Inne aktualności
-
Międzynarodowy Dzień Pantomimy. List Bartłomieja Ostapczuka 22.03.2025 13:20
-
Łódź. W Teatrze Wielkim premiera „Napoju miłosnego” Donizettiego 22.03.2025 12:55
-
Jelenia Góra. Premiera „Coś poszło nie tak” w Teatrze Norwida 22.03.2025 11:10
-
Łódź. W Teatrze Pinokio premierowy spektakl o Bolku i Lolku i koncert na 80-lecie 22.03.2025 09:38
-
Dziś premiera ,,Aniołów w Warszawie" w Teatrze Dramatycznym 22.03.2025 09:04
- Tarnów. Coś się dzieje. Coś się zaczyna. Premiera „Prób" Bogusława Shaeffera w Teatrze Solskiego 22.03.2025 08:15
- Warszawa. „Wady postawy” w Teatrze Ochoty 21.03.2025 17:56
- Warszawa. MKiDN: przeznaczamy 8 mln 150 tys. zł na dofinansowanie 31 projektów wysokobudżetowych 21.03.2025 15:49
- Poznań. TVP3 przywozi dzieci z niewielkich miast na spektakle do swojego studia 21.03.2025 15:42
-
Nowy RAPTULARZ: IN TYRRANOS 21.03.2025 14:48
-
Warszawa. Program Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego w kwietniu 21.03.2025 13:50
- Toruń. Międzynarodowy Dzień Teatru w Baju Pomorskim 21.03.2025 13:43
-
Kraj. Zamach terrorystyczny na Stary Teatr, AIDS w Warszawie. Masłowska w Krakowie. Weekend premier 21.03.2025 13:21
- Kraków. Teatralna kumulacja: weekend z premierami 21.03.2025 13:11
W dniu Narodowego Święta Niepodległości odbędzie się koncert online, podczas którego zabrzmi muzyka staropolska w wykonaniu Artystów Polskiej Opery Królewskiej.
W najbliższą środę, 11 listopada, o godz. 19.00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej zaprezentujemy Państwu retransmisję koncertu GORCZYCKI – SZARZYŃSKI / MUZYKA SAKRALNA POLSKIEGO BAROKU. Wydarzenie odbyło się we wrześniu br. w ramach Festiwalu IN TEMPORE REGUM. Muzyka czasu królów.
Materiał będzie dostępny do godziny 20.00 w dniu 15 listopada.
Bardzo niewiele wiadomo dziś na temat życia Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Styl pozostawionych przez niego kompozycji, stanowiących perły muzyki staropolskiej, wskazuje na działalność w ostatnich dekadach XVII wieku. Zachowana spuścizna obejmuje zaledwie kilkanaście utworów – większość z nich to koncerty kościelne, do których należy Ave Regina Caelorum na sopran i zespół instrumentalny. Szczęśliwie zachowała się również Sonata a 2. Jest to jeden z nielicznych znanych obecnie przykładów muzyki kameralnej tego okresu – a przecież wiadomo, że na ten typ utworów było duże zapotrzebowanie zarówno w kościele, jak i podczas dworskich zabaw.
Zdecydowanie więcej informacji znaleźć można na temat życia i twórczości Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, którego działalność przypada na pierwszą połowę XVIII wieku. W muzyce religijnej kapelmistrza katedry na Wawelu pojawiają się najnowocześniejsze zdobycze techniki kompozytorskiej owych czasów. W jego bogatym dorobku znajdują się utwory na chór a cappella (jak otwierająca dzisiejszy koncert Missa paschalis) oraz dzieła wokalno-instrumentalne. Do najwspanialszych osiągnięć Gorczyckiego należy uroczyste Completorium, w którym wirtuozeria stylu koncertującego psalmów kontrastuje z homofonicznymi antyfonami, a całość charakteryzuje doskonałe odzwierciedlenie treści liturgicznego tekstu w wyrafinowanej muzyce.
Link do kanału YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-m28nt18Ep1aSp8bZIgLfQ
PROGRAM
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Missa paschalis
Stanisław Sylwester Szarzyński – Sonata a 2
Stanisław Sylwester Szarzyński – Ave Regina Caelorum
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Laetatus sum
Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Completorium
WYKONAWCY
JUSTYNA STĘPIEŃ - SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ - ALT
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
PAWEŁ MICHALCZUK - BAS
CHÓR KAMERALNY PRZY POLSKIEJ OPERZE KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CAPELLA REGIA POLONA
RENATA SZCZYPIOR DYRYGENT
PRZYGOTOWANIE CHÓRU KAMERALNEGO
KRZYSZTOF GARSTKA
DYRYGENT