbudowanie trwałej sieci połączeń pomiędzy Operą Narodową a najlepszymi domami operowymi na świecie było krokiem strategicznym, ale i procesem wieloletnim, który bardzo łatwo jest przerwać, niwecząc dorobek i partnerstwa TW-ON. Współpraca z tak wspaniałymi teatrami operowymi, jak Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opera w Los Angeles, Waszyngtonie, w Brukseli, Madrycie, Sztokholmie, Kopenhadze czy Tokio, dała naszej publiczności możliwość oglądania spektakli w bardzo okazałej formie, które nie mogłyby zostać wyprodukowane bez udziału naszych partnerów i koproducentów, co ma ogromne znaczenie w kontekście ograniczeń budżetowych. Takiego rodzaju współprace były wcześniej niemożliwe. Szereg międzynarodowych nagród przyznanych dla naszego teatru przez Opera Europa, w tym imienne dla Waldemara Dąbrowskiego i Mariusza Trelińskiego oraz trzy kolejne koprodukcje z MET ustawiły Teatr Wielki - Operę Narodową na zupełnie innej pozycji w rankingu światowych scen operowych.
Przed Teatrem Wielkim - Operą Narodową stają wciąż nowe wyzwania związane z przemianami współczesnego świata, postępującą cyfryzacją i zmianą w sposobach obcowania z kulturą. Ważne jest w tym kontekście pozyskiwanie publiczności tak tradycyjnej, jak i ceniącej sztukę nowoczesną, tym bardziej, że dysponujemy widownią na około dwa tysiące miejsc. Tu również możliwość bezpośredniego czerpania z doświadczeń innych światowych scen oraz szerokie kontakty międzynarodowe czynią z Dyrektora Waldemara Dąbrowskiego postać bezkonkurencyjną wśród menadżerów i menadżerek kultury, kluczową dla zapewnienia dalszego rozwoju Opery Narodowej.
Jesteśmy przekonani, że wobec deklarowanej przez Dyrektora Dąbrowskiego chęci dalszego przewodzenia pierwszej polskiej scenie operowej, nie wolno rezygnować z szansy na dalsze umacnianie pozycji TW-ON w światowym życiu muzycznym. Jesteśmy pewni, że nie tylko dotychczasowe osiągnięcia Dyrektora Waldemara Dąbrowskiego, ale pewność i skuteczność, z jaką wprowadza Teatr Wielki - Operę Narodową w światowy obieg kultury, sprawią, że pozostanie na czele tej instytucji.
Z poważaniem
Zespoły Artystyczne - Orkiestry, Chóru i Baletu Zespoły Techniczne i Administracyjne Teatru Wielkiego - Opery Narodowej