Inne aktualności
- Kielce. Komedia „Bez hamulców” z Arturem Barcisiem w WDKu 24.01.2025 10:16
- Trójmiasto. Zmarł aktor-śpiewak Leszek Kowalski 24.01.2025 10:08
- Warszawa. Premiera spektaklu Mariana Opani na początku lutego w Ateneum 24.01.2025 10:05
- Tarnów. Zaczynał w Tuptusiach i „Solskim", teraz otrzymał prestiżową nominację aktorską 24.01.2025 09:30
- Warszawa. Dziś premiera monodramu Ewy Kasprzyk „Sztuka i seks, czyli Peggy Guggenheim” 24.01.2025 09:25
- Bydgoszcz. Opera Nova i Filharmonia Pomorska z milionami na rozbudowę 24.01.2025 09:20
- Kraków. Koncert „Symphony For Life" w Synagodze Tempel – w 80. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau 24.01.2025 09:07
- Sulechów. „Apetyt na czereśnie" z Teatru Muzycznego w Poznaniu w SDK 24.01.2025 09:01
- Łódź. Pierwsza premiera w 2025 roku otwiera obchody jubileuszu 80-lecia istnienia Teatru Pinokio 24.01.2025 08:57
- Lublin. „Don Giovanni" – spektakle wyprzedane w stu procentach 24.01.2025 08:34
- Warszawa. „ENCORE” o miłości na scenie CST 24.01.2025 08:34
- Warszawa. Spektakl „Prawdy za grosz” w ramach Otwartej Sceny IT 24.01.2025 08:20
- Lublin. Międzynarodowy projekt teatralny łączący literaturę, historię i nowoczesne technologie 24.01.2025 08:12
- Wrocław. Premiera „Gier wstępnych” w Capitolu już w najbliższą sobotę 24.01.2025 08:08
Po długiej przerwie Polska Opera Królewska zaprasza 13 marca o godz. 19.00 na muzyczne spotkanie do zabytkowych wnętrz Zamku Królewskiego.
Koncert rozpocznie Symfonia na smyczki nr 10 h-moll. Jej kompozytor, Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – „cudowne dziecko” epoki romantyzmu – od wczesnej młodości wykazywał niezwykłe zdolności muzyczne. Z napisanej w 1823 roku Symfonii do dziś zachowała się zaledwie jedna część, a sądząc po budowie pozostałych symfonii z tego okresu, oryginalnie była uzupełniona o kolejne ustępy. Jej zwarta konstrukcja i doskonałość formalna sprawiają, że z powodzeniem funkcjonuje jako autonomiczny utwór. Słychać w niej wyraźne inspiracje twórczością mistrzów epoki klasycyzmu, ale także już właściwe dla stylu Mendelssohna – liryzm i dramaturgię rozwoju formy.
W następnej kolejności zabrzmi Koncert skrzypcowy C-dur Josepha Haydna (1732-1809). W tym utworze również słychać reminiscencje minionej epoki. Specyficzna figuracyjność i inne rozwiązania są charakterystyczne dla dominującego w ówczesnej Europie stylu włoskiego, którego źródła tkwią w epoce baroku. Właściwa natomiast dla klasycyzmu jest trzyczęściowa forma kompozycji z allegrem sonatowym na pierwszej pozycji.
Program zwieńczy porywający Koncert na orkiestrę smyczkową z 1948 roku wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – Grażyny Bacewicz (1909-1969). Utwór miał premierę podczas zjazdu Związku Kompozytorów Polskich w 1950 roku i spotkał się ze szczerym uznaniem publiczności, o czym świadczy entuzjastyczna wypowiedź Stefana Kisielewskiego:
„Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem »baba « – Grażyna Bacewicz. Jej Koncert na orkiestrę smyczkową napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu […]”.
Transmisja koncertu o godz. 19.00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.
PROGRAM
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Symfonia na smyczki nr 10 h-moll
Joseph Haydn – Koncert skrzypcowy C-dur Hob. VIIa:1
Grażyna Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową
OBSADA
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
TOMASZ KULISIEWICZ SKRZYPCE, PROWADZENIE
Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wydarzenie organizowane pod Mecenatem PZU.
Partnerem Polskiej Opery Królewskiej jest Biuro tłumaczeń Lidex.
Bilety dostępne na www.ewejsciowki.pl