Inne aktualności
- Kraków. Krzysztof Głuchowski powraca w „Komediantce” Teatru Nowego Proxima 24.04.2024 18:15
- Warszawa. Nadano imię Jerzego Wasowskiego skwerowi na ulicy Kruczej 24.04.2024 18:03
- Białystok. Dni otwarte Akademii Teatralnej 24.04.2024 17:10
- Poznań. Maj w Teatrze Wielkim 24.04.2024 16:50
- Warszawa. Bartłomiej Sienkiewicz złożył rezygnację z pełnienia funkcji szefa MKiDN 24.04.2024 16:08
- Warszawa. 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego 24.04.2024 15:32
- Bytom. Spektakl dyplomowy IV roku studentów Wydziału Teatru Tańca 24.04.2024 14:25
- USA. Legenda Hollywood Shirley MacLaine kończy 90 lat 24.04.2024 14:23
- Warszawa. Elegia miłosno-patriotyczna na scenie Teatru Druga Strefa 24.04.2024 13:49
- Warszawa. Minister kultury powołał dr Olgę Wysocką na stanowisko dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza 24.04.2024 13:32
- Lublin. Jest już program Nocy Kultury 2024 24.04.2024 13:13
- Poznań. Nagroda ZAiKS-u dla kolektywu Holobiont za „Mój ogon i ja” 24.04.2024 12:55
- Niemcy. Jutro premiera „Trzech sióstr” w Norymberdze 24.04.2024 12:25
- Warszawa. „Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy” w cyklu SOLO INACZEJ w MIK 24.04.2024 10:45
W dniu Narodowego Święta Niepodległości odbędzie się koncert online, podczas którego zabrzmi muzyka staropolska w wykonaniu Artystów Polskiej Opery Królewskiej.
W najbliższą środę, 11 listopada, o godz. 19.00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej zaprezentujemy Państwu retransmisję koncertu GORCZYCKI – SZARZYŃSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU. Wydarzenie odbyło się we wrześniu br. w ramach Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka czasu królów.
Materiał będzie dostępny do godziny 20.00 w dniu 15 listopada.
Bardzo niewiele wiadomo dziś na temat życia Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Styl pozostawionych przez niego kompozycji, stanowiących perły muzyki staropolskiej, wskazuje na działalność w ostatnich dekadach XVII wieku. Zachowana spuścizna obejmuje zaledwie kilkanaście utworów – większość z nich to koncerty kościelne, do których należy Ave Regina Caelorum na sopran i zespół instrumentalny. Szczęśliwie zachowała się również Sonata a 2. Jest to jeden z nielicznych znanych obecnie przykładów muzyki kameralnej tego okresu – a przecież wiadomo, że na ten typ utworów było duże zapotrzebowanie zarówno w kościele, jak i podczas dworskich zabaw.
Zdecydowanie więcej informacji znaleźć można na temat życia i twórczości Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego działalność przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. W muzyce religijnej kapelmistrza katedry na Wawelu pojawiają się najnowocześniejsze zdobycze techniki kompozytorskiej owych czasów. W jego bogatym dorobku znajdują się utwory na chór a cappella (jak otwierająca dzisiejszy koncert Missa paschalis) oraz dzieła wokalno-instrumentalne. Do najwspanialszych osiągnięć Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści liturgicznego tekstu w wyrafinowanej muzyce.
Link do kanału YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-m28nt18Ep1aSp8bZIgLfQ
PROGRAM
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Missa paschalis
Stanisław Sylwester Szarzyński – Sonata a 2
Stanisław Sylwester Szarzyński – Ave Regina Caelorum
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Laetatus sum
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Completorium
WYKONAWCY
JUSTYNA STĘPIEŃ - SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ - ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK - BAS
CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR DYRYGENT
PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO
KRZYSZTOF GARSTKA
DYRYGENT